Scildon: "Pensioencommunicatie versterken"

Christina Bazan y Kapteijns 2019

Scildon vindt het belangrijk dat aanbieders en adviseurs voldoende aandacht besteden aan de kwaliteit van hun communicatie als het gaat om pensioen. Christina Bazan y Kapteijns, pensioencoach bij Scildon lichtte dit toe tijdens haar presentatie op het onlangs gehouden FFP Forum. Zij wees er onder meer op dat steeds meer aanbieders werken met portals waar deelnemers zelf rechtstreeks bepaalde veranderingen kunnen doorgeven. Verder: "In het verleden hadden de meeste pensioencontracten een vaste duur. Tegenwoordig kennen pensioencontracten steeds vaker een variabele einddatum. Dan is er een risico dat onderhoudsgesprekken in de tijd gaan schuiven omdat er geen vast moment is waarop dit soort gesprekken plaatsvindt.

"Vanuit meerdere kanalen wordt ingezet om werknemers meer inzicht te geven in hun pensioensituatie. Maar het is belangrijk consumenten handelingsperspectief te geven en hen te stimuleren keuzes te maken. En hen vervolgens ook te begeleiden in het uitvoeren van deze keuzes. Alleen het bieden van inzicht leidt in de praktijk onvoldoende tot een verbetering van de kwaliteit van de pensioensituatie bij de consument.

"De grote omslag van defined benefit naar defined contribution legt een zwaardere verantwoordelijkheid bij de deelnemer zelf. Het leggen van deze verantwoordelijkheid bij de deelnemer zonder inspanningen om deze deelnemers te laten begrijpen wat deze verantwoordelijkheid in hun eigen individuele situatie betekent, vind ik discutabel”

Ontwikkeling jurisprudentie

Het kritisch kijken naar het communicatiebeleid rondom pensioenen is naar het oordeel van Christina Bazan y Kapteijns ook juridisch noodzakelijk. De jurisprudentie kent inmiddels talloze voorbeelden waarin werkgevers, aanbieders en adviseurs door rechters verantwoordelijk worden gesteld voor schade die is ontstaan, omdat er onjuiste of onvolledige informatie rondom pensioenvoorzieningen was verstrekt.

Zij wees er vervolgens op dat er een nieuwe juridische trend in aantocht is: het verwijt dat de aanbieder, werkgever of adviseur heeft nagelaten de deelnemer actief te informeren. Het verwijt is niet dat er verkeerde informatie is gegeven, maar dat er geen informatie is gegeven. “Achter de voordeur zijn inmiddels de eerste schikkingen door verschillende partijen getroffen. Binnen afzienbare termijn zullen er ook rechterlijke uitspraken op dit punt gaan volgen”.

Leren van neuromarketing

Lessen uit de neuromarketing zijn goed te gebruiken om de doelgroep tot voor hen positieve handelingen aan te zetten: "Bijvoorbeeld: laat bij voorlichting over onderwerpen zien welke keuzes grote groepen andere deelnemers hebben gemaakt. Geen technische begrippen gebruiken, maar vertalen naar wat dit voor de deelnemer betekent: bijvoorbeeld niet de term ANW gebruiken maar 'geld bestemd voor je
partner'. Help deelnemers die nadenken over hun pensioen dit niet te zien als een brij van cijfers, maar laat hen hun ideale pensioensituatie visualiseren. Hoe zien zij hun eigen pensioensituatie het liefst voor zich?"

Reactie toevoegen

 
Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Met elkaar het verschil maken

Met elkaar het verschil maken

De intermediairverzekeraars Nh1816 en Scildon organiseerden onlangs een bijeenkomst voor een geselecteerde groep financieel adviseurs met als thema ‘loyaliteit’....

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...