NN: Verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam

Maurice Koopman 2024

De verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam. Met name hardnekkige misvattingen en gebrek aan kennis staan deze transitie in de weg. Dit blijkt uit het eerste Trendrapport Duurzame Mobiliteit van Nationale-Nederlanden.

Bijna negen op de tien particuliere autobezitters en meer dan driekwart van de zzp'ers heeft een voertuig dat rijdt op fossiele brandstoffen. Indien deze groep overstapt speelt het milieu voor de helft van de autobezitters een sleutelrol. Voor het mkb en grootzakelijke organisaties zijn, naast milieuoverwegingen, toekomstige wet- en regelgeving (respectievelijk 48 en 52 procent) en het verbeteren van het bedrijfsimago (47 en 49 procente) belangrijke beweegredenen om het vervoer te verduurzamen. NN zegt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om de overgang naar duurzaam vervoer te gaan versnellen. Onder andere door het stimuleren van elektrisch rijden, het verzekeren van light electric vehicles en het ondersteunen van de elektrificatie van werkmaterieel.

Uit het Trendrapport blijkt dat minder dan de helft van de particulieren en zzp'ers op de hoogte is van toekomstige wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Bovendien weerhouden misvattingen over de totale kosten van elektrische auto’s velen ervan om de overstap te maken; bijna driekwart van de respondenten gelooft ten onrechte dat verzekering en maandelijks onderhoud duurder zijn dan bij auto's op fossiele brandstoffen.

Maurice Koopman, CEO Schade & Inkomen bij NN: "We zitten in een sectortransitie vol tegenstellingen en onzekerheden. Voor particulieren en ondernemers is het cruciaal om goed geïnformeerd te zijn over aankomende wet- en regelgeving. Ondanks dat dieselbussen straks veel steden niet meer in mogen komen, zien we bijvoorbeeld dat ondernemers hiervoor blijven kiezen. Daarnaast is het belangrijk om bij het kopen van een duurzamere auto naar de totale eigendomskosten te kijken. Nu zijn deze auto’s vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in andere kosten. Weliswaar komt er een stijging van de wegenbelasting aan, maar aan de andere kant verwachten we dat de aanschafwaarde zal dalen.”

Nationale-Nederlanden heeft als doel om in 2030 de uitstoot van zakelijke klanten met 26 procent te verminderen en bij particulieren een reductie van 15 procent per verzekerde auto te bereiken. Tegen 2040 moet de Europese uitstoot van CO2 met 90 procent zijn verminderd ten opzichte van 1990 en tegen 2050 is het de verwachting dat brandstofauto's niet meer toegestaan zijn op de wegen. In Nederland draagt de mobiliteitssector voor ongeveer een kwart bij aan de totale CO2-uitstoot. "Wij spelen in deze context als verzekeraar van 1,3 miljoen auto’s, een belangrijke rol in de ondersteuning van duurzamer vervoer. Niet alleen met informatie en financiële ondersteuning en aantrekkelijke verzekeringspremies voor hybride en elektrische auto’s, maar ook met producten om auto’s te kunnen delen of het gebruik van de fiets te stimuleren.:

Reactie toevoegen

 
Meer over
Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: PMP

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: PMP

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Gewoon bij Saskia

Genomineerden VVP Advies Award 2025 stellen zich voor: Gewoon bij Saskia

Jury en spotters hebben voor de zevende editie van de VVP Advies Award twaalf excellente advieskantoren genomineerd in vier categorieën. In aanloop naar de...

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

En de twaalf genomineerden voor de VVP Advies Award 2025 zijn…

De jury van de VVP Advies Award 2025 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Kleine advieskantoren,...

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

Kifid: niet wijzen op passende verzekering is schending zorgplicht

(kifid-uitspraak GC 2025-0248)  Er is schade ontstaan aan de woning van de consumenten doordat de vloer van de garage gedeeltelijk is verzakt. Tijdens het onderzoek...

Samen voorkomen we oncontroleerbare branden

Samen voorkomen we oncontroleerbare branden

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special Duurzaam Advies 2025) Grote energieopslagsystemen (EOS) (> 20 kwh) spelen een belangrijke rol in de...

VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!

VVP-special Duurzaam Advies 2025: maak vandaag al het verschil!

De VVP-special Duurzaam Advies 2025 barst uit zijn voegen van concrete praktijktips en tools om consument en ondernemer te kunnen bijstaan met duurzaam advies én...

Marcel Zuidam van NN naar Triodos Bank.

Marcel Zuidam van NN naar Triodos Bank.

Marcel Zuidam, Chief Executive Officer (CEO) van Nationale-Nederlanden Bank,  treedt per 1 april 2025 in dienst van Triodos Bank.  Pieter Emmen, Chief...

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Ketenefficiency

Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Ketenefficiency

Dazure, Florius en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: Dazure met Next...

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomst-bouwer du Gardijn

(Uit VVP 5-6 2024) Advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde. Nieuw in...

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

Kifid: langere wachttijden garage; geen recht op langer vervangend vervoer

(Kifid-uitspraak GC 2024-1000) De consument heeft een eenzijdige aanrijding gehad. De vaststelling van de schade op basis van totaal verlies heeft vier weken geduurd....