Prijs grootste drijfveer om te vergelijken

Procentteken

Prijs is de belangrijkste reden om te vergelijken en over te stappen. Aldus de Nationale Vergelijkingsmonitor 2014-2015 van vergelijkingssite Pricewise in samenwerking met onderzoeksbureau CG Selecties.

 

Pricewise: "Nederlandse consumenten hebben tussen januari 2014 en maart 2015 gezamenlijk 327 miljoen euro bespaard met het vergelijken en overstappen naar een nieuwe energieleverancier, zorg-, of autoverzekeraar. Het grootste deel (28,5 procent) van dit geld ging naar de spaarrekening, gevolgd door investeringen in onderhoud (11,7 procent) en schulden aflossen (10,9 procent)."

Bij energie en autoverzekeringen is prijs veruit de belangrijkste beweegreden om te vergelijken. Bij zorgverzekeringen ligt dit genuanceerder. Daar zijn ook het veranderen van de persoonlijke zorgbehoefte en dekking belangrijke beweegredenen.

Pricewise-directeur Niels Brölman: "Veel Nederlanders zien elke maand een aanzienlijk deel van hun salaris opgaan aan vaste lasten. Vergelijken is de eerste stap om die lasten omlaag te brengen." Het verbaast hem dat de laagste inkomensgroepen van alle Nederlanders het minste vergelijken. "Naar verhouding heeft juist die groep er het meeste baat bij."

Van de Nederlanders die energie en zorgverzekeringen vergelijken, gebruikt 80 procent vergelijkingssites. Voor autoverzekeringen ligt dit percentage op 55 procent. 28 procent vergelijkt liever op eigen houtje en 20 procent vertrouwt dit toe aan een tussenpersoon. Vergelijkingssites worden vooral gebruikt vanwege het gemak en de tijdsbesparing.

Reactie toevoegen

 
Minder profijt lage inkomens van vergelijkingssite

Minder profijt lage inkomens van vergelijkingssite

Mensen met lage inkomens maken het minst gebruik van vergelijkingssites. Dit blijkt uit de Nationale Vergelijkingsmonitor, een jaarlijks onderzoek van Pricewise.nl...

Pricewise neemt Hoyhoy over

Pricewise neemt Hoyhoy over

Vergelijkingssite Pricewise heeft concurrent Hoyhoy overgenomen. Pricewise en HoyHoy blijven zelfstandige merken. Niels Brölman, directeur van Pricewise: "Met...

"wacht niet tot januari met kiezen nieuwe zorgpolis"

"wacht niet tot januari met kiezen nieuwe zorgpolis"

Pricewise ontraadt mensen die van zorgpolis willen veranderen te wachten tot januari voordat ze een nieuwe verzekering kiezen. Volgens de vergelijker zitten er haken...

Premie autoverzekering is lot uit postcodeloterij

Premie autoverzekering is lot uit postcodeloterij

Autoverzekeraars maken groot onderscheid in premies voor bewoners binnen dezelfde straat. In de grote steden betalen autobezitters tot bijna 150 procent meer voor...

Ook Pricewise hekelt onderzoek ditzo

Ook Pricewise hekelt onderzoek ditzo

Ook Pricewise zegt zich niet te kunnen vinden in het Ditzo-onderzoek naar vergelijkers. Zonder vergelijkingssites kan de consument niet weten wat de laagste premie...