Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen
Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Met
name de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend. Inmiddels is het
marktaandeel opgelopen van minder dan 1 procent in 2017 naar ongeveer zeventien procent eind 2019.
De Vereende: "Onder andere door de hoge schadefrequentie en -last van taxi’s zijn veel verzekeraars de afgelopen jaren gestopt met het verzekeren van taxi’s. Als vangnetverzekeraar wil de Vereende ook voor deze groep een oplossing bieden." Maar ook de Vereende kampt met de stijgende schadelast van taxi’s. De schadelast is vooral hoog in de grote steden en Amsterdam in het bijzonder. "Maar liefst 50 procent van de bij ons gemelde taxi-ongevallen in 2019 vond plaats in Amsterdam."
Dashcams
De Vereende is samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) een traject gestart om te kijken hoe de schades verminderd kunnen worden. Hiervoor heeft de Vereende gesproken met diverse marktpartijen, taxicentrales en assurantieadviseurs met veel taxiondernemingen als klanten. Uit deze gesprekken kwam ook naar voren dat het gebruik van dashcams een positief effect heeft op het aantal schades en het rijgedrag. Daarom roept de Vereende alle eigenaars van taxi’s op om goede dashcams in de taxi’s te plaatsen en te gebruiken. Wanneer er beelden van voor én achter beschikbaar zijn, is bij een schade waar de taxichauffeur geen schuld heeft, de kans groter dat zijn of haar onschuld aangetoond kan worden. Dan heeft de chauffeur geen terugval in schadevrije jaren en hoeft hij of zij geen eigen risico te betalen.
De Vereende heeft over 2019 een positief resultaat uit gewone bedrijfsvoering voor belasting
behaald van 0,9 miljoen euro. Het solvabiliteitspercentage is na twee jaar weer boven de gewenste
interne norm van 150 procent uitgekomen, namelijk op 151 procent.
I
Reactie toevoegen
Meer over
Nieuwe richtlijnen om prolongatieproces op zakelijke markt te verbeteren
“Met deze uitgangspunten en richtlijnen zijn niet in één klap alle problemen rondom prolongatie en verzekerbaarheid opgelost, het is een startpunt.”Aldus...
Solidariteitsmonitor 2020: divers beeld
Volgens de vierde Solidariteitsmonitor van het Verbond van Verzekeraars nam de verzekerbaarheid van vier van de vijf veelvoorkomende particuliere verzekeringen...
Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?
(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....
Enorme daling aantal nieuwe taxi’s
Uit onderzoek van Diks Verzekeringen blijkt dat er in de eerste zeven maanden van 2020 een enorme daling is in het aantal taxi’s dat...
Waarborgfonds: impact coronacrisis op autogebruik nog lastig in te schatten
Geen grote veranderingen. Dat is de conclusie uit het jaarverslag van het Waarborgfonds Motorverkeer. In 2019 daalde het aantal gemelde schadegevallen met 1,9 procent...
'Eigen schuld' weegt zwaarder mee in nieuw autotarief de Vereende
De Vereende komt per 1 augustus 2020 met een nieuw tarief voor de WA-dekking personenauto- en particulier gebruik bestelautoverzekering. Regio, gebruik van de auto,...
De Vereende zoekt verzekeringsoplossing voor potgrondbedrijven
De Vereende onderzoekt of het potgrondbedrijven kan verzekeren. De verzekeraar in zijn nieuwsbrief: "Wij werden benaderd met de vraag of wij bereid waren om deze...
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur
Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...
Feit of fabel: (brand)schade alleen gedekt als verzekeraar weet van verhuur
Het komt vaak voor, particuliere woonhuiseigenaren die hun huis verhuren. Bijvoorbeeld via een boekingssite of een bemiddelingsbureau. Maar wat als u niet aan uw...
Feit of fabel: geen vergoeding bij schade veroorzaakt door auto van diplomaat
Eerder dit jaar reed een bestuurder van een ‘diplomatenauto’ vijf geparkeerde auto’s aan in Den Haag. Er was behoorlijk wat ophef over het feit...