Klant expliciet op premiedalingen wijzen inherent aan adviesvak

Stelling van de week megafoon 2019

Maar liefst 69 procent van de respondenten was het vorige week eens met de stelling: 'Verzekeren AVG-boetes maatschappelijk ongewenst'. De algemene tendens: je zou je niet moeten kunnen verzekeren tegen iets wat wettelijk niet mag. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Kifid drukte afgelopen week haar stempel op het nieuws. Adviseurs moeten namelijk expliciet wijzen op premiedaling van de ORV. Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument dan wel aantonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden.

Afgelopen jaar heeft Kifid bijna honderd klachten van consumenten ontvangen over hun orv afgesloten door tussenkomst van een financieel adviseur. In twee recent gepubliceerde uitspraken (GC 2019-623 en GC 2019-625) concludeert de Geschillencommissie dat de financieel adviseurs deze consumenten hadden moeten wijzen op de premiedalingen in de levensverzekeringsmarkt. Het ligt bijna voor de hand dat dit ook voor andere producten gaat gelden.

De stelling van deze week luidt daarom: 'Klant expliciet op premiedalingen wijzen, is inherent aan adviesvak'

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 10 september 2019

Gevoelsmatig zeg je direct ja. Wel lijkt me dan een goed gesprek nodig over de beloning van de adviseur voor die werkzaamheden, en vanaf wat voor percentage premieverschil er dan actie ondernomen moet worden. Je kan toch niet verplicht aan de slag voor 1 euro verschil? Het lijkt mij niet vol te houden dat de eenmalige provisie op oude polissen -daar heb je toch de grotere premieverschillen- ook de betaling was voor dertig jaar service en nazorg. De provisies leken hoog, indien gezien als beloning voor een eenmalige verkoop ( de Radar Consumentenbond route) als nu de conclusie is dat er voor die provisie ook jarenlange nazorg over eventuele prijsdalingen moet worden gegeven, dan moet de totale provisie gedeeld over de looptijd een adequate beloning zijn. Dat is niet het geval. Het is prima dat de opvattingen over de taak van een adviseur veranderen, maar niet op basis van een beloning uit een andere tijd, met andere opvattingen. Wat me dan wel bevreemd is dat Kifid bij autoverzekeringen eerst aangaf dat de "geringe beloning" reden is om geen voortdurende prijsmonitoring te mogen verwachten, en bij de veel kariger beloning bij overlijdensrisicoverzekeringen, met ook nog eens meestal veel lagere premies, dit dan geen argument is. Je dwingt dan bijna richting een hogere permanente onderhoudsbeloning voor de adviseur. Zit een consument daar op te wachten?

Meer over
Helemaal verdwijnen korting is einde collectiviteiten basisverzekering zorg

Helemaal verdwijnen korting is einde collectiviteiten basisverzekering zorg

Doe weer mee met de VVP-poll! Dit keer luidt de stelling: 'Helemaal verdwijnen korting is eind collectiviteiten basisverzekering zorg'. Stemmen kan HIER. Het zat...

VVP-poll: maak financieel advies voor begeleiding op pensioendatum fiscaal aftrekbaar

VVP-poll: maak financieel advies voor begeleiding op pensioendatum fiscaal aftrekbaar

De stelling van afgelopen week luidde: 'Als adviesbranche hebben we nog een digitaliseringslag te maken'.  Ruim driekwart van de respondenten (78 procent) is...

VVP-poll: als adviesbranche hebben we nog een digitaliseringsslag te maken

VVP-poll: als adviesbranche hebben we nog een digitaliseringsslag te maken

'Financiële adviesmarkt is en blijft aantrekkelijk voor starters',  zo luidde de laatste VVP-stelling. De respondenten waren verdeeld. Een hele krappe...

VVP-poll: financiële adviesmarkt is en blijft aantrekkelijk voor starters

VVP-poll: financiële adviesmarkt is en blijft aantrekkelijk voor starters

De meeste respondenten (zeven op de tien) waren het eens met de stelling van vorige week: 'Ook na de hypotheekhausse behouden hypotheekadviseurs een gezond bedrijfsmodel'....

VVP-poll: ook na hypotheekhausse behouden hypotheekadviseurs gezond bedrijfsmodel

VVP-poll: ook na hypotheekhausse behouden hypotheekadviseurs gezond bedrijfsmodel

Maar liefst 92 procent van de respondenten was het eens met de stelling van vorige week ''menselijke factor vaak vergeten bij fusies & overnames.' De stelling...

VVP-poll: menselijke factor vaak vergeten bij fusies & overnames

VVP-poll: menselijke factor vaak vergeten bij fusies & overnames

Maar liefst tweederde van de respondenten was het eens met de stelling van vorige week: 'Consolidatiegolf leidt tot disintermediatie verzekeraars'. De stelling was...

VVP-poll: consolidatiegolf leidt tot disintermediatie verzekeraars

VVP-poll: consolidatiegolf leidt tot disintermediatie verzekeraars

Maar liefst 83 procent van de respondenten (130) waren het oneens met de stelling van vorige week: 'Slechte energiescore, dan lagere hypotheek'.  Deze poll...

VVP-poll: slechte energiescore, dan lagere hypotheek

VVP-poll: slechte energiescore, dan lagere hypotheek

De nieuwe VVP-poll alweer: 'Slechte energiescore, dan lagere hypotheek'. De poll sluit is naar aanleiding van het betoog van Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond)...

VVP-poll: financieel dienstverleners teveel op zichzelf gericht

VVP-poll: financieel dienstverleners teveel op zichzelf gericht

Maar liefst zes op de tien financieel adviseurs geeft aan verduurzaming niet structureel mee te nemen in het adviesgesprek, zo blijkt uit de VVP-poll van afgelopen...

VVP-poll: ik neem verduurzaming structureel mee in adviesgesprek

VVP-poll: ik neem verduurzaming structureel mee in adviesgesprek

Doe mee met de VVP-poll! Deze keer luidt de stelling: 'Ik neem verduurzaming structureel mee in adviesgesprek'. Onderzoek door Vereniging Eigen Huis laat zien dat...