OCTAS presenteert varianten om arbeidsongeschiktheidsstelsel te vereenvoudigen
De Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstel (OCTAS) heeft haar advies uitgebracht aan minister Van Gennip (SZW). In het advies presenteert OCTAS drie varianten waardoor het huidige te complexe stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid vereenvoudigd kan worden. Ook doet de commissie een aantal voorstellen om knelpunten voor mensen zonder (recent) arbeidsverleden aan te pakken.
Het advies dat OCTAS nu geeft, is een vervolg op de probleemanalyse die zijn afgelopen oktober heeft gepresenteerd. Daarin schetste de commissie uitvoerig de complexiteit van het huidige stelsel voor alle betrokkenen.
Huidig stelsel beter
‘Huidig stelsel beter’ is de eerste variant die OCTAS schetst. In deze variant stelt OCTAS een flink aantal maatregelen voor om het huidige stelsel minder complex, menselijker en begrijpelijker te maken. Zo wordt de WIA eenvoudiger door onder meer uit te gaan van één in plaats van de huidige drie regelingen. Ook komen door een regeling voor zelfstandigen en een lagere drempel voor arbeidsongeschiktheid meer mensen in aanmerking voor de WIA. Vooral mensen die eerder een flexibel contract hadden met een laag inkomen, hebben baat bij deze maatregelen.
Werk staat voorop
In de variant ‘Werk staat voorop’ ligt de nadruk op wat mensen wél kunnen, in plaats van wat ze níet kunnen. In deze variant schetst OCTAS een werkwijze waar eerst gekeken wordt naar de mogelijkheden van re-integratie. Tijdens deze periode van drie tot vijf jaar ontvangt iemand een re-integratieuitkering. Zo wordt voorkomen dat iemand snel het label ‘arbeidsongeschikt’ krijgt. Daarna volgt de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling. Mensen waarvan re-integratie niet haalbaar blijkt komen dan in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheidseinduitkering (AO-einduitkering).
Basis voor werkenden
In de variant ‘Basis voor werkenden’ schetst OCTAS één gelijke regeling voor alle werkenden. Zowel werknemers als zelfstandigen komen hierdoor in dezelfde regeling terecht. Alle werkenden worden in deze variant op dezelfde manier beoordeeld, ondersteund en begeleid naar eventuele re-integratie. Eén regeling beoogt het stelsel geschikter te maken voor mensen die afwisselend of tegelijkertijd werken in loondienst en werken als zelfstandige. Voor werkenden is er een verplichte aanvullende verzekering, waardoor hun inkomensbescherming weinig verandert ten opzichte van de variant ‘huidig stelsel beter’.
Doolhof
Voor mensen zonder (recent) arbeidsverleden is het huidige stelsel vooral te veel een doolhof. OCTAS doet dan ook verschillende voorstellen om de dienstverlening te intensiveren en beter aan te sluiten bij de behoefte. Dit zijn geen keuzes maar minimaal noodzakelijke maatregelen om de knelpunten te verlichten.
Ongeacht welke variant wordt gekozen, is het volgens commissievoorzitter Roos Vermeij mogelijk veel zaken te versimpelen door uit te gaan van het perspectief van mensen. "Complexiteit is vaak een uiting van regeldrift en doelmatigheidsdwang. Wij vinden dat mensen moeten kunnen begrijpen wat hun rechten zijn, wat hun plichten zijn en wat hun perspectief is." Vermeij wijst er op dat om tot daadwerkelijk vereenvoudigingen te komen het nodig is dat alle betrokkenen meewerken aan de verdere uitwerking van de varianten. "De varianten zijn alternatieven waaruit gekozen kan worden. Zonder een keuze te maken, geven wij een visie op een stelsel voor mensen die ziek of arbeidsongeschikt worden en waarbij meer aandacht en meer zekerheid voor mensen is. Het is belangrijk dat daarbij wordt uitgegaan van wederzijds vertrouwen. Ook moeten werkgevers meer mogelijkheden krijgen om te ondersteunen bij re-integratie. Door regelgeving lopen zij nu nog tegen te veel beperkingen aan."
Reactie toevoegen
Meer over

Geen brede herstelactie fouten maatmanloon
UWV gaat naast de lopende herstelactie van de arbeidsongeschiktheidsuitkeringen (WIA) niet zelf handmatig overige fouten opsporen in Wajong-uitkeringen of bij de...
Minister: verder onderzoek naar hybride stelsel niet opportuun
Minister Van Hijum zal pas na de politieke keuzes over OCTAS moet de behoefte aan (nader) onderzoek naar de dienstverlening in het hybride stelsel bezien. Dat schrijft...
“Er zit zoveel meer in die polis”
(Partner in kennis Movir in Katern Preventie & Risicomanagement, VVP 1-2025) Voorkomen is beter dan uitvallen. Voor Movir is het een uitgemaakte zaak. Als...

RSC: niet vereenvoudiging maar meer effectiviteit bij WIA gewenst
Het Register Specialistisch Casemanagement (RSC) doet praktische aanbevelingen voor een constructieve WIA-dialoog in de notitie Aanbevelingen voor een constructieve...
Zzp’ers steunen massaal nieuwe Zelfstandigenwet
Een ruime meerderheid van de zzp’ers staat positief tegenover het nieuwe initiatiefwetsvoorstel voor de Zelfstandigenwet van VVD, D66, CDA en SGP. Dat blijkt...
Mens meer centraal in toeslagenstelsel
Mensen moeten meer centraal komen te staan in het toeslagenstelsel. Het kabinet gaat het stelsel daarom vereenvoudigen en het risico op hoge terugvorderingen verminderen....
Kabinet wil regeling voor slachtoffers beroepsziekten uitbreiden per 1 juli
Staatssecretaris Jurgen Nobel wil de financiële regeling uitbreiden voor mensen die ernstig ziek zijn geworden door het werken met gevaarlijke stoffen. De tegemoetkoming...

SZW en UWV: verschillende verwachtingen bij verbeteren WIA
"Richt met duidelijke sturing en spoed een specifiek gezamenlijke programma in om de middellange en lange termijn van de (uitvoering van de) WIA hervormen (UWV en...

UWV controleert 43.000 uitkeringen op fouten
UWV gaat 43.000 arbeidsongeschiktheidsuitkeringen controleren op fouten. Dat blijkt uit een eerste analyse van 220.000 WIA-uitkeringen over de periode januari 2020...
Werkgevers willen dat compensatieregeling transitievergoeding blijft
VNO-NCW, MKB-Nederland en AWVN verzoeken de minister dringend de compensatieregeling transitievergoeding bij ontslag wegens langdurige arbeidsongeschiktheid...