Monuta: krimp aanbod uitvaartverzekeringen tegen gaan

Uitvaart via Pixabay (kist in auto)

Monuta pleit er in het jaarverslag 2021 voor de krimp in het aanbod van uitvaartverzekeringen tegen te gaan. Monuta: “Op dit moment bestaat de markt van uitvaartverzorgers voor ongeveer 75 procent uit zelfstandige ondernemers in Nederland. In de afgelopen vijf jaar startten er 600 nieuwe zelfstandige ondernemers in ons vakgebied. Dat lijken er de komende tijd nog meer te worden. Dat zorgt voor een versnipperd aanbod. Daar staat tegen- over dat kleinere verzekeraars en uitvaartzorgorganisaties worden overgenomen. Zo nam Dela in 2021 Yarden over, en werd Klaverblad Uitvaartzekeringen eigendom van Lifetri. Wij maken ons zorgen over wildgroei in de uitvaartmarkt en pleiten voor het scherp in de gaten houden van de minimum kwaliteitsgrens van de uitvaartzorgdienstverlening. Daarnaast pleiten we ervoor de krimp van het aanbod aan uitvaartverzekeringsproducten tegen te gaan. Wij vinden het belangrijk dat er een divers aanbod blijft bestaan voor de klant, zowel in de uitvaartzorg als in uitvaartverzekeringen. Dat is beter voor de consument. Want afscheid neem je maar één keer. Het moet in één keer goed.”

Monuta zag de totale omzet uit verzekeringspremies (inclusief Duitsland) vorig jaar groeien van 200,3 miljoen naar 206,3 miljoen euro. Het operationeel resultaat bij verzekeringen verbeterde van 7,2 miljoen naar 7,4 miljoen. De Solvency II-ratio nam in 2021 toe van 156 procent naar 165 procent.

Geen volmachten meer

In totaal waren er in 2021 1.716.950 mensen verzekerd bij Monuta. In 2021 sloten meer mensen hun uitvaartverzekering rechtstreeks bij Monuta af in plaats van via een financieel adviseur. “Dat is een direct gevolg van onze online marketingactiviteiten”, aldus Monuta dat sinds vorig jaar overigens geen verzekeringen meer aanbiedt via een volmacht. De volmacht portefeuille is medio 2021 in zijn
geheel overgevoerd.

Herbezinning

Monuta is sinds 2009 actief in de Duitse markt. Monuta: “We hebben daar veel zien veranderen en een mooie verzekeringsportefeuille opgebouwd. In 2021 hebben we vastgesteld dat de combinatie van verzekeren en uitvaarten verzorgen, waar wij als Monuta voor willen staan, in de Duitse markt erg moeilijk is te realiseren. Daarom bevinden we ons nu in een periode van strategische herbezinning.”

Reactie toevoegen

 
Monuta van start met online quiz over uitvaartkosten

Monuta van start met online quiz over uitvaartkosten

Monuta heeft de Rekenmaaruit!vaartquiz ontwikkelt, een quiz die mensen bewuster moet maken over de kosten van een uitvaart. Inspiratiebron van deze quiz is het...

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt Duitse uitvaartverzekeringsportefeuille aan DELA

Monuta verkoopt de uitvaartverzekeringsportefeuille van haar dochterbedrijf in Duitsland aan DELA. De portefeuille bevat bijna 121.000 Duitse verzekerden (150.000...

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Kosten graf verder gestegen naar gemiddeld 3.111 euro

Gemiddeld betalen we in Nederland nu 3.111 euro (2021: 3.036 euro) voor een eenpersoons particulier graf op een begraafplaats. Voor een crematie met gebruik van...

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Monuta: driekwart Nederlanders kiest voor conservatief afscheid

Driekwart van de Nederlanders kiest voor een conservatief afscheid, ook al zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. De helft van de ondervraagden kiest voor het cliché...

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Ardanta: coronapandemie heeft uitvaartwensen veranderd

Nederlanders willen een kleinschaligere uitvaart en kiezen ook vaker voor andere locaties, zo blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders van onderzoeksbureau...

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal nieuw in Monuta Uitvaartmuziek Top 10

Miss Montreal’s ‘Door de wind’, een lied van Stef Bos gezongen tijdens Beste Zangers 2020, is binnengekomen op nummer 4 in de landelijke Monuta...

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

75 euro blijft bij intermediairs meest populaire bedrag voor uitvaartadvies

Ruim een derde van de intermediairs brengt eenmalig 75 euro in rekening voor uitvaartadvies. Daarmee is dit (nog steeds) het meest populaire bedrag voor uitvaartadvies....

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta brengt affiliate marketing-programma exclusief onder bij Daisycon

Monuta heeft haar affiliate marketing-programma voor uitvaartverzekeringen exclusief ondergebracht bij Daisycon, onderdeel van marketingcollectief Linehub. Sinds...

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Monuta lanceert nieuwe merkcampagne ‘Open over afscheid’

Open zijn over afscheid uit liefde voor je dierbaren. Dat staat centraal in de nieuwe merkcampagne van Monuta. Yolanda Wouters, marketingcommunicatiemanager bij...

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

Algehele verzorging niet hetzelfde als kosten van uitvaart

(Kifid-uitspraak GC 2021-0571) Ter discussie staat de uitleg van de dekkingsbepaling ‘algehele verzorging van de uitvaart’. De Geschillencommissie...