Serie Actief Klantbeheer (10): verhogen winstgevendheid

Nathan Brouwer 2024

"De kernfilosofie 'Een klant is niet voor even, maar voor het leven!' vormt de basis van de inspanningen van de Stichting Actief Klantbeheer, om de financiële gezondheid van consumenten te vergroten. Het verbeteren van besluitvorming rondom hypotheek, vermogensopbouw en verzekeringen (tijdens de looptijd van het product) draagt bij aan een steeds robuustere financiële positie voor individuen. Klantbeheer is hierbij niet slechts een bijkomstigheid naast adviseren; het is een integraal onderdeel van een duurzame relatie met klanten", aldus Nathan Brouwer van Figlo.

"In samenwerking met RuleCube zijn wij al een tijdje druk bezig om slimmere manieren te bedenken waarop advieskantoren hun klanten continu van dienst kunnen zijn. Moderne technologie heeft het toevoegen van nieuwe signalen simpel gemaakt. Verandering in wetgeving of fiscaliteit, updates in acceptatiekader of zelfs stijgingen in de waarde van beleggingen, we kunnen alles op de voet volgen en deze punten terugkoppelen naar zowel de adviseur als de consument. Om mogelijke cross- en of up-sell te faciliteren.

Maar waarom zou je dit willen? Internationaal onderzoek heeft aangetoond dat actief klantbeheer een aanzienlijke toegevoegde waarde heeft voor bedrijven in diverse sectoren. Een van de meest geciteerde onderzoeken is uitgevoerd door Bain & Company, getiteld Closing the Delivery Gap: How to Achieve True Customer-Led Growth. Dit onderzoek benadrukt het belang van actief klantbeheer en toont aan dat het een cruciale rol speelt bij het behouden van klanten, het vergroten van de loyaliteit en het realiseren van groei.

Bain & Company stelt dat het vijf keer duurder is om een nieuwe klant te werven, dan een bestaande klant te behouden. Actief klantbeheer richt zich specifiek op het opbouwen van duurzame relaties met bestaande klanten door voortdurende betrokkenheid, gepersonaliseerde diensten en het anticiperen op hun behoeften.

Onderzoek uitgevoerd door Harvard Business Review Analytic Services, benadrukt de impact van actief klantbeheer op de winstgevendheid van bedrijven. Dit onderzoek, genaamd The Impact of Customer Engagement, onthult dat bedrijven die inzetten op actief klantbeheer en betrokkenheid van klanten, gemiddeld een hogere winstgevendheid hebben vergeleken met concurrenten die dit niet doen. Dit komt doordat tevreden klanten sneller geneigd zijn om herhaalaankopen te doen en positieve mond-tot-mondreclame te genereren.

Daarnaast heeft het European Journal of Marketing een studie gepubliceerd, waarin wordt aangetoond dat actief klantbeheer niet alleen de klanttevredenheid verbetert, maar ook de klantloyaliteit vergroot. Door een persoonlijke benadering, regelmatige communicatie en het leveren van waarde op maat, voelen klanten zich meer verbonden met het bedrijf, wat resulteert in een hogere loyaliteit en een grotere bereidheid om langdurige relaties aan te gaan.

Deze verschillende onderzoeken illustreren de waarde van actief klantbeheer in het behouden van bestaande klanten, het vergroten van de klantloyaliteit, het stimuleren van herhaalaankopen en het uiteindelijk verhogen van de winstgevendheid van een bedrijf.

Waarom zou dit niet gelden voor de financiële sector? De klanten heb je, technologie vergemakkelijkt dit proces aanzienlijk en onderzoek toont aan dat het ook nog eens winstgevend is. Volgens mij is het niet de vraag wanneer we actief klantbeheer gaan doen, maar meer waarom we nog lang niet begonnen zijn!"

Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Figlo Hypotheken 7 juli beschikbaar

Figlo Hypotheken 7 juli beschikbaar

Het eerder door Figlo al aangekondigde Figlo Hypotheken is vanaf 7 juli beschikbaar. Figlo laat al een tijdje merken met Figlo Hypotheken bezig te zijn. In een...

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden....

Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Figlo en nibud organiseren webinar hypotheeknormen 2017

Nibud en Figlo organiseren op 26 januari het webinar ‘De hypotheeknormen 2017: wat betekenen ze concreet voor mijn klant?’ Tijdens dit webinar legt Marcel...

Pensioencommunicatie moet minder paternalistisch

Pensioencommunicatie moet minder paternalistisch

Pensioencommunicatie mag minder paternalistisch worden ingestoken. Dat is een van de tips in het 'Visiedocument  financial planning 2020' van Figlo. Hoewel...

Alle MoneyView AeQuote-modules standaard bij Figlo

Alle MoneyView AeQuote-modules standaard bij Figlo

Bij Figlo kunnen adviseurs nu gebruik maken van alle MoneyView AeQuote-modules. Alle modules van AeQuote wordengratis bijgeleverd bij een nieuwe Figlo-licentie....

Figlo en Informeert werken samen

Figlo en Informeert werken samen

Figlo en Informeert zijn een samenwerking aangegaan.   "De oplossingen van Figlo bieden eenvoudig financieel inzicht, onderbouwd hypotheekadvies en uitvoerige...

Mini bootcamp vermogensadvies

Mini bootcamp vermogensadvies

NNEK en Figlo organiseren op 16 juni een mini bootcamp vermogensadvies.   Tijdens dit interactieve webinar van een half uur wordt inzicht gegeven in de mogelijkheden...

Advisor van Figlo signaleert adviesgevoeligheid

Advisor van Figlo signaleert adviesgevoeligheid

De nieuwe versie van het adviespakket Advisor van Figlo helpt adviseurs met het signaleren van adviesgevoelige situaties. Met de nieuwe versie worden volgens Figlo...

Webinar "werken met Nibud referentiecijfers'

Webinar "werken met Nibud referentiecijfers'

Nibud en Figlo organiseren op 14 april voor adviseurs het webinar 'Werken met Nibud referentiecijfers'. Tijdens het webinar legt Jasja Bos, onderzoeker bij het Nibud,...

Automatiseerders richten Contactgroep op

Automatiseerders richten Contactgroep op

Twaalf leveranciers van software gericht op financieel adviseurs hebben de Contactgroep Automatisering opgericht. Deelnemers zijn: ANVA, Euroface, FasterForward,...