Duurzaam, gemakkelijk én voordelig

Arjan Nollen 2022

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP 5-2023) Sinds 12 oktober kunnen particuliere klanten van Nationale-Nederlanden bij het afsluiten van een woonverzekering ervoor kiezen bij schade gebruik te maken van duurzaam herstel in plaats van traditioneel herstel of vervanging. Wie kiest voor duurzaam herstel ontvangt korting op de premie. Dankzij haar eigen schadeherstelnetwerk garandeert Nationale-Nederlanden bovendien kwaliteit, snelheid en gemak.

...

Volgens Arjan Nollen, directeur Marketing & Verkoop Schade Intermediair bij NationaleNederlanden, is duurzaam schadeherstel in de verzekeringswereld in opkomst. “Wie schade heeft aan zijn huis of spullen, bijvoorbeeld door brand, storm of wateroverlast, is al snel geneigd om iets helemaal te vervangen. En dat is niet duurzaam. Daarom zet Nationale-Nederlanden in op duurzaam schadeherstel. Dat is beter voor het milieu. De boom die je anders nodig hebt om je kozijn of keukenblad te vervangen blijft nu staan.”

Service en kwaliteit

Maar er zijn nog meer redenen om te kiezen voor duurzaam herstel, vindt Arjan. “Bouwmaterialen en bouwcapaciteit zijn op dit moment schaars. Wij zorgen ervoor dat klanten bij schade binnen 24 uur contact hebben met een hersteller uit ons herstelnetwerk. Daarnaast speelt de portemonnee een rol. We maken nu een periode van flin - ke inflatie door. Doordat de prijzen al maar stijgen, letten mensen logischerwijs goed op hun uitgaven. Klanten die bij hun woonverzekering voor duurzaam schadeherstel kiezen ontvangen bij ons een korting op hun premie. Ten slotte is herstel prettiger voor klanten. Vervanging betekent namelijk meestal veel rompslomp. Als je een vloer moet laten vervangen zit je veel langer in de troep dan als je het vloer laat herstellen.”

Onderdeel van de oplossing

“Wij zien veel voordelen voor de klant. En we zien ook dat er steeds meer technische mogelijkheden en slimme technieken zijn om de klant te helpen bij het duurzaam herstellen van de schade. We willen niet onderdeel zijn van het probleem, maar van de oplossing”, zegt Arjan. “Er zijn steeds meer mogelijkheden om de klanten te ontzorgen en tegelijkertijd een belangrijke bijdrage te leveren aan een duurzame maatschappij. Denk aan de inzet van natuurvriendelijke bouwmaterialen, lijm en verf. Of herstellers met een elektrisch wagenpark.”

Net zero insurance alliance

Duurzaam schadeherstel sluit volgens Arjan bovendien goed aan bij het feit dat Nationale-Nederlanden zich heeft gecommitteerd aan de Net Zero Insurance Alliance (NZIA). “Het is onze ambitie om de CO2 -voetafdruk van onze verzekeringsportefeuille terug te brengen tot netto nul in 2050.”

Beschadigd kozijn

Arjan noemt een voorbeeld van duurzaam herstel. “Bij een beschadigde kozijn als gevolg van een poging tot inbraak kun je natuurlijk de hele kozijn vervangen. Daar komt allemaal hak- en breekwerk bij kijken en de klant zit lang in de rommel. Dit terwijl een kozijn vaak in één dag keurig en onzichtbaar hersteld kan worden. Het scheelt aanzienlijk in materiaal, transport en afvalverwerking, en dus in CO2 -uitstoot.”

Duurzaam herstelnetwerk

Nationale-Nederlanden kan haar klanten direct helpen met duurzaam en milieuvriendelijk schadeherstel. “Daarvoor hebben we ons eigen Duurzaam Herstelnetwerk opgezet”, aldus Arjan. “In dit netwerk hebben we contracten afgesloten met allerlei bedrijven, zoals aannemers, reparateurs, schilders, schoonmakers en vloerspecialisten. Deze bedrijven zijn door ons geselecteerd op kwaliteit, landelijke dekking en hebben het keurmerk GroenGedaan! of een vergelijkbaar keurmerk. Daarmee voldoen ze aan allerlei eisen op het gebied van milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bij schade voert ons netwerk de regie. Uitgangspunt is herstel. Maar als dat niet mogelijk is, vervangen we uiteraard wel. Maar ook dat gebeurt op duurzame wijze.”

Arjan Nollen: ‘Samen bereik jij meer.’

Samen bereik je meer

Ook als het om duurzaamheid gaat, staat Nationale-Nederlanden dus voor haar klanten klaar met de oplossingen van nu. “Het thema duurzaamheid is een fundamenteel onderdeel van onze brede strategie voor de particuliere markt”, zegt Arjan. “Die strategie is er permanent op gericht de adviseurs zo goed mogelijk te helpen bij hun klantbediening. ‘Samen bereik jij meer’ is daarbij ons credo. Door met de adviseurs samen te werken en heel goed naar hen te luisteren verbeteren we continu de kwaliteit van onze producten en diensten. Onlangs hebben we dan ook al onze productvoorwaarden en premies opnieuw tegen het licht gehouden en waar mogelijk aangescherpt en verbeterd. Daarnaast vinden we het gemak voor de adviseur natuurlijk ook heel belangrijk. Met onze digitale dienstverlening blijven we dan ook aan de weg timmeren. Zo introduceren we dit najaar een volledig nieuw portaal, waarop de adviseur nog gemakkelijker aanvragen kan doen.”

Leren van ervaringen

Arjan heeft vertrouwen voor de toekomst. “Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van adviseurs en klanten met duurzaam schadeherstel. Van die ervaringen leren wij. Alleen op die manier kan ons particuliere schadebedrijf de kwaliteit van onze producten en diensten blijvend verbeteren, en alleen zo verwacht ik dat we echt een stap voorwaarts gaan maken. Net zoals we dat de afgelopen jaren met ons zakelijke schadebedrijf hebben gedaan. En dat doen we steeds met dezelfde ambitie: de best gewaardeerde intermediaire schadeverzekeraar van Nederland zijn en blijven.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
NN: Verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam

NN: Verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam

De verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam. Met name hardnekkige misvattingen en gebrek aan kennis staan deze transitie in de weg. Dit blijkt uit...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Nationale-Nederlanden heeft Harry van der Zwan benoemd tot Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships. In zijn nieuwe functie rapporteert hij rechtstreeks...

Sebastiaan van den Dries nieuwe CEO AZL

Sebastiaan van den Dries nieuwe CEO AZL

Sebastiaan van den Dries (45) volgt per 1 februari 2024 Monique Sueters op als CEO van AZL. AZL is onderdeel van NN Group en verzorgt de administratie van tientallen...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

Reis naar duurzaam schadeherstel nog maar net begonnen

Reis naar duurzaam schadeherstel nog maar net begonnen

"Willen wij die duurzaamheidsgedachte met z’n allen echt omarmen, dan zal er bij iedereen een knop om moeten. Uiteindelijk moet het immers om maatschappelijk...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Duurzaam herstel wordt de norm bij Ohra

Reparatie in plaats van vervanging bij beschadigingen aan bezit of woning worden de norm bij Ohra. "We streven naar minimaal 65 procent duurzaam herstel van claims...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...