Verzekerde mag op polisblad vertrouwen

Kifid 2017 (deel logo)

UIT VVP 8: SCHADE - De consument heeft een inboedelverzekering afgesloten. Op het polisblad staat vermeld dat het eigen risico is afgekocht. In de polisvoorwaarden is opgenomen dat er bij schade inderdaad geen eigen risico is, tenzij er sprake is van het vallen van onder meer een mobiele telefoon. Consument lijdt schade als gevolg van een val van haar mobiele telefoon. De consument claimt de volledige schade met de stelling dat de verzekeraar op het polisblad dan maar had moeten vermelden dat in sommige gevallen toch een eigen risico geldt ondanks de afkoop van het eigen risico.

De geschillencommissie is het met de verzekerde eens. De commissie stelt voorop dat een verzekerde mag uitgaan van de juistheid en volledigheid van de inhoud van het polisblad. Op het polisblad staat dat het eigen risico is afgekocht. Derhalve mocht consument ervan uitgaan dat hij -ook bij val-en stootschade aan zijn telefoon-geen eigen risico verschuldigd zou zijn. Dat het polisblad en de verzekeringsvoorwaarden onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en dat in het polisblad wordt vermeld dat in de voorwaarden nadere informatie kan worden gevonden over eigen risico’s, doet daar niet aan af. Consument hoefde er, gezien de niet voor meerderlei uitleg vatbare vermelding ‘eigen risico afgekocht’ in het polisblad, niet op bedacht te zijn dat er nog sprake was van een uitzondering. Het had op de weg van verzekeraar gelegen om deze uitzondering ten aanzien van val-en stootschade nadrukkelijk op het polisblad te vermelden. Uitspraak 2017 -523

Reactie toevoegen

 
Meer over
Product voortdurend toetsen op passendheid

Product voortdurend toetsen op passendheid

Een adviseur schendt de zorgplicht door niet periodiek de passendheid van het product voor de consument te toetsen. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Paardenverzekering...

Paardenverzekering...

Een paardenverzekering zorgde voor onmin tussen een paardenbezitster en Gevolmachtigd Agent. Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

De aanbouw aan een woning, de plaatsing van een schutting en de beplanting te dicht bij de erfgrens leiden tot juridische geschillen tussen een consument en zijn...

Glashelder communiceren over abonnement

Glashelder communiceren over abonnement

Mag een adviseur abonnementskosten rekenen als de polis niet tot stand is gekomen? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening vindt in dit geval (Uitspraak...

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

De Geschillencommissie (Kifid) deed onlangs uitspraak (2018-413) in een zaak waarin de klant meende dat zijn bank het eerder door de Commissie uitgesproken bindend...

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

De stelling van consument dat de zinsnede ‘in aanraking komen’ uitsluitend ziet op het eerste contact tussen hem en politie of justitie in 2006 volgt...

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus...

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Meerdere consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over de hoogte van het rentetarief van hun doorlopend krediet bij Interbank of dochtermaatschappijen van deze...

Schending dossierplicht kost adviseur deel honorarium

Schending dossierplicht kost adviseur deel honorarium

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een financieel adviseur 500 euro van zijn adviesvergoeding terugstorten wegens onvoldoende dossiervorming....

Adviseur moet klant meerdere keuzes geven

Adviseur moet klant meerdere keuzes geven

Ook al vraagt de klant om de laagste rente, dan kun je er als hypotheekadviseur niet mee volstaan alleen het product te bespreken dat op dat moment het laagste tarief...