Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Nathan Brouwer 2024

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële gezondheid van consumenten te vergroten. Het verbeteren van besluitvorming rondom hypotheek, vermogensopbouw en verzekeringen (tijdens de looptijd van het product) draagt bij aan een steeds robuustere financiële positie voor individuen. Klantbeheer is hierbij niet slechts een bijkomstigheid naast adviseren; het is een integraal onderdeel van een duurzame relatie met klanten", aldus Nathan Brouwer van Figlo.

"In samenwerking met RuleCube zijn wij al een tijdje druk bezig om slimmere manieren te bedenken waarop advieskantoren hun klanten continu van dienst kunnen zijn. Moderne technologie heeft het toevoegen van nieuwe signalen simpel gemaakt. Verandering in wetgeving of fiscaliteit, updates in acceptatiekader of zelfs stijgingen in de waarde van beleggingen, we kunnen alles op de voet volgen en deze punten terugkoppelen naar zowel de adviseur als de consument. Om mogelijke cross- en of up-sell te faciliteren.

Maar waarom zou je dit willen? Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat actief klantbeheer een aanzienlijke toegevoegde waarde heeft voor bedrijven in diverse sectoren. Een van de meest geciteerde onderzoeken is uitgevoerd door Bain & Company, getiteld Closing the Delivery Gap: How to Achieve True Customer-Led Growth. Dit onderzoek benadrukt het belang van actief klantbeheer en toont aan dat het een cruciale rol speelt bij het behouden van klanten, het vergroten van de loyaliteit en het realiseren van groei.

Bain & Company stelt dat het vijf keer duurder is om een nieuwe klant te werven, dan een bestaande klant te behouden. Actief klantbeheer richt zich specifiek op het opbouwen van duurzame relaties met bestaande klanten door voortdurende betrokkenheid, gepersonaliseerde diensten en het anticiperen op hun behoeften.

Onderzoek uitgevoerd door Harvard Business Review Analytic Services, benadrukt de impact van actief klantbeheer op de winstgevendheid van bedrijven. Dit onderzoek, genaamd The Impact of Customer Engagement, onthult dat bedrijven die inzetten op actief klantbeheer en betrokkenheid van klanten, gemiddeld een hogere winstgevendheid hebben vergeleken met concurrenten die dit niet doen. Dit komt doordat tevreden klanten sneller geneigd zijn om herhaalaankopen te doen en positieve mond-tot-mondreclame te genereren.

Daarnaast heeft het European Journal of Marketing een studie gepubliceerd, waarin wordt aangetoond dat actief klantbeheer niet alleen de klanttevredenheid verbetert, maar ook de klantloyaliteit vergroot. Door een persoonlijke benadering, regelmatige communicatie en het leveren van waarde op maat, voelen klanten zich meer verbonden met het bedrijf, wat resulteert in een hogere loyaliteit en een grotere bereidheid om langdurige relaties aan te gaan.

Deze verschillende onderzoeken illustreren de waarde van actief klantbeheer in het behouden van bestaande klanten, het vergroten van de klantloyaliteit, het stimuleren van herhaalaankopen en het uiteindelijk verhogen van de winstgevendheid van een bedrijf.

Waarom zou dit niet gelden voor de financiële sector? De klanten heb je, technologie vergemakkelijkt dit proces aanzienlijk en onderzoek toont aan dat het ook nog eens winstgevend is. Volgens mij is het niet de vraag wanneer we actief klantbeheer gaan doen, maar meer waarom we nog lang niet begonnen zijn!"

Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail lanceren vergaande hypotheek pre-indicatie

Figlo en Yellowtail hebben in samenwerking met Rulecube een pre-indicatie ontwikkeld voor hypotheken. Deze innovatie geeft vanuit elke fase in het adviesproces direct...

Pokket beschikbaar voor gebruikers DocDigi

Pokket beschikbaar voor gebruikers DocDigi

De inzichtstool Pokket is beschikbaar voor gebruikers van DocDig. Pokket geeft adviseurs en hun klanten inzicht in de hypotheekmogelijkheden en risico's. ...

DAK start samenwerking met Figlo.

DAK start samenwerking met Figlo.

DAK en Yellowtail breiden hun strategische samenwerking uit met softwareleverancier Figlo. Door het online platform Mijn Hypotheekdossier te koppelen aan het adviespakket...

Module Figlo PALM op 1 februari live

Module Figlo PALM op 1 februari live

De module Figlo PALM gaat op 1 februari live. De module komt dan tegen een meerprijs beschikbaar als uitbreiding van Figlo Planning. Figlo PALM (Personal Asset...

Wie groen doet, groen ontmoet

Wie groen doet, groen ontmoet

(Partner in Kennis Figlo in VVP-special Duurzaamheid & Innovatie) Twee minuten applaus om acht uur is misschien iets te veel van het goede. Maar als financieel...

Generiek en onafhankelijk

Generiek en onafhankelijk

“Wij nemen het stukje techniek voor onze rekening (the science) en geven de adviseur zo meer ruimte om zijn toegevoegde waarde op interpersoonlijk vlak te...

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Ingrid de Graaf, directielid Aegon Nederland en Topvrouw van het Jaar, biedt vandaag namens een aantal samenwerkingspartners het Actieplan Financiële Zelfredzaamheid...

Figlo en Newest Industry werken samen

Figlo en Newest Industry werken samen

“Door te partneren met partijen als Newest Industry kunnen wij ons meer richten op onze kernactiviteit: rekenkracht. Tegelijkertijd stellen we onze partners...

Figlo ontwikkelt met adviseurs hypotheekadviessoftware

Figlo ontwikkelt met adviseurs hypotheekadviessoftware

Figlo heeft samen met adviseurs ontwikkelde nieuwe hypotheekadviessoftware op de markt gebracht, onder de naam Figlo Hypotheken. Het  nieuwe product is verkrijgbaar...