Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Euro's via Pixabay 2018

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-349

Bij contact met de Belastingdienst in 2017 bleek dat de lijfrente-uitkeringen wel degelijk bij het belastbaar inkomen dienen te worden opgeteld en dat de consument hierover dan ook belasting verschuldigd is. De consument vorderde dat de adviseur (Rabobank) wordt gehouden de verschuldigde inkomstenbelasting ad 7.650 euro voor zijn rekening te nemen.

De Commissie wijst de vordering echter af: "Uitgangspunt voor het bepalen van de omvang van de schadevergoedingsplicht is dat Consument in dezelfde positie moet worden gebracht, waarin hij zou hebben verkeerd als Adviseur de onjuiste mededeling niet zou hebben gedaan. Dat betekent dat gekeken moet worden naar de situatie waarin Adviseur Consument de wel juiste mededeling zou hebben gedaan dat hij inkomstenbelasting over de lijfrente-uitkeringen verschuldigd was. Ook in die situatie zou Consument inkomstenbelasting verschuldigd zijn. De positie waarin Consument thans verkeert is dus gelijk aan de positie waarin hij had verkeerd indien Adviseur Consument van juiste informatie had voorzien.

"Het enkele feit dat Consument met het bedrag reeds heeft uitgegeven, betreurt de Commissie, doch maakt niet dat er sprake is van schade. Te meer, daar uit de door Consument ondertekende offerte duidelijk blijkt dat de ontvangen lijfrenten belastbaar zijn als inkomen in box 1. Consument had redelijkerwijs dan ook kunnen en moeten weten dat hij belasting over de ontvangen lijfrenten verschuldigd was."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 april Thea van Bommel-Scheffer, Willeke Ong RA en Menno Schotel, arts RGA, benoemd tot leden van de Geschillencommissie. Zij zijn...

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Een consument moet bij de aanvraag van een verzekering ook melden dat hem in het verleden een verzekering is opgezegd wegens het niet meewerken aan een schadebehandeling...

Serviceverlening goed omschrijven

Serviceverlening goed omschrijven

Financieel adviseurs dienen hun serviceverlening helder te omschrijven. Dat geeft de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een adviseur mee in Uitspraak...

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Een revisie brengt geen verandering in de ouderdom van een motor, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-130. De...

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Een adviseur heeft zorgplicht, maar de polishouder moet de adviseur wel de benodigde informatie verschaffen om de zorgplicht te kunnen uitvoeren. Aldus de Geschillencommissie...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een klant met autoschade die niet meer kan worden hersteld, heeft dubbel pech. Hij moet toch het eigen risico voldoen, aldus de Geschillencommissie Financiële...

Waterbak is geen zwembad

Waterbak is geen zwembad

Dat er ook wel eens een duik in de waterbak werd genomen, maakt niet dat de waterbak niet in de eerste plaats als vijver dienst doet en ook als zodanig gekwalificeerd...

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Een consument die 30 mille provisie terug wilde van zijn adviseur krijgt nul op het rekest bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Anders...

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Omdat de consument de bagage langer dan 24 uur heeft achtergelaten in de auto, is volgens Kifid geen dekking volgens de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering...

Schadevergoeding gemist...

Schadevergoeding gemist...

De verzekerde had haar tas met fotospullen en reisdocumenten in de trein niet in het bagagerek boven haar hoofd mogen plaatsen, maar had de tas op de grond moeten...