Leidinggevende onderschat negatieve gevolgen overwerken

zzp laptop via Pixabay

Een groot deel van de medewerkers gaat door overwerken ongezonder leven. Daarnaast heeft overwerken een negatieve impact op het sociale leven. medewerkers hun sociale leven. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public, in opdracht van Zilveren Kruis. Bijna de helft van de medewerkers ondervindt de uitwerking van overwerk in hun privéleven. Het onderzoek toont ook dat leidinggevenden dénken hun medewerkers goed te begeleiden bij het balanceren tussen werk en de thuissituatie. Toch ervaren medewerkers deze hulp in veel mindere mate.

Een groot deel van de medewerkers gaat door overwerken ongezonder minder sporten, ongezonder eten en slechter slapen. De relatie met hun partner en sociale contacten verslechtert. 39 procent van de medewerkers voelt zich zelfs wel eens schuldig richting zijn of haar partner en directe omgeving als er vanwege werk minder tijd voor hen overblijft. Het schuldgevoel richting kinderen wordt nog breder gedeeld (44 procent). Vier op de tien medewerkers wordt veel sneller boos op de kinderen door (over)werk en ruim een kwart van hen heeft zelfs het gevoel tekort te schieten als ouder.

Bedrijfscultuur werkt overwerken in de hand

Opvallend, aldus het onderzoek, is dat volgens één op de drie medewerkers (medewerkers 30 procent, leidinggevenden 24 procent) overwerken bij de bedrijfscultuur hoort. De Nederlandse medewerker werkt gemiddeld drie uur over. Ongeveer 80 procent van hen is daar niet ontevreden over. Ook voor leidinggevenden is het ‘normaal’ om over te werken met dezelfde redenen. Zij doen dit dan ook ruim twee keer zoveel dan hun medewerkers met gemiddeld 6,5 uur in de week.

Prof. dr. Naomi Ellemers: “Leidinggevenden hebben als verantwoordelijkheid te zorgen dat het werk afkomt. Vaak vinden ze dat het bij hun functie hoort om over te werken als dat nodig is, en vinden dat ook terecht gezien hun hogere salaris. Ze staan er niet bij stil dat hun gedrag door anderen als voorbeeld wordt gezien, ook als dat niet de bedoeling is.”

Leidinggevende overschat zichzelf

Ruim de helft van de leidinggevenden denkt het goede voorbeeld al te geven als het gaat om de werk-privé balans. Dit wordt minder erkend door medewerkers, slechts 34 procent van hen ervaart dit ook zo. Daarnaast geeft driekwart van de leidinggevenden aan dat zij hun medewerkers helpen een goede balans te houden tussen werk en privé. Medewerkers ervaren deze hulp echter in veel mindere mate (49 procent). Het is zelfs een perceptieverschil van 27 procentpunten. Bijna de helft van de leidinggevenden geeft aan met regelmaat te vragen of hun medewerkers het werk nog goed kunnen combineren met hun gezins-/privéleven. Ook deze checkvraag wordt door medewerkers in veel mindere mate ervaren, slechts door 22 procent. Opvallend is dat bijna de helft van de medewerkers aangeeft dat hier zelfs nooit naar wordt gevraagd. Over het algemeen worden de leiderschapskwaliteiten van de leidinggevenden door medewerkers dan ook negatiever beoordeeld dan door de leiders zelf (medewerkers 57 procent, leidinggevenden 82 procent).

Leidinggevenden zijn zich niet altijd bewust van de impact die zij hebben op het privéleven van hun medewerkers en verwachten van hen dat er ook buiten werktijd aandacht is voor de zaak. De hoogste prioriteit ligt op een beter resultaat. Zo stuurt vier op de tien leiders (39 procent) wel eens een werkgerelateerd berichtje of mailtje naar een medewerker buiten werktijd. 30 procent van hen verwacht ook dat de medewerkers reageren buiten werktijd. Ook bijna de helft van de leidinggevenden verwacht dat de ‘verloren’ werktijd later wordt ingehaald als medewerkers eerder naar huis moeten vanwege bijvoorbeeld een ziek kind. Tegelijkertijd zeggen leidinggevenden (50 procent) hun medewerkers de vrijheid te geven door hen enkel te beoordelen op prestaties.

Jan-Willem Evers, commercieel directeur Zilveren Kruis: “Veel organisaties denken bij vitaliteit en verzuim al snel aan de inzet van curatieve gezondheidsprogramma’s. Terwijl juist op het gebied van preventie nog zoveel gezondheidswinst valt te behalen. Ben je je als leidinggevende echt bewust van je voorbeeldfunctie? Dat berichtje na werktijd níet meer sturen zorgt voor de korte en lange termijn voor gezondere werknemers en daarmee een beter bedrijfsresultaat.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten waarderen zorgsite Zilveren Kruis

Consumenten waarderen zorgsite Zilveren Kruis

Zilveren Kruis, CZ en Menzis hebben de beste website om je te oriënteren op een zorgpolis voor 2018, zo blijkt uit onderzoek van WUA onder 1.200 consumenten. Door...

Zorgverzekeraars: stop met geld pompen in de zorg

Zorgverzekeraars: stop met geld pompen in de zorg

Stop met geld pompen in de zorg. Dit komt als een boemerang terug. Hoogste tijd om te investeren in gezond blijven. Dit is samengevat de boodschap van de vier grootste...

Achmea scherpt distributie zorgverzekeringen aan

Achmea scherpt distributie zorgverzekeringen aan

Vanaf 2018 nemen Avéro Achmea en Zilveren Kruis afscheid van circa 1.800 intermediairs. De distributie van zorgverzekeringen in het intermediaire kanaal wordt...

Hoogers vertrekt bij Zilveren Kruis

Hoogers vertrekt bij Zilveren Kruis

Norbert Hoogers vertrekt als divisievoorzitter van Zilveren Kruis. Hij heeft besloten zijn loopbaan buiten Achmea voort te zetten. Hoogers (49)  is in 2002...

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren kruis, dela en centraal beheer meest actief op Social Media

Zilveren Kruis heeft de Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die zich in 2016 het meest actief heeft ingezet op Social Media. De prijs werd uitgereikt tijdens...

Iak verlengt zorgvolmacht van Achmea

Iak verlengt zorgvolmacht van Achmea

IAK Verzekeringen heeft de volmachtovereenkomst voor zorgverzekeringen met Achmea verlengd tot 2022. IAK is al vele jaren een belangrijke partner in zorg-, inkomens-...

Zilveren Kruis biedt "eigen cardioloog in binnenzak"

Zilveren Kruis biedt "eigen cardioloog in binnenzak"

Hartpatiënten die verzekerd zijn bij Zilveren Kruis krijgen de beschikking over 'HartWacht', een 24-uurs telecardioloog op hun smartphone of tablet. Dit maken...

Leiderschap vereist richtingsbesef en moed

Leiderschap vereist richtingsbesef en moed

“We gaan niet meer bereiken door nog meer te managen. Leiderschap is gevraagd. En leiderschap is niet hetzelfde als management.” Aldus leiderschapstrainer...

Ontketen groeikracht en geef je bedrijf vleugels

Ontketen groeikracht en geef je bedrijf vleugels

“Zorg dat je je maximaal kunt inleven in je omgeving, zowel in je medewerkers als in de klanten en partners waarmee je zaken doet. Bouw daar een echte relatie...

Zelfinzicht maakt je een betere leider

Zelfinzicht maakt je een betere leider

Een goede leider kent zichzelf. Aldus bondscoach Gertjan van der Linden van het paralympisch damesteam rolstoelbasketbal tijdens de derde keukentafelsessie van de...