Ombudsman Pensioenen: "Dek het uitlooprisico bij arbeidsongeschiktheid af"

jeroen-steenvoorden-nieuwsb

Dek het uitlooprisico bij arbeidsongeschiktheid af. Dat is een van de aanbevelingen van de Ombudsman Pensioenen in zijn jaarverslag 2022.

De Ombudsman, Jeroen Steenvoorden: "Als een werknemer ziek wordt en vervolgens een WIA-uitkering ontvangt loopt zijn/haar pensioenopbouw meestal door. Dit voorkomt dat de pensioenuitkeringen plotseling veel lager worden als hij overlijdt of met pensioen gaat. Kortom, een mooi sociaal vangnet. Dit gaat meestal goed, maar niet altijd. Een aantal pensioenfondsen vraagt voor deze dekking namelijk een dubbele toets. Zij toetsen niet alleen of de werknemer op de eerste dag van ziekmelding deelnemer was maar eisen ook dat de zieke werknemer nog steeds deelnemer is als hij/zij twee jaar later in de WIA komt. Bij deze pensioenfondsen vallen werknemers buiten de boot die een tijdelijk contract hadden omdat dit contract meestal niet verlengd wordt als de deelnemer ziek is. Deze problematiek speelt ook als iemand ziek wordt in de proeftijd of de werkgever failliet gaat nadat de werknemer ziek is geworden. Deelnemers leiden hierdoor forse pensioenschade. Deze arbeidsongeschikten hebben ook zelf geen enkele mogelijkheid meer om de schade te beperken of te herstellen. Zij vallen echt tussen wal en schip. De pensioensector heeft vanaf 2014 een convenant afgesproken om dit zogenoemde ‘uitlooprisico’ te dekken. Alleen het moment van ziek worden is bepalend. Alleen is dit convenant voor pensioenfondsen niet verplicht en in een beperkt aantal gevallen hebben de sociale partners besloten dit niet op te volgen."

De Ombudsman Pensioenen roept op om het convenant wel te volgen en coulant om te gaan met bestaande gevallen. "Werknemers bij de betreffende pensioenfondsen realiseren zich niet dat ze dit risico lopen en deze pensioenfondsen communiceren dit ook volstrekt onvoldoende."

Goede datakwaliteit voorkomt klachten

De Ombudsman verder: "Een belangrijke oorzaak van communicatiefouten is dat informatie niet goed is verwerkt in de pensioenadministratie. Denk bijvoorbeeld aan het niet goed verwerken van een scheiding. Hierdoor gaan er ook zaken fout in de jaarlijkse UPO’s, de pensioenplanner en in de telefonische voorlichting als een deelnemer belt. Vaak blijkt de pensioenuitvoerder de informatie elders wel te hebben en wordt de fout pas ontdekt bij de toekenning van het pensioen als alles nog een keer gecontroleerd wordt door de pensioenuitvoerder. Wanneer de deelnemer er dan pas achter komt dat hij/zij een lager pensioen heeft leidt dit tot teleurstelling. Veelal heeft de deelnemer in het kader van zijn pensioenplanning dan ook geen enkel handelingsperspectief meer. Als hij/zij dit eerder had geweten had hij/zij nog kunnen kiezen voor extra sparen, bijverzekeren of later met pensioen gaan. Het nu opschonen van de administratie voorkomt communicatiefouten en is ook van belang voor het invaren van pensioenen in het nieuwe stelsel."

Coulancebetaling bij communicatiemissers

De Ombudsman pleit verder voor coulancebetaling bij communicatiemissers. Een interessante suggestie, aldus de Pensioenfederatie in een reactie. Ook het Verbond van Verzekeraars reageert positief: "De Ombudsman Pensioenen breekt in zijn jaarverslag terecht een lans voor het belang van datakwaliteit en meer oog voor wat billijk en redelijk is als er sprake is van communicatie- of administratiefouten. De afweging moet bij klachten primair zijn: wat mag de deelnemer redelijkerwijs verwachten? En niet, wat schrijft het contract letterlijk voor?"

Reactie toevoegen

 
Jeroen Steenvoorden nieuwe Ombudsman Pensioenen

Jeroen Steenvoorden nieuwe Ombudsman Pensioenen

Jeroen Steenvoorden is maandag (1 november) Henriëtte de Lange opgevolg als Ombudsman Pensioenen. Steenvoorden (60) is vanaf het begin van zijn loopbaan actief...

“Pensioenuitvoerders herkennen klachten nog steeds niet snel genoeg“

“Pensioenuitvoerders herkennen klachten nog steeds niet snel genoeg“

“Het blijft pijnlijk om te zien hoeveel moeite sommige mensen moeten doen om hun klacht behandeld te krijgen.” Aldus de Ombudsman Pensioenen Henriëtte...

Henriëtte de Lange nieuwe Ombudsman Pensioenen

Henriëtte de Lange nieuwe Ombudsman Pensioenen

Henriëtte de Lange (49) wordt per 1 januari 2019 de nieuwe Ombudsman Pensioenen. Zij volgt Piet Keizer op die met pensioen gaat. De carrière van Henriëtte...

Ombudsman Pensioenen: positie deelnemer versterken

Ombudsman Pensioenen: positie deelnemer versterken

Pensioenuitvoerders moeten vaker een uitspraak van de ombudsman opvolgen, tenzij de pensioenuitvoerder zwaarwegende redenen heeft om dit niet te doen. Ook zou de...

"Pensioendossiers langer bewaren dan zeven jaar"

"Pensioendossiers langer bewaren dan zeven jaar"

Ombudsman Piet Keizer riep bij de overhandiging van zijn jaarverslag 2016 pensioenuitvoerders op om dossiers langer te bewaren dan de zeven jaar die wettelijk is...

Ombudsman Pensioenen pleit voor empathie

Ombudsman Pensioenen pleit voor empathie

De Ombudsman Pensioenen ziet het aantal klachten afnemen, maar pleit ook voor meer coulance en empathie. "Curciaal bij de klachtenbehandeling." In 2013...