Intermediair, laat je ballen zien!

Fred de Jong nieuw 2019 klein

"Laat je ballen zien en wees zelf de regisseur van de regeldruk vermindering." Dat schrijft onderzoeker Fred de Jong in een blog. De Jong constateert dat adviseurs steen en been klagen over alle wet- en regelgeving die over ze wordt uitgestort, maar zelden concreet maken waar het dan precies over gaat. Ook verlangen adviseurs nadere duiding van de open normen, terwijl adviseurs volgens De Jong juist blij zouden moeten zijn met open normen. "Als je moreel kompas goed werkt, zijn open normen een zegen." Verder schrijft De Jong zich niet te kunnen voorstellen dat Kifid of rechter ten nadele van de adviseur oordelen als deze het klantbelang werkelijk dient. "Als je als adviseur overtuigt bent dat je in een bepaalde casus in het belang van de klant handelt terwijl dit volgens de regels niet zou mogen, laat dit dan door Kifid of een rechter toetsen. Ik kan mij niet voorstellen dat onze rechtspraak een adviseur schuldig gaat bevinden aan het feit dat hij de klant goed heeft gediend. In ieder geval wordt daarmee de discussie op scherp gezet en ook de politiek zal dit met belangstelling volgen."

De Jong: "Mijn advies aan het intermediair is dan ook: maak gebruik van de open normen en vaar meer op je eigen moreel kompas. En zorg dat je kunt onderbouwen met concrete casussen waar de regelgeving beklemmend is voor adviseur en klant. Laat je ballen zien en wees zelf de regisseur van de regeldruk vermindering."

Reactie toevoegen

 
Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Financieel adviseur Berend Tooms verruilt Den Haag voor Spanje, waar hij samen met zijn vrouw José appartementen gaat verhuren. Tussen de verhuisdozen blikt...

Actieve transparantie biedt juist kansen

Actieve transparantie biedt juist kansen

(door Fred de Jong) In alle discussies aangaande de financiële adviesmarkt wordt gerept over de noodzaak tot een gelijk speelveld. De vraag is of het zelfstandige...

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Met de nieuwe dienst ProfVisie biedt Fred de Jong zich aan als sparringpartner van adviseurs. Fred de Jong: "De afgelopen tijd word ik regelmatig gevraagd om met...

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

Wat betekent de evaluatie van het provisieverbod voor de toekomst van de financieel adviesmarkt? In hoeverre is de discussie over actieve provisietransparantie van...

"Nuance bewaren in discussie provisietransparantie"

"Nuance bewaren in discussie provisietransparantie"

"Ik ben ervan overtuigd dat als ik aan 1.000 consumenten zou vragen of men actief geïnformeerd wil worden over de beloning die Jumbo ontvangt voor het verkopen...