Kabinet houdt vast aan opt-out bij verplichte AOV zelfstandigen
Het (demissionaire) kabinet houdt vast aan een publiek stelsel met private opt-out-mogelijkheid bij de voorgenomen verplichte aov voor zelfstandigen. Minister Van Gennip op 16 februari in antwoord op vragen vanuit de Eerste Kamer: "Hoewel een stelsel zonder opt-out minder complex is voor de uitvoering en selectie-effecten zich niet kunnen voordoen, zet het kabinet, in lijn met het advies van de Stichting van de Arbeid en de middellange termijnvisie van de SER, vooralsnog in op een stelsel met opt-out. De volgende voordelen zijn hiervoor doorslaggevend. Ten eerste, een opt-out geeft meer mogelijkheden voor maatwerk. Een publieke verzekering biedt doorgaans een generieke dekking. Dat wil zeggen, de verzekering is voor alle zelfstandigen hetzelfde, terwijl de groep van zelfstandigen niet homogeen is. Daarom vindt het kabinet het gewenst om keuzevrijheid aan zelfstandigen te bieden waar mogelijk, zodat zij een verzekering kunnen afsluiten die aan de individuele verzekeringsbehoefte voldoet. De private verzekeringsmarkt kan afhankelijk van de verzekeringsbehoefte dergelijk maatwerk bieden. Zo kan er in de private markt bijvoorbeeld een kortere wachttijdperiode worden overeengekomen, of een verzekering voor eigen arbeid in plaats van gangbare arbeid.
"De private markt kan ook aanvullingen bieden op de publieke verzekering. Dit soort verzekeringen zijn er immers ook in aanvulling op de WIA. Wel zijn deze verzekeringen veelal “volgend” op de beoordeling van UWV of de zelfstandige recht heeft op een WIA-uitkering (bijvoorbeeld de WIA-excedentuitkering bovenop de door UWV verstrekte uitkering). Maatwerk zoals een kortere wachttijd of een ander arbeidsongeschiktheidscriterium zijn ingewikkeld als aanvulling, en vaak alleen vorm te geven met een opt-out.
"Ten tweede, kent een verplichte publieke verzekering met alleen ruimte voor private verzekeringen om als tweede pijler/aanvulling te dienen, ook nadelen in de vorm van extra complexiteit voor verzekerden en onduidelijkheid en inefficiëntie in de verantwoordelijkheidsverdeling bij de re-integratie. In een dergelijk stelsel zal een zelfstandige met een aanvullende verzekering te maken krijgen met zowel de publieke uitvoerder als de private verzekeraar, waarbij UWV en de private verzekeraar verschillende uitkeringsvoorwaarden kunnen hanteren. Daarbij geldt dat de rolverdeling bij de re-integratie en de inzet van voorzieningen onduidelijk is en de prikkel voor private verzekeraars om zelfstandigen te helpen re-integreren kleiner wordt, aangezien slechts een gedeelte van de totale uitkering privaat wordt verzekerd."
Reactie toevoegen
Reacties
Casey Xavier - Het Financiële Huis 21 februari 2024
Dit toont dat de initiatiefnemers / bedenkers totaal geen inzicht hebben in wat er echt nodig is en wat dit aan organisatie gaat kosten wat uiteindelijk naar verwachting niemand gaat helpen. De wachttijd is met 1 jaar veel te lang, dat redden de meest ondernemers helemaal niet. De uitkering is (veel) te laag voor de meeste ondernemers en de uitvoerbaarheid een enorm probleem want er is nu al een groot tekort bij uitvoerders UWV of Fiscus. Wat echt nodig is...verplicht pensioen opbouwen! Dat wordt een gigantisch probleem in de toekomst en nu starten is al rijkelijk laat. Dit is overigens vaak goed aan ondernemers te verkopen, ook al zou het verplicht zijn maar de verplichte AOV zeker niet. Een veel slechter idee dan dit kun je bijna niet bedenken.
Sjaco - ZZP'er 21 februari 2024
Welk probleem van de ZZP'er wordt hier nou eigenlijk mee opgelost? En als ik het zo lees kan ik er geen touw aan vast knopen ( of wel chocola van maken). Het mag wel op wat meer op ZZP taalniveau......
Meer over
Werkgevers willen dat compensatieregeling transitievergoeding blijft
VNO-NCW, MKB-Nederland en AWVN verzoeken de minister dringend de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid...
Nadere analyse ZW- en WIA-instroom
Minister Heinen van Financiën laat een nadere analyse te maken van de oorzaken van de instroom in de ZW en de WIA, welke groepen hierin (over)vertegenwoordigd...

NVvA lanceert Arbeidsdeskundigen Magazine
Om organisaties beter te ondersteunen bij het beheersen van verzuim en het bevorderen van duurzame inzetbaarheid, heeft de Nederlandse Vereniging van Arbeidsdeskundigen...
"Schrappen arbeidskorting kost WIA-gerechtigden 450 euro per maand netto"
11.000 arbeidsongeschikten gaan er vanaf 2027 maandelijks 450 euro netto op achteruit, zou blijken uit een berekening van CNV. Dat komt omdat zij geen arbeidskorting...
Post-COVID hoofddiagnose bij vijf procent WIA-uitkeringen
In de periode januari 2022 tot en met december 2024 was bij circa vijf procent van de WIA-uitkeringen sprake van post-COVID als hoofddiagnose. Dat schrijft minister...
Bedrag ineens uitgesteld naar 1 juli 2026
Minister Van Hijum heeft tegenover de Tweede Kamer bevestigd dat pensioenbedrag ineens verder wordt uitgesteld, naar 1 juli 2026. Dit omdat het parlementaire proces...
Kabinet verandert regels arbeidskorting voor uitkeringsgerechtigden
Vanaf 2027 kunnen werkgevers die een arbeidsongeschiktheidsuitkering betalen aan werknemers hier geen arbeidskorting meer op toepassen. Deze verandering is het gevolg...
Veel onwetendheid in sector over inkomensgevolgen bij ziekte
Medewerkers in de verzekeringssector zijn slecht op de hoogte van de inkomensgevolgen bij langdurige ziekte. Vooral na een ziekteperiode langer dan twee jaar. De...
Afwijkingen bij bepalen maatmanloon
Een afwijking in door UWV gebruikte indexcijfers bij de bepaling van het maatmanloon heeft mogelijk invloed op het arbeidsongeschiktheidspercentage en in sommige...
SLIM-scholingssubsidie voor opleidingen in maatschappelijk cruciale sectoren
Vanaf 10 maart kunnen werkgevers subsidie aanvragen om (nieuwe) werknemers te scholen voor een nieuwe of volgende baan in een maatschappelijk cruciale sector. Denk...