Leidinggevende onderschat negatieve gevolgen overwerken

zzp laptop via Pixabay

Een groot deel van de medewerkers gaat door overwerken ongezonder leven. Daarnaast heeft overwerken een negatieve impact op het sociale leven. medewerkers hun sociale leven. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public, in opdracht van Zilveren Kruis. Bijna de helft van de medewerkers ondervindt de uitwerking van overwerk in hun privéleven. Het onderzoek toont ook dat leidinggevenden dénken hun medewerkers goed te begeleiden bij het balanceren tussen werk en de thuissituatie. Toch ervaren medewerkers deze hulp in veel mindere mate.

Een groot deel van de medewerkers gaat door overwerken ongezonder minder sporten, ongezonder eten en slechter slapen. De relatie met hun partner en sociale contacten verslechtert. 39 procent van de medewerkers voelt zich zelfs wel eens schuldig richting zijn of haar partner en directe omgeving als er vanwege werk minder tijd voor hen overblijft. Het schuldgevoel richting kinderen wordt nog breder gedeeld (44 procent). Vier op de tien medewerkers wordt veel sneller boos op de kinderen door (over)werk en ruim een kwart van hen heeft zelfs het gevoel tekort te schieten als ouder.

Bedrijfscultuur werkt overwerken in de hand

Opvallend, aldus het onderzoek, is dat volgens één op de drie medewerkers (medewerkers 30 procent, leidinggevenden 24 procent) overwerken bij de bedrijfscultuur hoort. De Nederlandse medewerker werkt gemiddeld drie uur over. Ongeveer 80 procent van hen is daar niet ontevreden over. Ook voor leidinggevenden is het ‘normaal’ om over te werken met dezelfde redenen. Zij doen dit dan ook ruim twee keer zoveel dan hun medewerkers met gemiddeld 6,5 uur in de week.

Prof. dr. Naomi Ellemers: “Leidinggevenden hebben als verantwoordelijkheid te zorgen dat het werk afkomt. Vaak vinden ze dat het bij hun functie hoort om over te werken als dat nodig is, en vinden dat ook terecht gezien hun hogere salaris. Ze staan er niet bij stil dat hun gedrag door anderen als voorbeeld wordt gezien, ook als dat niet de bedoeling is.”

Leidinggevende overschat zichzelf

Ruim de helft van de leidinggevenden denkt het goede voorbeeld al te geven als het gaat om de werk-privé balans. Dit wordt minder erkend door medewerkers, slechts 34 procent van hen ervaart dit ook zo. Daarnaast geeft driekwart van de leidinggevenden aan dat zij hun medewerkers helpen een goede balans te houden tussen werk en privé. Medewerkers ervaren deze hulp echter in veel mindere mate (49 procent). Het is zelfs een perceptieverschil van 27 procentpunten. Bijna de helft van de leidinggevenden geeft aan met regelmaat te vragen of hun medewerkers het werk nog goed kunnen combineren met hun gezins-/privéleven. Ook deze checkvraag wordt door medewerkers in veel mindere mate ervaren, slechts door 22 procent. Opvallend is dat bijna de helft van de medewerkers aangeeft dat hier zelfs nooit naar wordt gevraagd. Over het algemeen worden de leiderschapskwaliteiten van de leidinggevenden door medewerkers dan ook negatiever beoordeeld dan door de leiders zelf (medewerkers 57 procent, leidinggevenden 82 procent).

Leidinggevenden zijn zich niet altijd bewust van de impact die zij hebben op het privéleven van hun medewerkers en verwachten van hen dat er ook buiten werktijd aandacht is voor de zaak. De hoogste prioriteit ligt op een beter resultaat. Zo stuurt vier op de tien leiders (39 procent) wel eens een werkgerelateerd berichtje of mailtje naar een medewerker buiten werktijd. 30 procent van hen verwacht ook dat de medewerkers reageren buiten werktijd. Ook bijna de helft van de leidinggevenden verwacht dat de ‘verloren’ werktijd later wordt ingehaald als medewerkers eerder naar huis moeten vanwege bijvoorbeeld een ziek kind. Tegelijkertijd zeggen leidinggevenden (50 procent) hun medewerkers de vrijheid te geven door hen enkel te beoordelen op prestaties.

Jan-Willem Evers, commercieel directeur Zilveren Kruis: “Veel organisaties denken bij vitaliteit en verzuim al snel aan de inzet van curatieve gezondheidsprogramma’s. Terwijl juist op het gebied van preventie nog zoveel gezondheidswinst valt te behalen. Ben je je als leidinggevende echt bewust van je voorbeeldfunctie? Dat berichtje na werktijd níet meer sturen zorgt voor de korte en lange termijn voor gezondere werknemers en daarmee een beter bedrijfsresultaat.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Leiders durven in beweging te komen

Leiders durven in beweging te komen

Leiderschap vormt het thema van de campagne 'De waarde van advies' 2016 van Avéro Achmea voor financieel adviseurs. Avéro Achmea trapte de reeks keukentafelsessies...

Onderzoek versterking vrouwelijk leiderschap

Onderzoek versterking vrouwelijk leiderschap

Women in Financial Services (WIFS) doet in samenwerking met Hay Group onderzoek naar het versterken van vrouwelijk leiderschap in de financiële sector. Het...

Herpositionering Voorzie

Herpositionering Voorzie

"We bieden nu programma’s aan van enkele weken tot een paar maanden om kantoren heel gericht bij hun transitie te helpen.” Aldus managing consultant...

Zilveren Kruis stopt met gelegenheidscollectiviteiten

Zilveren Kruis stopt met gelegenheidscollectiviteiten

Zilveren Kruis stopt met gelegenheidscollectiviteiten, zoals de Postcode Zorgpolis. De zorgverzekeraar kiest er nadrukkelijk voor om samen met partners te werken...

Evers directeur Commercie Zilveren Kruis

Evers directeur Commercie Zilveren Kruis

Jan-Willem Evers (41) is per 15 december benoemd tot directeur Commercie bij Zilveren Kruis.   Hij is daar sinds vorig jaar senior manager Verkoop Zakelijk....

Leiderschap ontwikkelt zich met de tijd

Leiderschap ontwikkelt zich met de tijd

Leiderschap moet in je zitten, maar ontwikkelt zich ook met de tijd. Aldus de financieel adviseurs die deelnamen aan de inspiratiesessie 'Leiderschap' van Avéro...

Achmea verhuist van Amersfoort naar Leusden

Achmea verhuist van Amersfoort naar Leusden

Achmea sluit per 1 maart 2015 haar locatie in het centrum van Amersfoort. Het merendeel van de medewerkers in Amersfoort verhuist naar het kantoor in Leusden. Achmea...