Kifid wijst klacht over boeterente af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0134, bindend) De consumenten hebben Florius verzocht om de lopende rentevastperiode open te breken, waarna zij een aanbod is gedaan. De consumenten stellen dat de bank daarbij de vergoeding voor vervroegd aflossen (VVA) te hoog heeft vastgesteld. Lopende de interne klacht bij de bank hebben de consumenten het aanbod niet aanvaard, omdat de consumenten nog geen reactie hadden op de klacht over de berekening van de VVA. De Geschillencommissie oordeelt dat de VVA op correcte wijze is berekend en het al dan niet aanvaarden van het aanbod van de bank in de risicosfeer van de consumenten moet blijven. De vordering wordt afgewezen.
De consumenten hebben sinds 2012 een hypothecaire lening bij de bank. Voor het aflossingsvrije deel van de lening (leningdeel) hebben de consumenten in 2015 een nieuwe overeenkomst gesloten met een rentevastperiode van 15 jaar - tot 1 augustus 2030 - tegen een rentetarief van 2,8 procent. In april 2022 hebben de consumenten de bank het verzoek gedaan om de rentevast-periode van het leningdeel open te breken. Van de bank hebben de consumenten op of omstreeks 8 april 2022 een 'Voorlopige berekening' ontvangen, waarin zij zijn geïnformeerd dat bij het openbreken van de lopende rentevastperiode een vergoeding voor vervroegd aflossen (hierna; “VVA”) aan de bank verschuldigd is van 2.801,03 euro.
De consumenten hebben vragen gesteld over de berekening van de VVA en hebben gesteld dat de berekening niet correct is, omdat de consumenten bij gelijkblijvende looptijd van de rentevastperiode van dit leningdeel voor de resterende rentevast-periode van 2,8 naar 2,81 procent rente gaan en daarmee meer rente gaan betalen. Florius wordt verzocht een aangepaste berekening te sturen voorzien van de rente van 2.81 procent en zonder VVA.
Florius heeft de consumenten geïnformeerd dat de bank de VVA berekent aan de hand van een vergelijkingsrente, die afhankelijk is van de actuele rente behorend bij de resterende rentevastperiode. De rente die de consumenten nieuw afsluit is niet van belang bij het bepalen van de hoogte van de vergoeding voor vervroegd aflossen.
De consumenten hebben de op 7 april 2022 voorgestelde rente van 2,81 procent niet aangevraagd bij de bank in afwachting van de uitkomst van de klacht over de berekening van de VVA. Zij vorderen dat de rente van 2,81 procent gestand wordt gedaan en dat de vergoeding voor vervroegd aflossen op correcte wijze wordt berekend.
De vraag die aan de commissie is voorgelegd is of de bank de vergoeding voor vervroegd aflossen verkeerd heeft berekend en/of de bank haar informatieplicht in de precontractuele fase heeft geschonden. Bij een bevestigend antwoord, moet worden gekeken of de bank de consumenten een schadevergoeding verschuldigd is.
De commissie is van oordeel dat de vergoeding voor vervroegd aflossen op correcte wijze is berekend en de bank geen informatieplicht heeft geschonden, waardoor de bank geen schadevergoeding is verschuldigd aan de consumenten.
Reactie toevoegen
Kifid: adviseur schendt zorgplicht, maar consument kan schade niet aantonen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0348) Een consument voert aan dat De Hypotheker Dordrecht hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de consequenties van het gebruikmaken...
Kifid: klant moet gemaakte kosten kunnen bewijzen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0352) Een consument heeft zijn hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door Buro philip van den hurk....
Kifid: verzekeraar schiet te kort en moet advocaatkosten consument vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De consument klaagt over de tekortkomingen van de uitvoerder (Klaverblad Rechtsbijstand Stichting,) in de verleende rechtsbijstand....
Karin Polman wordt directeur hypotheekmerken ABN Amro
Karin Polman wordt per 1 mei 2025 directeur Hypotheken Intermediair van de hypotheekmerken ABN Amro, Florius en Moneyou. Redenen voor de krachtenbundeling zijn...
Kifid : geen gegronde vrees voor verduistering dan ook geen beslaglegging
(Kifid-uitspraak GC 2025-0307) De consumenten hebben - via verzekeraar Nationale-Nederlanden - DAS ingeschakeld om rechtsbijstand vanwege gebreken aan een gekochte...
Kifid: premieverhoging Promovendum niet te goeder trouw
(Kifid-uitspraak GC 2025-0272) Een consument vordert dat gevolmachtigde Promovendum de premieverhoging voor twee autoverzekeringen per contractvervaldatum ongedaan...
Kifid: verzekeringsvoorwaarden verstrekken via Mijn-omgeving voldoet
(Kifid-uitspraak GC 2025-0266) Bij het online afsluiten van een verzekering moet de verzekeraar de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier ter hand stellen....

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht
(kifid-uitspraak GC 2025-0248) Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...

Kifid: verweer gevolmachtigde te laat, klacht gedeeltelijk toegewezen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0173, bindend) De consument heeft op vakantie in de Dominicaanse Republiek hartklachten gekregen waarvoor hij een arts heeft bezocht. De...

Kifid: Centraal Beheer verzaakte zorgplicht
(Kifid-tussenuitspraak GC 2025-0162A, bindend) Centraal Beheer heeft in een klachtzaak als bemiddelaar of adviseur niet voldaan aan de zorg die redelijkerwijs verwacht...