NN: recordaantal ziektemeldingen eerste kwartaal 2022

Igno Schings

Nationale-Nederlanden ziet in het eerste kwartaal van 2022 een recordaantal ziekmeldingen. De eerste drie maanden lag het ziekteverzuim ruim 75 procent hoger dan in 2021, terwijl 88 procent van de werkgevers door de versoepeling van de coronamaatregelen juist had gerekend op minder ziekteverzuim, zo blijkt uit onderzoek onder 1291 werkgevers van Kantar in opdracht van Nationale-Nederlanden.

Meer dan de helft van de werkgevers (53%) gaf aan dat er sprake was van meer indirect verzuim, door bijvoorbeeld een toename van de werkdruk bij collega’s. Werkgevers die aangeven meer aandacht te willen besteden aan het voorkomen van ziekteverzuim, doen dat graag samen met de arbodienst (43%) en de adviseurs (35%), zo blijkt verder uit het onderzoek.

Igno Schings, directeur collectieve inkomensverzekeringen: “Natuurlijk realiseren we ons dat de stijging van het aantal ziekmeldingen een forse impact heeft op de bedrijven en organisaties in Nederland. Tegelijkertijd zien wij als verzuimverzekeraar dat het record aantal ziekmeldingen voornamelijk kortdurend ziekteverzuim is. Wel zien we verschillen tussen sectoren. Zo volgt de gezondheidszorg de landelijke trend met steeds meer nieuwe meldingen, terwijl uit het onderzoek blijkt dat werkgevers op korte termijn minder verzuim verwachten. We maken werkgevers bewust van de aanhoudende stijging van het ziekteverzuim, zodat zij proactief hun werknemers aandacht kunnen geven en ze inzetbaar kunnen houden.”

Uit het onderzoek blijkt dat de meest aangewezen reden voor de toename van indirect verzuim de hogere werkdruk is bij collega’s (44 procent), gevolgd door de disbalans werk-privé. Van de werkgevers met werknemers die langer dan een jaar verzuimden, had bijna een kwart corona als verzuimoorzaak. In 31 procent was de verzuimoorzaak ‘psychische verzuim door werkdruk of stress’. En werkgevers geven aan dat 87 procent van deze werknemers die langer dan een jaar verzuimden, nog steeds klachten hebben. “Natuurlijk kunnen we ziekteverzuim niet altijd voorkomen. Belangrijk is dat werkgevers weten dat er specialisten zijn die zowel de werkgever als de werknemer helpen het verzuim te verkorten. Voor die dienstverlening wordt op advies van de arboarts een passend plan gemaakt waarbij terugkeer naar werk haalbaar wordt.”

Reactie toevoegen

 
NN zet zich in voor verduurzaming schadeherstel

NN zet zich in voor verduurzaming schadeherstel

Nationale-Nederlanden gaat met een eigen herstelnetwerk een actieve rol vervullen bij de verduurzaming van schadeherstel. In het verlengde hiervan treedt Nationale-Nederlanden...

NN: 10 procent stormschademeldingen afgehandeld

NN: 10 procent stormschademeldingen afgehandeld

De stormen Dudley, Eunice en Franklin hebben tot nu toe bij Nationale-Nederlanden en de labels OHRA, ABN AMRO Verzekeringen, ING Verzekeren en SNS Verzekeren geleid...

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Recordaantal schademeldingen Dudley en Eunice

Het Verbond van Verzekeraars verwacht een recordaantal schademeldingen als gevolg van de stormen Dudley en Eunice. Eunice staat in de top-3 van zwaarste stormen...

Vereniging Woekerpolis spreekt wel van doorbraak

Vereniging Woekerpolis spreekt wel van doorbraak

Terwijl Nationale-Nederlanden zegt dat de uitspraak van de Hoge Raad geen directe gevolgen voor klanten met een beleggingsverzekering heeft, spreekt Vereniging...

Hof Den Haag hervat collectieve procedure beleggingspolis

Hof Den Haag hervat collectieve procedure beleggingspolis

De Hoge Raad heeft 11 februari 2022 antwoord gegeven op rechtsvragen van het Hof Den Haag in verband met de collectieve procedure die door de Vereniging Woekerpolis.nl...

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

NN biedt stad Rotterdam XL schoen aan

NN biedt stad Rotterdam XL schoen aan

Ter gelegenheid van de veertigste editie van de marathon in Rotterdam heeft Nationale-Nederlanden de stad een XL schoen gegeven. De jubileummarathon stond oorspronkelijk...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

NN biedt eerste hulp bij voorkomen van verzuim

NN biedt eerste hulp bij voorkomen van verzuim

Nationale-Nederlanden heeft het ‘Hoe gaat het als?’ platform gelanceerd, een platform met tips van experts en persoonlijke verhalen. Dit om eerste hulp...