Serie Actief Klantbeheer (4): voorkomen is beter dan genezen

Remco Hoogweg

“Je kent de situatie vast wel; je hebt je klanten geholpen aan hun droomhuis. Ze werken fulltime en beide salarissen zijn meegenomen voor de financiering. Gelukkig hebben ze wat financiële ruimte, dus op dat moment vinden ze niet alle hypotheekverzekeringen nodig. Een paar jaar later verwachten zij hun eerste kind. Ze gaan beide een dag minder werken, waardoor hun gezamenlijke inkomen daalt. Daarnaast gaan de kosten uiteraard omhoog, want een kind kost nou eenmaal een hoop geld. Wat als één van hen nu ineens ziek wordt? Of zijn of haar baan verliest?” aldus Remco Hoogweg, Chief Value Proposition Officer bij BNP Paribas Cardif België en Nederland.

Financiële problemen liggen op de loer
"De kans dat deze klanten in de financiële problemen komen is dan ineens een stuk groter dan op het moment dat zij hun hypotheek hadden afgesloten. “Wat als een van deze klanten werkloos wordt? Of langdurig uitvalt door ziekte? Of erger?” Door actief beheer van de klantportefeuille zorg je er als adviseur voor dat de klant zich bewust is van de impact van belangrijke life events of andere veranderingen in de financiële situatie. Het biedt de adviseur de mogelijkheid om de klant nog eens te attenderen op de verschillende hypotheekrisico’s,  zoals arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en overlijden. En de daarbij passende oplossingen te bespreken. Want het voorkomen van financiële problemen is natuurlijk altijd beter dan genezen.

Hybride en proactief advies
Dat is waarom een proactief advies op basis van actief klantbeheer zo belangrijk is. En actief klantbeheer hoeft helemaal niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Er hoeft ook niet altijd een uitgebreid adviesgesprek aan ten grondslag te liggen. Persoonlijk geloof ik juist in hybride modellen, waarbij we slim gebruik maken van digitalisering en tools. Hiermee creëer je efficiëntie voor de adviseur, die zich om die reden volledig kan toeleggen op zijn expertise en persoonlijke aanpak.  

Betalingsbescherming afsluiten los van het hypotheekmoment
Jaren geleden hebben wij – tot nu toe als enige in de markt – besloten dat onze Hypotheek Aflos Verzekering op ieder moment moet kunnen worden gesloten. Dus ook los van het hypotheekmoment. Want je wilt je klant natuurlijk kunnen bijstaan tijdens het euforische moment van het kopen van een nieuwe woning, maar juist ook in de periode daarna inzicht bieden in belangrijke risico’s en mogelijke oplossingen.  

Financiële rust en gezondheid
Actief klantbeheer is ontzettend belangrijk voor het financieel weerbaar maken en houden van consumenten. Financieel adviseurs hebben hierin een sleutelrol, maar wij als aanbieder hebben hierin ook verantwoordelijkheid. Bijvoorbeeld door deze adviseurs maximaal te informeren en faciliteren met goede tooling en klantbedieningsprogramma’s. Door actiever samen te werken kunnen aanbieders en adviseurs verdere invulling geven aan actief klantbeheer. Want uiteindelijk staan we allemaal voor financiële rust en gezondheid voor iedere klant."

Meer informatie: https://www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Michiel Meijer  en Remco Hoogweg: "Neem de tijd om te ontspannen"

Michiel Meijer en Remco Hoogweg: "Neem de tijd om te ontspannen"

(Partner in Kennis TAF en BNP Paribas Cardif) In een wereld waarin het soms lijkt dat we continu in een sneltrein zitten, is het goed om af en toe stil te staan...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Triple i partner Stichting Actief Klantbeheer

Triple i partner Stichting Actief Klantbeheer

Triple i, de uitgever van InFinance, is partner geworden van de Stichting Actief Klantbeheer. Michiel van Vugt, voorzitter Stichting Actief Klantbeheer; “Het...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...