Provisieverbod leidt niet tot betere financiële keuzes consument, vinden stemmers op VVP-stelling

Parkeerverbod

De nieuwe VVP-stelling van deze week maakte maandag veel reacties los. En het is nu al duidelijk dat veruit de meeste branchegenoten vinden dat het provisieverbod er niet voor zorgt dat consumenten betere financiële keuzes maken.

De stelling ('Klant maakt door provisieverbod betere financiële keuzes') haakt aan bij de nieuwjaarstoespraak vorige week donderdag van Adfiz-voorzitter Loek Hermans. Volgens hem is het provisieverbod alleen geslaagd als de klant er betere financiële keuzes door maakt. Anders dan de AFM lijkt te denken, gaat het er volgens Hermans niet om dat de advieskosten naar beneden gaan. Surf naar de stelling, klik door en u ziet alle reacties. En u kunt ook stemmen. Doen!

Mark van den Broek (EFeM verzekeringen): "Uiteindelijk betaalt de klant iets minder, maar of je kan stellen dat de klant dan betere financiele keuzes maakt ... De meeste klanten weten niet al te veel en het interesseert ze ook geen bal, het moet gewoon fatsoenlijk geregeld worden en vertrouwen daarin is veel belangrijker dan geld ! Als je het vertrouwen NIET beschaamt, doe je het als adviseur goed."

Annemieke Postema (Maan Financieel Advies): "Sommige klanten zien af van het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering omdat ze niet bereid zijn de advies-/bemiddelingskosten te betalen. Dit komt voor bij relatief lage aov-premies, of als men verwacht de verzekering slechts korte tijd nodig te hebben omdat men op termijn weer in loondienst wil gaan werken. In het provisietijdperk speelde dit niet, toen waren deze situaties 'pech' voor de adviseur. Maar je had er wel weer een tevreden klant bij."

Harry Mutsaers (Van Riet & Zn Assurantie en Adviesburo): "Wanneer het sluiten van een verzekering en het begrijpen door de veelal juridische taal van polisvoorwaarden zo makkelijk was in combinatie met de complexiteit van de regel en wetgeving, waarom moeten adviseurs dan die zware opleidingen volgen en kennis hebben? Consumenten overschatten zichzelf en rekenen erop dat het bij schade wel goed komt. Men vindt verzekeren een vervelende en dure noodzaak en meer ook niet. De prijs van het niet inhuren van specifieke kennis kan hen uiteindelijk zonder steun van de specialist veel geld kosten. De overheid staat hier te weinig bij stil. Men heeft kunnen leren van de zorgverzekeringen o.a. consumenten zijn niet goed in staat deze te doorgronden. Wanneer er eind van het jaar nog minder adviseurs zijn wordt het ook voor de consument moeilijker een gepast advies te verkrijgen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen - 13 januari 2015

Een verbod leid nooit tot betere keuzes, het is altijd een beperking of inperking van iets. Dat blijkt de markt dan ook te ervaren. Waarom dan een verbod? We gaan even een paar jaar terug. MIFID wetgeving werd in Den Haag doorgetrokken en via een AMvB (Bgfo besluit) gebruikt om na transparantie te komen tot een definitief provisieverbod. De meesterlobby uit Den Haag met brieven aan MinFin en leden van de vaste kamercommissie van Financien was daarbij de meest vreemde en onnatuurlijk act die tegen een beroepsgroep werd ingezet. Bij MinFin was men blijkbaar al overtuigd en stond de zaak definitief op de rit, Er moest alleen nog een (SEO) rapport geleverd te worden die dat definitieve verbod rechtvaardigde. Die kwam er, de argumenten werden door Prof. Barbara Baarsma erbij gezocht en minister De Jager mocht ''voor de fun'' de klappen vangen die richting hem werden uitgedeeld. De markt is ondertussen ernstig ontwricht en er is geen ambtenaar of politicus die zich daar druk over maakt.

Geert Sijbring - 13 januari 2015

Als de gewone burger geld had, om ons te betalen waren er misschien wel beter keuzes gemaakt !!!!, Maar wat zijn betere keuzes, De gewone burger begrijpt geen jota van hoe het allemaal zit en werkt. Ze hebben een tussenpersoon ( adviseur) hard nodig.om niet nog meer te worden bedrogen door banken en maatschappijen. Dus zijn het weer de kwetsbaren in onze samenleven die de dupe zijn. Net als bij de zorgverzekeringen. de zieken betalen de rekening. En dat noemen ze de participatie. samenleving . Anders gezegd red je zelf maar samenleving. Maar wel veel betalen om de overheid inkomsten op peil te houden. Hopen dat ze zich en keer moeten verantwoorden bij het internationaal gerechtshof. wegen misdaden tegen de eigen bevolking. Geert Sijbring

Albert van der Poll - 13 januari 2015

Wij denken als adviseurs heel anders dan AFM en politici. Die vinden het een groot voordeel dat er veel minder advies wordt gevraagd: er was immers sprake van miss-selling, perverse prikkels en overbodige verzekeringen? Ik zie die Plasterk nog staan met z'n malle hoedje: mensen kunnen best zelf sparen voor hun begrafenis, ja hoor dat doen ze, vast. Maar als je zo denkt dan is het antwoord heel anders dan wanneer je als adviseur constateert dat de adviesvraag bij AO overlijden uitvaart en hypotheek afneemt.

Volgende nieuwsbrief 2 januari

Volgende nieuwsbrief 2 januari

De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari. De VVP-redactie wenst u goede dagen en een heel mooi 2020! Graag tot dan!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020! Op de foto van links naar rechts: Willem Vreeswijk (directeur-eigenaar en hoofdredacteur), Arjan...

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk....

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur en eigenaar, was 1 december 25 jaar in dienst van VVP. Een goed moment om kort terug te blikken en vooral vooruit te kijken, zowel...

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP, nummer 5-2019, pleit MoneyView voor een Onafhankelijk Financieel Spreekuur. Dit in de reeks De Adviescampagne, waarin VVP zoekt...

Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...