"Minister mist kans"

Dik van Velzen 2017

Een gemiste kans. Zo omschrijft Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn blog het voornemen van minister Hoekstra om de titel 'onafhankelijk adviseur' te beperken tot complexe financiële producten. "Want ook voor andere producten doen nauwe banden tussen aanbieder en adviseur afbreuk aan de onafhankelijkheid", aldus Van Velzen. "Ik pleit er voor dat de minister deze regeling niet beperkt tot complexe producten in de zin van de Wft. En tegelijk regelt dat het gebruik van die benamingen niet een vrijblijvende bevoegdheid is, maar een wettelijke plicht. Met voor elke categorie adviseur een mooi ikoontje op het briefpapier, dat duidelijk maakt om welke categorie adviseur het gaat. Zoals er ook een ikoontje is voor beleggingsrisico’s. Dat is voor de klant veel duidelijker en daar hoort het toch om te gaan."

Als de minister inderdaad ook de koppeling maakt met schadeverzekeringen, zou dat volgens Van Velzen grote impact hebben op volmachtbedrijven. Maar dat is op te vangen door transparant te zijn. Van Velzen: "Begrijp me goed: er is niets oneerbaars aan een eigen volmacht en zo’n nauwe band kán ook in het voordeel van de klant zijn. Dat kán. Maar juist dan kun je daar ook transparant over zijn. Want: waar volmacht, daar commissie en dus ook een eigen financieel belang bij de adviseur."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter Schoo FD 30 januari 2019

Kijk Dik een financieel belang voor de adviseur is altijd aanwezig. Ook als de consument hem betaalt. Als die adviseur precies doet wat de consument wil, ook al is dat niet goed voor hem, dan heb je ook al een financieel belang wat fout uitpakt. Het gaat in alles toch gewoon om de ethiek van het zaken doen. Het klantbelang. Daar heb je toch geen minister voor nodig. Recommandatie is de beste waarborg en een goed vangnet in de sfeer van aansprakelijkheid. Ben je van al het gezeur af. Want alles wat de minister ook bedenkt is toch geen consumentenbelang. De minister voert gewoon uit wat verzekeraars willen om de consument stuurs te maken waardoor ze het intermediair maar gaan mijden. Als je de nieuwe extranetten van verzekeraars besnuffeld zie je dat ze ingericht worden vanuit de consumentengedachte. Intermediairs laten ze links liggen. Ook al blijven ze eindeloos het tegendeel beweren.

"geloofwaardigheid AFM en DNB in geding"

"geloofwaardigheid AFM en DNB in geding"

De geloofwaardigheid van AFM en DNB is in het geding als zij vasthouden aan goedkope hypotheken voor de eigen medewerkers. Dat blogt Dik van Velzen, senior consultant...

Dik van Velzen schrijft rapport voor Coolen Expertise

Dik van Velzen schrijft rapport voor Coolen Expertise

Dik van Velzen (Nibe-SVV) heeft in opdracht van Coolen Expertise een rapport geschreven met als titel: 'Expertise, contra-expertise en zorgplicht'.  "Contra...

"onderscheid advies en bemiddeling gekunsteld"

"onderscheid advies en bemiddeling gekunsteld"

"We moeten af van de gedachte dat alleen adviseurs goede adviezen kunnen geven en dat de bemiddelaars en aanbieders alleen maar misbruik maken van de onwetendheid...

"stel je in op het nieuwe examensysteem"

"stel je in op het nieuwe examensysteem"

NIBE-SVV-consultant Dik van Velzen ziet het niet gebeuren dat mensen heel vaak Wft- of PE-Plus-examens hoeven af te leggen om te slagen. Als dat wel zo is, zou dat...

"doe op tijd inhaalexamens pe"

"doe op tijd inhaalexamens pe"

In 'de Beursbengel' raadt Dik van Velzen (senior consultant NIBE-SVV) aan toch vooral op tijd eventueel benodigde inhaalexamens PE te doen.  Van Velzen: "Zoals...

"provisie verdwijnt ook bij schadeverzekering"

"provisie verdwijnt ook bij schadeverzekering"

Ook bij schadeverzekeringen zal provisie verdwijnen. Dat voorziet Dik van Velzen (NIBE-SVV) in de nieuwe Beursbengel. Van Velzen: "Bij de meeste schadeverzekeringen...

"maak geen verschil tussen informerend en adviserend verkopen"

"maak geen verschil tussen informerend en adviserend verkopen"

"Als er een diplomaplicht moet komen, moet ze gelden voor alle medewerkers van een financieel dienstverlener die contact hebben met een klant voorafgaande aan...