Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Zakenman computer via Pixabay

Eén op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven zegt de bedrijfsvoering in hoge mate of bijna volledig gedigitaliseerd te hebben. Daarentegen geeft 36 procent aan de bedrijfsvoering niet of nauwelijks te hebben gedigitaliseerd. Kleine bedrijven zijn minder ver met digitalisering dan grote bedrijven. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers uit onderzoek naar ICT-gebruik onder bedrijven in Nederland.

De mate van digitalisering hangt sterk samen met de grootte van het bedrijf; van de grote bedrijven (500 of meer werknemers) heeft 65 procent de bedrijfsvoering in hoge mate gedigitaliseerd, van de kleinste bedrijven (twee werknemers) is dit slechts 24 procent. Bijna de helft van deze kleine bedrijven is naar eigen zeggen niet of nauwelijks gedigitaliseerd. In dit onderzoek gaven bedrijven zelf aan in hoeverre zij gedigitaliseerd zijn.

Verstuurde e-facturen verdubbeld

Een voorbeeld van meer digitalisering onder Nederlandse bedrijven is de toename van het gebruik van e-facturen. Het aandeel verzonden e-facturen verdubbelde in 2018 bijna ten opzichte van het jaar daarvoor, van acht procent naar veertien procent. Ook het gebruik van elektronische facturen anders dan e-facturen (bijvoorbeeld in PDF) is de afgelopen twee jaar toegenomen: van 40 procent in 2016, naar 60 procent in 2018. Hierdoor is het aandeel papieren facturen de afgelopen twee jaar gehalveerd, van 50 procent in 2016 naar 24 procent in 2018.

Het gebruik van een Customer Relationship Manager (CRM) systeem om klantengegevens digitaal te beheren is de afgelopen twee jaar toegenomen van 46 procent van de bedrijven in 2016 tot 56 procent van de bedrijven in 2018.

(Leestip: VVP-special Digitale Transformatie)

Reactie toevoegen

 
Meer over
Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

Voorrang voor adviseur met gevalideerde data

(door Gert Vasse, Ockto) Waar staan we eigenlijk met de digitalisering in de adviessector? Nou, er is eigenlijk een digitale revolutie gaande. En dat is goed nieuws...

Digitale transformatie anno 2020

Digitale transformatie anno 2020

(Kennispartner HD Connect in VVP-special Digitale Transformatie) De digitale transformatie van het vak is anno 2020 wat ons betreft dichterbij dan ooit. Goed advies...

VVP-special Digitale Transformatie

VVP-special Digitale Transformatie

Digitale transformatie vraagt om leiderschap. Dat zeggen de acht kennispartners van de nieuwe VVP-special Digitale Transformatie. Werkelijke digitale transformatie...

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

Digitale transformatie vereist nog meer samenwerking in de keten

(Kennispartner Allianz in VVP-special Digitale Transformatie) Klantwensen en klanteisen zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Op digitaal vlak vereist dit...

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten...

Ondernemersplein over naar website KvK

Ondernemersplein over naar website KvK

Omzetten van het Ondernemersplein naar de website van de KvK voor de zomer van 2019. Dat is een van de actiepunten in de eerder deze week gepubliceerde NL DIGIbeter...

Na zorgpolis straks ook andere polissen standaard digitaal?

Na zorgpolis straks ook andere polissen standaard digitaal?

Het kabinet wacht de ervaringen met de digitale zorgpolis af, alvorens te bezien of het principe van 'elektronische verstrekking, tenzij bezwaar van de verzekeringnemer'...

83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

83 procent van de consumenten tussen de 18-35 jaar beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief. Bij 65+’ers ligt dat op 59 procent. Dit...

AFM komt met visie op robo-advies

AFM komt met visie op robo-advies

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) presenteert in de komende maanden een visiedocument over digitale klantadvisering. Dat schrijft Karina Raaijmakers, tot...

Bezwaar aanslag IB gedigitaliseerd

Bezwaar aanslag IB gedigitaliseerd

De Belastingdienst heeft bezwaar maken tegen een aanslag inkomstenbelasting daadwerkelijk makkelijker gemaakt met de online bezwaarvoorziening (OBV). Bijlagen kunnen...