NN mocht bij meeste beleggingspolissen eerste kosten in rekening brengen
Voor de circa 200.000 beleggingspolissen verkocht na 1 augustus 1999 meent de rechtbank dat NN gerechtigd was om eerste kosten in rekening te brengen zoals ze heeft gedaan. Dit was niet het geval bij de circa 50.000 beleggingsverzekeringen die door NN zijn verkocht in de periode 1990 tot juli 1994. NN zal de in rekening gebrachte eerste kosten inclusief het misgelopen rendement terug moeten betalen. Stichting Wakkerpolis becijfert het terug te betalen bedrag op tenminste 350 miljoen euro.
Voor de circa 350.000 polissen die door NN zijn verkocht in de periode juli 1994 tot augustus 1999 oordeelt de rechtbank dat NN wel gerechtigd was om eerste kosten in rekening te brengen maar dat de verzekeraar onvoldoende heeft gewezen op de invloed van die eerste kosten bij voortijdige afkoop of premieverlaging. Deze (voormalige) polishouders hebben recht op terugbetaling van een deel van de eerste kosten plus misgelopen rendement. Om welke bedragen het zal gaan, is op dit moment nog onduidelijk. De rechtbank geeft Wakkerpolis en NN in overweging om met elkaar om tafel te gaan om samen tot een pragmatische oplossing te komen.
Wakkerpolis beraadt zich op hoger beroep
Marnix Bos, voorzitter van Stichting Wakkerpolis: “De procedure bij de rechtbank Rotterdam heeft meer dan vijf jaar geduurd. Daarin is het Wakkerpolis gelukt de rechtbank er van te overtuigen dat Nationale-Nederlanden in ieder geval voor 50.000 polissen forse schadevergoedingen moet betalen en voor nog eens 350.000 polissen kleinere bedragen. In die zin is dit vonnis een stap in de goede richting. Aan de andere kant heeft de rechtbank ten aanzien van de hoofdvraag niet de principiële draai gemaakt waarop we – zeker na het recente antwoord van de Hoge Raad op prejudiciële vragen en de daaraan voorafgaande Conclusie van Advocaat Generaal Hartlief – hadden gerekend. We gaan het vonnis dus nader bestuderen en beraden ons op het instellen van hoger beroep om voor álle 600.000 NN polissen volledige schadevergoeding te bewerkstelligen.”
Reactie toevoegen
Meer over
NN krijgt boete van 4 ton voor overtreden provisieregels
De AFM heeft een boete van € 400.000 opgelegd aan Nationale-Nederlanden Schade vanwege het overtreden van provisieregels. In augustus 2016 heeft Delta Lloyd...
NN analyseert pensioenakkoord voor adviseurs
“We vinden het goed dat er een vorm van eerbiedigende werking komt voor bestaande premieregelingen.” Aldus NN in de analyse die zij voor financieel...
NN: "Duurzame inzetbaarheid komt nog onvoldoende van grond"
Nationale-Nederlanden zegt zich goed te kunnen vinden in de recente kabinetsreactie op de adviezen van de Commissie Borstlap en de WRR. Met het kabinet is NN het...
NN komt met digitaal huishoudboekje met verzekeringenoverzicht
Nationale-Nederlanden heeft de app NOVA geïntroduceerd. Naast inzicht in het uitgavenpatroon en de bestedingsruimte geeft de app de gebruikers automatisch een...
Pensioenakkoord: vraagtekens bij omzetten bestaande premieregelingen
In een whitepaper uiten Nationale-Nederlanden en EY HVG Law zorgen ten aanzien van bestaande premieregelingen in relatie tot het Pensioenakkoord. De opstellers vragen...
NN gebruikt sinds 1 september een nieuw aanvraag- en administratiesysteem voor de overlijdensrisicoverzekering. Martijn Hoogeweegen, directeur Individueel Leven...
NN: samenwerking met 50+ social platform Klup
Met een strategische samenwerking wil Nationale-Nederlanden een actieve bijdrage leveren aan de sociale missie van Klup om 50+ Nederland op een aansprekende manier...
NN: voordelen eigenrisicodragerschap steeds groter
Volgens NN worden de voordelen van eigenrisicodragerschap steeds groter. Igno Schings, directeur Inkomen Collectief: “Nationale-Nederlanden ziet dat werknemers...
NN start cyber bewustwording campagne
Twee derde van de cyberaanvallen is gericht op het MKB met een gemiddeld schadebedrag van 63.000 euro voor cybercriminaliteit. Slechts één op de acht...
Consumentenbond verliest beleggingspoliszaak tegen NN
Nationale-Nederlanden hoeft consumenten niet te compenseren voor de te hoge kosten die de verzekeraar volgens de Consumentenbond bij ruim een half miljoen consumenten...