ING en De Hypotheker introduceren digitale identificatie

Vingerafdruk via Pixabay

ING en De Hypotheker starten met het gebruik van digitale identificatie bij een hypotheekaanvraag. Klanten van ING en De Hypotheker hebben al de mogelijkheid om bijna alle benodigde gegevens voor een hypotheekaanvraag zelf via de app van Ockto te verzamelen. Naast de huidige brondata van onder andere MijnOverheid en het UWV wordt nu ook de identificatie toegevoegd. De klant hoeft hierdoor een document minder aan te leveren, wat het proces nog gemakkelijker en overzichtelijker maakt.

Ockto faciliteert de ontwikkeling met haar nieuwe dienst OcktoID. Hiermee kunnen klanten zich eenvoudig digitaal identificeren via iDIN en de BasisRegistratie Personen (BRP). Een kopie van het identiteitsbewijs is daarmee niet meer nodig voor identificatie. OcktoID zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 beschikbaar zijn.

Jacques Schram, Manager Hypotheken Aanvraag en Acceptatie bij ING: “Het vervangen van face-to-face identificatie door digitale identificatie is een grote stap voorwaarts naar een eenvoudiger, documentloos aanvraagproces voor klanten en adviseurs. Het identificatiebewijs moet voor vrijwel elke aanvraag door klanten worden aangeleverd. Uit onze cijfers blijkt dat dit document in de Top Drie staat van documenten die opnieuw opgevraagd moeten worden, wat dus tot veel extra werk leidt voor klant, adviseur en geldverstrekker. Met OcktoID wordt het mogelijk om het intermediair een bindend aanbod uit te brengen zonder dat het uploaden van documenten nodig is.”

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....