Onderzoek naar mogelijk sturende werking informeren over maximale leenbedrag bijna afgerond

Wopke Hoekstra 1 2017 foto Financiën

Centerdata, Nibud en de Universiteit van Amsterdam doen met subsidie van het ministerie van Financiën en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties op dit moment een onderzoek naar de mogelijk sturende werking van het informeren van de consument over het maximale leenbedrag voor hypotheken. Hierdoor zijn huizenkopers mogelijk geneigd op zoek te gaan naar duurdere woningen en sluiten zij hogere hypotheken af. De onderzoekers zullen, wanneer een ankereffect blijkt te bestaan, bovendien inzicht geven in hoe dit effect kan worden tegengegaan. Het onderzoek wordt op dit moment afgerond.

Aldus minister Hoekstra in een Kamerbrief over de buffers van huishoudens en bedrijven. De minister schrijft daar verder onder meer in: "Een goede manier om schulden te voorkomen is om als huishouden een voldoende buffer aan te houden. Dat dit voor een deel van de huishoudens lastig is, hangt samen met structurele oorzaken als de positie op de arbeidsmarkt en woonsituatie. Maar het heeft ook te maken met zaken als leeftijd en financiële bewustwording. Omdat er veel verschillende oorzaken zijn die met elkaar samenhangen en samen tot de huidige situatie leiden, is de beperkte schokbestendigheid van huishoudens met weinig buffers niet eenvoudig op te lossen."

Reactie toevoegen

 
Opdracht teruggeven en toch factureren?

Opdracht teruggeven en toch factureren?

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) HYPOTHEKEN – In deze zaak hebben de consument en de adviseur een overeenkomst tot dienstverlening met...

Geen leeftijdsdiscriminatie

Geen leeftijdsdiscriminatie

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) HYPOTHEKEN – Mag een geldverstrekker bij het bepalen van de hypotheekvoorwaarden ‘ouderen’...

Tussentijds opzeggen? Wel eerst waarschuwen

Tussentijds opzeggen? Wel eerst waarschuwen

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 6-2020) HYPOTHEKEN – Uit de uitspraak die elders op deze pagina is samengevat (GC 2020 -741) blijkt dat een...

Leennormen consumptief krediet aangescherpt

Leennormen consumptief krediet aangescherpt

De Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) werken aan een aangepaste methodiek om de financiële...

Van Gaal op NN-webinar: dak repareren als de zon schijnt

Van Gaal op NN-webinar: dak repareren als de zon schijnt

Ruim twee derde van de adviseurs denkt dat over vijf jaar de tijd die ze besteden aan advies over nieuwe hypotheekaanvragen en het beheer van bestaande klanten meer...

Redelijk bekwaam en redelijk handelend

Redelijk bekwaam en redelijk handelend

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In de afgelopen periode heeft de Geschillencommissie Kifid enkele uitspraken gedaan waarin de...

Gedeeltelijke verkoop is geen verkoop

Gedeeltelijke verkoop is geen verkoop

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) De consument in deze klacht en haar toenmalige echtgenoot hebben in 2007 een hypothecaire lening...

Consument moet willen begrijpen

Consument moet willen begrijpen

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken Ken je vak! VVP 5-2020) In veel uitspraken van de Geschillencommissie Kifid wordt omstandig uitgelegd wat de consument allemaal...

Het staat toch zwart op wit!

Het staat toch zwart op wit!

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) We communiceren steeds meer en sneller. Via de site, mail, apps en wat al niet. Een foutje is...

(Betaald) advies of (gratis) onderhoud?

(Betaald) advies of (gratis) onderhoud?

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken in Ken je vak! VVP 5-2020) In 2014 sluit de consument in deze klacht een hypothecair krediet. Nadien wenst de consument...