Mensgerichte waarden winnen terrein in financiële sector

Dag van het Topadvies sprekers 2016

Als je adviseurs en verzekeraars vraagt welke persoonlijke waarden ze in de verzekeringssector belangrijk vinden, zijn dat hele andere, sterk mensgerichte waarden dan de huidige waarden. Dit blijkt uit het ‘Waarden Onderzoek Verzekeringsbranche Nederland’, woensdagmiddag gepresenteerd tijdens de geslaagde VVP Dag van het Topadvies in het Da Vinci Theater van AFAS in Leusden. “Financieel dienstverleners willen het anders.”

Het onderzoek, door Luyten Adviesgroep en RedZebra Groep, laat zien dat er een enorm verschil bestaat tussen de huidige waarden die adviseurs en verzekeraars zien in het verzekeringsbedrijf en de waarden die zij als wenselijk beschouwen. Huidige waarden die worden genoemd, zijn onder meer bureaucratie, winst, korte termijn, koninkrijkjes. Meer op het eigen belang dan op het gemeenschappelijke belang gerichte waarden dus.

Maar er is hoop, want bij de gewenste waarden noemen adviseurs en verzekeraars juist sterk klant- of beter nog mensgerichte waarden als betrokkenheid, aanpassingsvermogen, langetermijnperspectief, innovatie.

De bereidheid om te veranderen is er dus. En zowel adviseurs als verzekeraars willen veranderen. Onderzoeker Peter Paul Leutscher (RedZebra Groep) ziet dan ook “het schakelmoment om samen een ander bewustzijn aan te zetten. Wat kan ik vandaag bijdragen aan de wereld van morgen?”

 

Bezieling
Maak het verschil in het leven van mensen. Dat was een thema dat steeds terugkwam tijdens deze tweede VVP Dag van het Topadvies. Jack Vos (Luyten Adviesgroep) maakt het verschil, voor zijn medewerkers (bij Luyten spreken ze liever van mede-ondernemers) en zijn klanten (of vrienden zoals Luyten ze noemt).

Vos schetste de persoonlijke ontwikkeling die hij doormaakte om te komen tot zijn mensgerichte aanpak van nu. Ooit was hij de getapte directeur-eigenaar van Luyten, totdat hij in zichzelf vast liep. “Ik dacht dat het simpel was: ik heb een schip, dat noem ik ‘leader’ en dan heb ik leadership. Maar het ego aan het roer werkt niet. Wij zijn allemaal verbonden met elkaar, één ziel. Wij zijn dit vergeten of zien dit niet. Maar als je de ander iets aandoet, raak je jezelf. En als je iets geeft, geef je ook aan je zelf.”

Bezieling, betrokkenheid, verbinding, dat zijn nu kernwaarden in het kantoor van Vos. Bezieling is volgens hem ook absoluut een kernkwaliteit van de topadviseur.

 

Dialoog
Een ander thema van de Dag van het Topadvies was de dialoog tussen deelnemers en topadviseurs en –consultants (deels uit het Ondernemerspanel van VVP). Edwin Bosma (BHB Dullemond), Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), Ulrike Geerlings (Appels Financieel Advies), Michael Mackaaij (MultiSafe), Richard Meinders (SVC) en Ozewald Wanrooij (Neutralis) gingen het gesprek aan met de deelnemers over praktijkgerichte onderwerpen als personeelsbeleid, strategie, social media, compliance.

 

"Helderheid op je eigen model is cruciaal"

Het is een tijd waarin adviseurs worstelen met vraagstukken die hun toekomst direct raken. Uiteraard moet iedere adviseur hierin zijn eigen keuzes maken, maar de tips van de experts werden duidelijk gewaardeerd. Zoals die van Mackaaij tijdens een korte paneldiscussie: “Je moet steeds heel bewust zijn van de waarde die je toevoegt. Helderheid op je eigen model is cruciaal.”

