Scildon: "Pensioencommunicatie versterken"

Christina Bazan y Kapteijns 2019

Scildon vindt het belangrijk dat aanbieders en adviseurs voldoende aandacht besteden aan de kwaliteit van hun communicatie als het gaat om pensioen. Christina Bazan y Kapteijns, pensioencoach bij Scildon lichtte dit toe tijdens haar presentatie op het onlangs gehouden FFP Forum. Zij wees er onder meer op dat steeds meer aanbieders werken met portals waar deelnemers zelf rechtstreeks bepaalde veranderingen kunnen doorgeven. Verder: "In het verleden hadden de meeste pensioencontracten een vaste duur. Tegenwoordig kennen pensioencontracten steeds vaker een variabele einddatum. Dan is er een risico dat onderhoudsgesprekken in de tijd gaan schuiven omdat er geen vast moment is waarop dit soort gesprekken plaatsvindt.

"Vanuit meerdere kanalen wordt ingezet om werknemers meer inzicht te geven in hun pensioensituatie. Maar het is belangrijk consumenten handelingsperspectief te geven en hen te stimuleren keuzes te maken. En hen vervolgens ook te begeleiden in het uitvoeren van deze keuzes. Alleen het bieden van inzicht leidt in de praktijk onvoldoende tot een verbetering van de kwaliteit van de pensioensituatie bij de consument.

"De grote omslag van defined benefit naar defined contribution legt een zwaardere verantwoordelijkheid bij de deelnemer zelf. Het leggen van deze verantwoordelijkheid bij de deelnemer zonder inspanningen om deze deelnemers te laten begrijpen wat deze verantwoordelijkheid in hun eigen individuele situatie betekent, vind ik discutabel”

Ontwikkeling jurisprudentie

Het kritisch kijken naar het communicatiebeleid rondom pensioenen is naar het oordeel van Christina Bazan y Kapteijns ook juridisch noodzakelijk. De jurisprudentie kent inmiddels talloze voorbeelden waarin werkgevers, aanbieders en adviseurs door rechters verantwoordelijk worden gesteld voor schade die is ontstaan, omdat er onjuiste of onvolledige informatie rondom pensioenvoorzieningen was verstrekt.

Zij wees er vervolgens op dat er een nieuwe juridische trend in aantocht is: het verwijt dat de aanbieder, werkgever of adviseur heeft nagelaten de deelnemer actief te informeren. Het verwijt is niet dat er verkeerde informatie is gegeven, maar dat er geen informatie is gegeven. “Achter de voordeur zijn inmiddels de eerste schikkingen door verschillende partijen getroffen. Binnen afzienbare termijn zullen er ook rechterlijke uitspraken op dit punt gaan volgen”.

Leren van neuromarketing

Lessen uit de neuromarketing zijn goed te gebruiken om de doelgroep tot voor hen positieve handelingen aan te zetten: "Bijvoorbeeld: laat bij voorlichting over onderwerpen zien welke keuzes grote groepen andere deelnemers hebben gemaakt. Geen technische begrippen gebruiken, maar vertalen naar wat dit voor de deelnemer betekent: bijvoorbeeld niet de term ANW gebruiken maar 'geld bestemd voor je
partner'. Help deelnemers die nadenken over hun pensioen dit niet te zien als een brij van cijfers, maar laat hen hun ideale pensioensituatie visualiseren. Hoe zien zij hun eigen pensioensituatie het liefst voor zich?"

Reactie toevoegen

 
Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

Halve finalisten Advies Award 2022 aan het woord

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2022 hebben afgelopen woensdag hun pitch gehouden voor de jury van de Advies Award 2022. De zes halve finalisten...

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

Scildon gaat een aantal klankbordsessies ORV met adviseurs te houden die met de verzekeraar samenwerken. Aanleiding vormen uitkomsten van het ORV Onderzoek 2022...

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak winnaar VVP Advies Award categorie Hypotheken

Jähnig + Ter Braak is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Hypotheken. Tim Jähnig, Mike ter Braak en Marcia Berfelo nemen de award...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

Geerts (Particulier), L&B Groep (Zakelijk), Jänig + Ter Braak (Hypotheken), Pensioen-Coaching (Pensioen), Finenzo Deventer (Digitale Innovatie), Expat...

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Pensioen. Johan van Gisteren neemt, samen met Jeanette de Jong en Paul Vriends, de...

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgages winnaar VVP Advies Award categorie Niche

Expat Mortgage is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Niche. Henk Jansen neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Robin van Beem...

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts winnaar VVP Advies Award categorie Particulier Advies

Geerts Financiële Dienstverleners is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Particulier Advies. Tomas Geerts en team nemen de award in ontvangst...

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep winnaar VVP Advies Award categorie Zakelijk Advies

L&B Groep is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2022 in de categorie Zakelijk Advies. Bertjan Scheepbouwer neemt, geflankeerd door Kees Boer en Rogier...

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis wint Starterspijs VVP Advies Award 2022

Juffrouw Polis heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2022. Ilse Bosland neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid Bob Klijn (Söderberg...

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer winnaar Advies Award categorie Digitale Innovatie

Finenzo Deventer is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Digitale Innovatie. Jan Willem Smit neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...