"komst NHI beperkt concurrentie bij hypotheken"

Logo's banken

De oprichting van een Nationale Hypotheek Instelling (NHI) waarbij het rendement op de investeringen wordt gegarandeerd door de Staat, kan leiden tot (verdere) beperking van de concurrentie op de hypotheekmarkt. De Autoriteit Consument & Markt wijst erop dat de NHI toetreding tot de bancaire sector in Nederland minder aantrekkelijk kan maken.

Er zijn nu maar enkele grote banken en sinds de kredietcrisis is de concurrentie in de hypotheekmarkt afgenomen, constateert ACM. Dat leidt over het algemeen tot hogere hypotheekrentes. Toetreders kunnen concurrentie aanjagen. ACM pleit er daarom voor dat bij de besluitvorming over de NHI de mogelijke negatieve gevolgen voor toetreding en concurrentie worden meegenomen. "Als de NHI zo wordt opgericht dat de voordelen van de staatsgarantie voornamelijk bij de bestaande grote banken terechtkomen, kan de NHI leiden tot een concurrentievoordeel voor deze banken. Dit komt doordat de staatsgarantie voor de bestaande spelers kan zorgen voor een hogere rating van de kredietbeoordelaars. Hierdoor kunnen deze banken goedkoper geld lenen op de kapitaalmarkt. Toetreders hebben dit voordeel niet, waardoor toetreding tot de Nederlandse bancaire markt mogelijk minder aantrekkelijk wordt. De concurrentie op de lange termijn kan hierdoor afnemen. Dit kan leiden tot hogere (hypotheek)rentes en/of lagere spaarrentes."

ACM werkt aan een studie naar de mogelijkheden om de concurrentie in de bancaire sector te verbeteren, waaronder een onderzoek naar toetredingsdrempels voor nieuwe aanbieders. Vooruitlopend op de eindresultaten van deze studie heeft ACM de mogelijke gevolgen van de NHI voor toetreding in kaart gebracht.

Reactie toevoegen

 
Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen beleid onder ‘gender lens’

Banken leggen samen met adviseur Partnering for Social Impact hun eigen bedrijfsvoering, beleid en dienstverlening onder een zogenoemde ‘gender lens’...

Woningmarkt speerpunt van ACM

Woningmarkt speerpunt van ACM

De woningmarkt wordt - naast energie & duurzaamheid en digitale economie - één van de speerpunten in 2022 van de ACM. De aandacht voor de woningmarkt...

Investeerder Bensic wil Vakmedia (AM:) overnemen

Investeerder Bensic wil Vakmedia (AM:) overnemen

Bencis VI Acquisition Company 3 heeft het voornemen Vakmedianet Investments over te nemen, uitgever van onder meer AM:. Dit blijkt uit een concentratiemelding bij...

Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen

Aantal mobiele aansluitingen voor apparaten stijgt naar 8,8 miljoen

Het aantal mobiele aansluitingen voor apparaten is in het derde kwartaal gestegen naar ruim 8,8 miljoen. Dit zijn aansluitingen voor bijvoorbeeld rookmelders, alarmsystemen,...

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Vertrouwen in banken verder toegenomen

Zowel het consumentenvertrouwen in de bankensector als het vertrouwen in de eigen bank steeg in de eerste helft van 2021. Dit blijkt uit de Vertrouwensmonitor Banken...

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

DELA en Yarden moeten van ACM zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen

Uitvaartonderneming DELA mag van de ACM onder voorwaarden Yarden overnemen. De uitvaartondernemingen moeten zeven crematoria en twee uitvaartcentra verkopen aan...

Grootverdieners

Grootverdieners

Het bank- en verzekeringswezen behoort tot de sectoren waarin de NOW-regeling percentueel de meeste lonen ter hoogte van twee keer het maximale dagloon betaalt....

ACM wil meer transparantie over betaald ranken

ACM wil meer transparantie over betaald ranken

Van acht door de ACM onderzochte platforms doen alleen Independer en Kieskeurig niet aan betaald ranken.  De Autoriteit stelt vast dat er risico’s zijn...

Eerste ACM-sanctie voor neplikes en nepvolgers

Eerste ACM-sanctie voor neplikes en nepvolgers

De ACM heeft voor het eerst een sanctie opgelegd voor het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit dwingt webwinkel Bicep Papa te stoppen met het gebruik...

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

Raad van Advies: klantcontact banken kan beter

“We adviseren banken het klantcontact te verbeteren en te kijken hoe het persoonlijk klantcontact toch goed vormgegeven kan worden in tijden van digitale transformatie.”...