Wanrooij heeft die helderheid wel. Dat gaat zelfs zover dat hij er inmiddels over denkt zijn AFM-vergunning in te leveren. Want bemiddeling, dat wordt steeds minder interessant. Het adviesstuk, dat is wat telt.

 

“Een tevreden klant is leuk, een fan is beter”

De Dag van het Topadvies werd afgesloten door Herman Zondag, directeur Customer Operations bij AFAS (dat haar AFAS-theater beschikbaar stelde aan VVP voor de middag). Zondag maakte op onderhoudende wijze duidelijk hoe AFAS aankijkt tegen klantenbinding. “Een tevreden klant is leuk, een fan is beter.”

AFAS, bouwer van financiële software, doet er alles aan om die tevreden klanten te creëren. Dat gaat zelfs zover dat als een klant weggaat, hij een bloemetje krijgt. Waarmee het bedrijf natuurlijk ook wil laten zien dat de klant de verkeerde keuze heeft gemaakt.

Vergeet ook vooral het laatste stukje niet. “Je kunt het beste bedrijf van de wereld zijn met het beste product en de beste mensen, maar als de thee niet smaakt, kweek je geen fans. Ook het laatste stukje moet kloppen.”

 

Kennispartners

De Dag van het Topadvies werd voor de tweede keer georganiseerd door VVP (de eerste was in februari 2015). Allianz, a.s.r. en ING waren kennispartners van de dag.


 

Reactie toevoegen

 
VVP liever thuis ontvangen?

VVP liever thuis ontvangen?

In deze tijd werken veel mensen vanuit huis. Niemand weet hoe lang dit nog zal duren. Vakblad VVP biedt kennis, visies,best practices en de achtergronden bij het...

Katern Zorg & Verzuim in nieuwe VVP

Katern Zorg & Verzuim in nieuwe VVP

Actief Klantbeheer is goed voor klant én adviseur. Dat is de boodschap van VVP 04-2021. De ondertekenaars van het Manifest Actief Klantbeheer en adviseurs...

Loonkosten het hoogst in financiële sector

Loonkosten het hoogst in financiële sector

De gemiddelde loonkosten per gewerkt uur waren in 2020 het hoogst bij de financiële dienstverlening (57 euro) en het laagst in de horeca (negentien euro). Aldus...

Raamwerk Klimaatcommitment Financiële Sector

Raamwerk Klimaatcommitment Financiële Sector

In opdracht van de Commissie Klimaatcommitment Financiële sector heeft het adviesbureau KPMG een raamwerk ontwikkeld waarlangs deelnemende financiële instellingen...

VVP Nieuws APP: het verzekeringsnieuws overzichtelijk op een rij

VVP Nieuws APP: het verzekeringsnieuws overzichtelijk op een rij

Wat is er nou makkelijker dan al het laatste financiële nieuws bij elkaar te hebben? De VVP Nieuws App voorziet u van al het verzekerings-, hypotheek- en ander...

Dag van het Topadvies nu op 7 oktober

Dag van het Topadvies nu op 7 oktober

De VVP Dag van het Topadvies is als gevolg van de coronacrisis verplaatst van 18 juni naar 7 oktober 2020. Belangrijk onderdeel van deze dag is de verkiezing van...

Overleg Financiën en toezichthouders met financiële sector over coronavirus

Overleg Financiën en toezichthouders met financiële sector over coronavirus

Op korte termijn vindt op initiatief van DNB, samen met het ministerie van Financiën en AFM, overleg plaats met de financiële sector inzake het coronavirus....

VVP 01-2020: trots op je vak!

VVP 01-2020: trots op je vak!

'Trots als een pauw op je vak!' Dat is het motto van de net verschenen eerste VVP van 2020 (klik HIER voor de online versie). In deze uitgave veel aandacht voor...

Volgende nieuwsbrief 2 januari

Volgende nieuwsbrief 2 januari

De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari. De VVP-redactie wenst u goede dagen en een heel mooi 2020! Graag tot dan!