Koolmees grijpt niet verder in om pensioenkortingen te voorkomen

Bejaarde leest krant via Pixabay 2018

Minister Koolmees wil op dit moment niet verder gaan om pensioenkortingen te voorkomen dan de ministeriële regeling die hij uitwerkt in het kader van het Pensioenakkoord die de zogenoemde MVEV-korting kan verzachten. Dit door pensioenfondsen langer te tijd te geven om aan het MVEV-vereiste te voldoen. Dat schrijft hij in antwoord op Kamervragen.

De minister: "Ik begrijp heel goed dat de verlaging van pensioen een ontzettend nare boodschap is. Toch is het in bepaalde gevallen onvermijdelijk om de huidige pensioenaanspraken en –rechten te verlagen om te zorgen dat ook toekomstige pensioenen betaald zullen worden."

Dat DNB nadrukkelijk van zich laat horen in de kwestie van pensioenkortingen, die volgens de toezichthouder gewoon moeten worden doorgevoerd als dat nodig is, vindt Koolmees juist. "Van De Nederlandsche Bank mag worden verwacht dat zij gevraagd en ongevraagd advies geeft over het economisch beleid, zowel op nationaal als internationaal niveau. Onafhankelijkheid van De Nederlandsche Bank is daarbij essentieel."

Kabinet grijpt in bij dreigende pensioenkortingen

Volgens op dat moment nog niet bevestigde berichten woensdagavond voorkomt het kabinet pensioenkortingen door hangende de uitwerking van het pensioenakkoord de minimaal...