Rijden met verlopen rijbewijs tijdelijk toegestaan
Er geldt in verband met corona een coulance voor alle rijbewijshouders van wie de geldigheidsduur van het rijbewijs is verstreken of verstrijkt in de periode van 16 maart tot 1 juni 2020. Dit betekent dat deze groep rijbewijshouders in Nederland met een verlopen rijbewijs kan blijven rijden tot 1 juni 2020. Dit geldt ook voor EU-onderdanen die in Nederland verblijven met een verlopen rijbewijs van een andere lidstaat.
De leden van het Verbond van Verzekeraars ondersteunen de door het ministerie van IenW gevraagde coulancemaatregel. Dit houdt in dat mensen met een verlopen rijbewijs verzekerd blijven gedurende de periode dat de coulancemaatregel van kracht is en binnen de geschetste condities van de coulancemaatregel, met name dat het verlopen van het rijbewijs een direct gevolg moet zijn van de coronacrisis en dus niet al bijvoorbeeld dateert van voor de start van de overheidsmaatregelen op 16 maart 2020.
De minister: "Door de beperkende maatregelen van het kabinet in relatie tot COVID-19, zijn de mogelijkheden om een rijbewijs te laten verlengen aanzienlijk beperkt. Met name als gevolg van het vrijwel volledig stilvallen van keuringen door artsen en specialisten worden sommige mensen geconfronteerd met een verlopen rijbewijs."
Mensen met een verlopen rijbewijs waarvan geldigheidsduur korter is dan vijf jaar, worden uitgesloten van deze coulance in verband met de risico’s voor de verkeersveiligheid. Het gaat hierbij namelijk om mensen die vanwege een medische aandoening elk jaar of elke drie jaar een medische keuring moeten ondergaan. Ook geldt de verlenging niet voor rijbewijzen waarvoor bestuursrechtelijke of strafrechtelijke maatregelen zijn genomen, zoals een invordering of schorsing van de geldigheid.
Een verlopen rijbewijs kan niet als identificatiemiddel worden gebruikt, met uitzondering van situaties waarbij sprake is van zorgafname.
Reactie toevoegen
Meer over
Independer en iptiQ lanceren nieuwe autoverzekering
De samenwerking tussen Independer en Swiss Re’s digitale verzekeraar iptiQ is uitgebreid met een nieuwe autoverzekering onder het merk Mintley. Eerder lanceerden...
Medio 2024 nieuw schadevrije jaren-systeem
Vanaf medio 2024 vindt de berekening van schadevrije jaren centraal plaats in een nieuw, transparanter schadevrije jaren-systeem dat bovendien altijd en overal te...
Promovendum komt met inflatiebeschermer
Terwijl andere autoverzekeraars gedreven door de inflatie hun tarieven verhogen, biedt Promovendum de mogelijkheid om de premie drie jaar vast te zetten. De klant...
Auto en verzekering geïntegreerd
“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...
Consultatie voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering
Drie ministeries zijn de internetconsultatie gestart van het voorontwerp Implementatiewet zesde richtlijn motorrijtuigenverzekering. Dit voorontwerp zet de zesde...
Alpina Group introduceert app die verkeersongelukken vermindert
Alpina Group heeft een app geïntroduceerd die bijdraagt aan het verbeteren van het verkeersbewustzijn: de Alpina Theorie Examen game. “De Alpina Theorie...
Reservesleutel mocht in auto blijven, want moeilijk vindbaar
(Kifid-uitspraak GC 2022-0784) De auto van de consument is gestolen. Hij heeft een beroep gedaan op zijn verzekering, maar de verzekeraar (a.s.r.) heeft uitkering...
Premies autoverzekering iets gedaald
Autoverzekeringen zijn in het eerste halfjaar van 2022 iets goedkoper geworden. De gemiddelde premie voor een autoverzekering was in januari tot en met juni van...
(Uit katern Nieuwe Risico's, VVP 02-2022) De zelfrijdende auto, een paar jaar geleden werd gedacht dat hij de autoverzekeringsmarkt totaal zou disrupten. Zo ver...
Geld.nl: "Forse verhoging autopremie ouderen echt nodig?"
Volgens Geld.nl staat de autopremietoeslag die verzekeraars rekenen niet in verhouding tot de kans op schade. “Het zou verzekeraars sieren om hier nog eens...