Persoonlijk advies en big data
"Big data kan ontegenzeggelijk behulpzaam zijn bij marktanalyse. Voor standaardadviezen in standaardsituaties staan inmiddels goed geïnstrueerde robots klaar. Buiten standaardsituaties (en dat is waar het leuk wordt voor de adviseur) draait het toch om het aangaan en onderhouden van een één-op-één relatie met een klant, met alle eigenheiden van dien. ‘Klantbelang centraal’ vergt inzicht in de situatie van de klant zelf, niet in diens correlaties met duizenden soortgenoten. Ook al is de onderliggende beeldvorming grootschalig onderbouwd, de benadering van de klant is inherent klein en persoonlijk. Daar voelt die klant zich goed bij."
Dit schrijft Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek en Advies) in zijn nieuwe blog op het New Financial Forum.
Reactie toevoegen
Verbond: Big Data vraagt om Big ethics
“Maatschappelijke acceptatie is een belangrijke factor om Big Data een kans te geven. Big Data vraagt om big ethics”, aldus Verbondsdirecteur Leo de...
Big data: "klant aan het stuur houden"
Het moet Europees zo geregeld zijn dat de autobezitter zelf bepaalt aan wie hij rij- en andere gegevens die de wagen verzamelt ter beschikking stelt. Dat vindt Insurance...
Verbond introduceert Solidariteitsmonitor
Verzekeraars erkennen dat het gebruik van Big Data leidt tot maatschappelijke vragen, bijvoorbeeld over de gevolgen voor de privacy en solidariteit. Het Verbond...
Acura: bijeenkomst 'Digitale Wereld - Big Data'
Service provider Acura organiseert op woensdag 13 april in samenwerking met Aegon de bijeenkomst 'Digitale Wereld - Big Data'. Kees Smaling (cio Aegon) en René...
In een open brief maakt Nick Jue, directievoorzitter ING Nederland, excuses voor de onduidelijkheid en onrust die de bank vorige week veroorzaakte met betrekking...
Verhaar positief over ING-proef
Bankcriticus Peter Verhaar staat positief tegenover de ING-proef waarin klanten van andere partijen relevante aanbiedingen krijgen, passend bij hun bestedingspatroon....