Scildon: "Pensioencommunicatie versterken"

Christina Bazan y Kapteijns 2019

Scildon vindt het belangrijk dat aanbieders en adviseurs voldoende aandacht besteden aan de kwaliteit van hun communicatie als het gaat om pensioen. Christina Bazan y Kapteijns, pensioencoach bij Scildon lichtte dit toe tijdens haar presentatie op het onlangs gehouden FFP Forum. Zij wees er onder meer op dat steeds meer aanbieders werken met portals waar deelnemers zelf rechtstreeks bepaalde veranderingen kunnen doorgeven. Verder: "In het verleden hadden de meeste pensioencontracten een vaste duur. Tegenwoordig kennen pensioencontracten steeds vaker een variabele einddatum. Dan is er een risico dat onderhoudsgesprekken in de tijd gaan schuiven omdat er geen vast moment is waarop dit soort gesprekken plaatsvindt.

"Vanuit meerdere kanalen wordt ingezet om werknemers meer inzicht te geven in hun pensioensituatie. Maar het is belangrijk consumenten handelingsperspectief te geven en hen te stimuleren keuzes te maken. En hen vervolgens ook te begeleiden in het uitvoeren van deze keuzes. Alleen het bieden van inzicht leidt in de praktijk onvoldoende tot een verbetering van de kwaliteit van de pensioensituatie bij de consument.

"De grote omslag van defined benefit naar defined contribution legt een zwaardere verantwoordelijkheid bij de deelnemer zelf. Het leggen van deze verantwoordelijkheid bij de deelnemer zonder inspanningen om deze deelnemers te laten begrijpen wat deze verantwoordelijkheid in hun eigen individuele situatie betekent, vind ik discutabel”

Ontwikkeling jurisprudentie

Het kritisch kijken naar het communicatiebeleid rondom pensioenen is naar het oordeel van Christina Bazan y Kapteijns ook juridisch noodzakelijk. De jurisprudentie kent inmiddels talloze voorbeelden waarin werkgevers, aanbieders en adviseurs door rechters verantwoordelijk worden gesteld voor schade die is ontstaan, omdat er onjuiste of onvolledige informatie rondom pensioenvoorzieningen was verstrekt.

Zij wees er vervolgens op dat er een nieuwe juridische trend in aantocht is: het verwijt dat de aanbieder, werkgever of adviseur heeft nagelaten de deelnemer actief te informeren. Het verwijt is niet dat er verkeerde informatie is gegeven, maar dat er geen informatie is gegeven. “Achter de voordeur zijn inmiddels de eerste schikkingen door verschillende partijen getroffen. Binnen afzienbare termijn zullen er ook rechterlijke uitspraken op dit punt gaan volgen”.

Leren van neuromarketing

Lessen uit de neuromarketing zijn goed te gebruiken om de doelgroep tot voor hen positieve handelingen aan te zetten: "Bijvoorbeeld: laat bij voorlichting over onderwerpen zien welke keuzes grote groepen andere deelnemers hebben gemaakt. Geen technische begrippen gebruiken, maar vertalen naar wat dit voor de deelnemer betekent: bijvoorbeeld niet de term ANW gebruiken maar 'geld bestemd voor je
partner'. Help deelnemers die nadenken over hun pensioen dit niet te zien als een brij van cijfers, maar laat hen hun ideale pensioensituatie visualiseren. Hoe zien zij hun eigen pensioensituatie het liefst voor zich?"

Reactie toevoegen

 
En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

Scildon zet zich in voor groener Tanzania

ScilScildon gaat zich samen met vermogensbeheerder ACTIAM en Justdiggit in de komende tijd inspannen om 1.740.000 m2 dorre grond in Tanzania te vergroenen. De stichting...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Bij een ORV past geen wantrouwen

Bij een ORV past geen wantrouwen

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn...

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

Halve finale Advies Award 2022 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2022 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 7 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Werkgevers hebben dringend behoefte aan advies over nieuwe pensioenwet

Werkgevers hebben dringend behoefte aan advies over nieuwe pensioenwet

Onderzoek door Scildon laat zien dat, zes maanden voor de beoogde start, een groot deel van de werkgevers nog onbekend is met de komende wijzigingen in het pensioenstelsel....

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep finalisten Advies Award 2022

“Expat Mortgages, Jähnig + Ter Braak en L&B Adviesgroep zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2022. Deze kantoren, die net als de andere drie...