Moet verzekeraar klantidentificatie door adviseur controleren?

Paspoort

ASR controleert sinds kort of adviseurs de uitvoering van de klantidentificatie (goed) doen. Overdreven? Wat vindt u? Reageer!

ASR stuurde onlangs een brief naar financieel adviseurs. Daarin stelde zij: "Zoals u weet zijn adviseurs en verzekeraars verplicht om de identiteit van hun klanten te kennen. Wij moeten - en willen - weten met wie wij zaken doen. U hebt als adviseur het eerste contact met de klant. Daarom hebben wij met u afgesproken dat u, voordat u uw dienstverlening start, de identiteit van de klant vaststelt, vastlegt en deze gegevens vijf jaar bewaart. Vanaf 1 juni 2016 gaan wij dit controleren bij adviseurs.

"Wij starten met het steekproefsgewijs controleren of adviseurs de uitvoering van klantidentificatie (goed) doen. Dit betekent dat wij hierover informatie bij u kunnen opvragen. De controle vindt niet plaats op uw bestaande portefeuille. Wij rekenen natuurlijk op uw medewerking en danken u alvast voor uw moeite."

In de markt is te proeven dat adviseurs vinden dat ASR overdrijft met deze controle. Een adviseur merkt op dat sommige partijen de al langer geldende identificatie nog niet eens in hun aanvraagprocedure hebben verwerkt. Wat vindt u? Reageer! Dat kan onder dit bericht.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arjan Lubbe - 16 juni 2016

Asr levert ook aan het directe kanaal hypotheken. Dus bemiddeling zonder advies, dus ook zonder de klant te zien. Hoe werkt dat dan precies met die identificatie?

- 15 juni 2016

Asr levert ook aan het directe kanaal hypotheken. Dus bemiddeling zonder advies, dus ook zonder de klant te zienemen. Hoe werkt dat dan precies met die identificatie?

- 15 juni 2016

@Sijtze, asr spreek over de wet witwassen en terrorisme als aanleiding voor de indentificatie- en bewaarplicht.

Lennart van Gastel - 15 juni 2016

Bijzonder dat ASR hier zo boven op zit. Uit nieuwsgierigheid een AVP aangevraagd bij de verkoopmachines van ASR, INDEPENDER en DITZO, en deze hebben het identificatie deel nog niet verwerkt in hun procedure, terwijl het sinds 2015 al verplicht is.

- 15 juni 2016

Asr levert ook aan het directe kanaal hypotheken. Dus bemiddeling zonder advies, dus ook zonder de klant te zien. Hoe werkt dat dan precies met die identificatie?

Frans Lampe - 15 juni 2016

Als een klant een avf ondertekend waarop zijn gegevens onjuist staan vermeld, is er ook geen rechtsgeldige overeenkomst. Wie heeft er dan een probleem bij schade?

Albert van der Poll - 15 juni 2016

Het lijkt me dat we dan beter de identificatie mee kunnen sturen bij de aanvraag, dan kunnen de specialisten van asr controleren of het identiteitsbewijs eventueel een vervalsing is toch? Alsof wij enige kennis hebben van die ID's. Het vijf jaar na einde contract (NB elk contract ook een bromfiets/avp enzo) bewaren scheept ons op met nodeloze administratieve rompslomp. Of is er al eens een terrorist opgepakt door deze identificatieplicht? asr geeft dan ook nog eens aan dat het BSN nummer wel dient te zijn doorgehaald, terwijl ze dat wel willen hebben bij bijvoorbeeld een hypotheekaanvraag. Dat men zich het recht voorbehoud op eerste verzoek ons kantoor te betreden en in onze dossiers die ID's te controleren zullen we dan maar met een scheppie zout nemen, te dwaas voor worden. Alsof ze langs zouden komen voor zoiets. En hoe zit dat met die internetbedrijven? Die zien hun klant helemaal niet. Wat kunnen die dan controleren?

- 15 juni 2016

Asr levert ook aan het directe kanaal hypotheken. Dus bemiddeling zonder advies, dus ook zonder de klant te zien. Hoe werkt dat dan precies met die identificatie?

- 15 juni 2016

Uitgangspunt lijkt me de wijze waarop het gaat bij execution only. Alles wat er meer gevraagd wordt is een (bewuste) verstoring van het gelijke speelveld. Een verzwaarde legitimatieplicht voor één distributiekanaal jaagt klanten weg. Legitimatie kan dan ook ingezet worden voor commercieel gewin. Zou dat hier ook aan de orde kunnen zijn?

Borgert Tegel - 15 juni 2016

De reactie is vrij primair te geven. ASR denkt nog steeds dat zij leidend zijn in het aanvraagproces bij een klant terwijl zij hun eigen processen nog geen eens op orde hebben. Het wordt tijd dat zij eens gaan begrijpen dat wij professionals zijn en niet betutteld wensen te worden. ASR mag er vanuit gaan dat de de professionals dit soort zaken op orde hebben en wie dat niet heeft, heeft een heel ander probleem.

Op afstand klant identificeren bij hypotheekaanvraag

Op afstand klant identificeren bij hypotheekaanvraag

Binnenkort kunnen klanten van een hypotheekadviseur zich op een eenvoudige en betrouwbare manier online identificeren wanneer hun adviseur daar om vraagt. Op 9 maart...