"Maak als sector het verschil duidelijk tussen execution only en advies"

Transparantie 2 via Pixabay

Maar liefst 96 procent van de respondenten was het afgelopen (korte) week eens met de stelling 'De financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'. Dit is een regelrechte oproep aan de sector om gezamenlijk de handen ineen te steken om de waarde van advies aan consumenten duidelijker over het voetlicht te brengen.

VVP publiceerde deze stelling naar aanleiding van het feit dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie. Uitstel is echter geen afstel, ook al komt er ruimte voor een andere invalshoek. Niemand weet waar dat toe leidt en discussies over de zin en onzin van provisietransparantie zullen nog wel weer even doorgaan.

Ondertussen is de vraag gerechtvaardigd wat de sector nu eigenlijk zelf kan bijdragen om deze discussie toch iets minder urgent te maken... Een van de mogelijkheden is en blijft een gezamenlijke publiekscampagne waarin het verschil duidelijk wordt gemaakt tussen execution only en advies. Een campagne dus over de waarde van advies versus het direct aanschaffen van een product. Al sinds 2013 klinkt deze roep om een publiekscampagne en in 2019 heeft VVP de markt gevraagd mee te denken over een publiekscampagne die de waarde van het advies duidelijk kan maken. Er waren vele prachtige inzendingen, er was een winnaar, maar uiteindelijk zijn deze initiatieven niet echt door de markt opgepakt.

Alleen gezamenlijk kan zo'n publiekscampagne krachtig in de markt worden gezet. Alle brancheverenigingen zouden moeten aanhaken en ook politiek en toezichthouders dienen mee te werken. Iedereen in de samenleving heeft namelijk baat bij zo'n publiekscampagne. En uiteraard mogen ook de voordelen van execution only aan bod komen. Een campagne dient namelijk geen standpunt in te nemen, maar moet duidelijk maken wat het verschil is.

Wordt dus hopelijk vervolgd.

De redactie van VVP laat de stelling nog een week online staan. Wie weet verandert en nog wat in de resultaten....

Reactie toevoegen

 
Meer over
VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

VVP-poll: AFM-richtpunt onafhankelijk advies (circa 60% aanbieders vergelijken) schiet door

Bijna de helft van de stemmers (47 procent) gelooft da de hypotheekadviseur van de toekomst woonadviseur is, zoals Omniplan voorspelt. Nu de markt opdroogt, kan...

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

VVP-poll: De woonadviseur is de hypotheekadviseur van de toekomst

“De woonadviseur is in onze ogen de hypotheekadviseur van de toekomst”, aldus Omniplan in de whitepaper Toekomstbestendig wonen. De woonadviseur “neemt...

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

VVP-poll: klant dupe van consolidatiegolf financiële sector

Veel reacties op de stelling van afgelopen week: 'Overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars'. Maar liefst 82 procent was het niet...

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

VVP-poll: overname Aegon Nederland door a.s.r. einde consolidatieslag verzekeraars

Is er met de overname van Aegon Nederland door a.s.r. een einde gekomen aan de consolidatieslag onder verzekeraars? Wat denkt u? Doe weer mee met de nieuwe VVP-poll!...

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

Rendement op vertrouwen of vertrouwen op rendement?

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 4-2022) Naar aanleiding van een presentatie die wij moesten geven op het mede door VVP georganiseerde VIPIinnovatie Congres...