Pogingen tot oprichting depositobank gestaakt

Euro's via Pixabay 2018

De initiatiefnemers stoppen met hun pogingen tot oprichting van een depositobank. Dat schrijven zij op internet.

De iniatiefnemers, verenigd in de Stichting Full Reserve: "Je zou kunnen zeggen dat dit onderwerp te belangrijk is om niet alsnog voor te blijven strijden, maar onze conclusie is dat we het hoogst haalbare nu hebben bereikt: we hebben aangetoond dat het debat een farce is. De minister heeft de olifant in de kamer na vijf jaar inspanning niet hoeven benoemen (de olifant is dat een veilige bank er niet zal komen zolang de Eurozone nog in tact is en er een Eurofiele regering zitting heeft). Sterker nog, hij is er nog niet eens expliciet naar gevraagd. Er is dan ook geen nieuw vergunningstype (voor depositobanken) gekomen. Sterker nog, de minister heeft vier jaar na dato nog niet eens de motie uitgevoerd waarin de Kamer hem unaniem verzoekt om uit te zoeken en terug te koppelen ‘hoe de wet zou moeten worden aangepast’. Voor de duidelijkheid: dat is nog vele stappen vóór daadwerkelijke invoering van zo’n vergunning.

"Er leek op papier veel winst in het proces, maar uiteindelijk heeft dat zich nergens in gematerialiseerd. Dat maakt dat we hebben besloten om onze activiteiten te staken en opheffing van de stichting in gang te gaan zetten. Want door de activiteiten voort te zetten, werken we voor ons gevoel mee aan het ophouden van de schijn dat er daadwerkelijk een debat over de toekomst van het geldstelsel plaatsvindt."

De Stichting streefde naar de oprichting van een bank die uitsluitend voorziet in betalingsverkeer en 100 procent reserve aanhoudt ('full reserve bank') voor de gelden van haar klanten. De initiatiefnemers: "Een full reserve bank zorg er voor dat het nemen van risico een keuze wordt. Dit wordt gezien als de randvoorwaarde om het Depositogarantiestelsel af te schaffen. In die situatie zouden kredietverleners weer mogen omvallen zonder dat het betalingsverkeer stilvalt."

CPB ziet geen duidelijke meerwaarde depositobank

Zonder nadere studie is het niet verstandig om verdere stappen te zetten inzake een depositobank, meent het CPB. De introductie van een depositobank kan tot veiliger...