Snellere afhandeling letselschade vraagt om vertrouwen en empathie

Document via Pixabay

Systeemverandering alleen is niet genoeg om de afhandeling van slepende letselschadezaken te versnellen, ook zijn aan beide kanten meer personen gewenst die bereid zijn samen te werken op basis van vertrouwen en met empathie. Dat schrijft de Universiteit Utrecht in het langverwachte onderzoeksrapport 'Langlopende Letselschadezaken’ (zaken die niet binnen twee jaar zijn afgesloten).

De onderzoekers: “Op basis van ons onderzoek en deze bevindingen komen we tot een drietal afsluitende reflecties.

“Het is voor ons duidelijk geworden dat de langlopende letselschadezaken die wij onderzocht hebben veelal openstaan vanwege onvermijdelijke en niemand na te dragen redenen (denk aan: wachten op de medische eindtoestand van de gedupeerde, de re-integratie in het arbeidsproces en de onduidelijkheid over de door het ongeval veroorzaakte beperkingen). Het over en weer ‘de ander’ in het afwikkelingstraject verantwoordelijk houden voor extra tijdsverloop is, gegeven de karakteristieken van langlopende letselschadezaken, dan ook geen houdbaar standpunt.

“Een tweede reflectie is dat er veel partijen betrokken zijn bij een letselschadezaak en dat de verschillende partijen soms maar weinig direct contact hebben met elkaar. Dat kan goed verklaarbaar zijn vanwege het (complexe) systeem (waarin partijen informatie, standpunten of vorderingen niet willen ‘prijsgeven’), maar bedacht moet worden - zoals uit de interviews bleek - dat in elk geval de gedupeerden die wij hebben gesproken meenden dat het beter zou zijn als er minder ‘lijntjes’ zouden bestaan.

“Een derde reflectie is dat ons onderzoek regelmatig niet meer (alleen) ging over tijdsverloop en de kenmerken daarvan, maar ook over (wat wij noemen) de kwaliteit van de schaderegeling, over (on)tevredenheid en over relaties. Meerdere omstandigheden werken als communicerende vaten: de juridische discussie, het proces van afwikkelen,en de samenwerking en communicatie tussen alle personen betrokken bij de afwikkeling. Dit alles kan wellicht gedeeltelijk worden ondervangen door veranderingen binnen het juridische systeem en binnen de organisatorische context (aanpassing van informatievoorziening, gewoonten, processen, etcetera), maar het vraagt ook om veranderingen die zien op de persoonlijkheid van de individuele dossierbehandelaar, de individuele belangenbehartiger en alle andere individuen die een rol spelen in een letselschadezaak: het gaat ook om de bereidheid van een ieder om samen te werken op basis van vertrouwen en met empathie.”

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Allianz afgerekend op harde opstelling bij afhandeling letselschade

Allianz afgerekend op harde opstelling bij afhandeling letselschade

(Rechtspraak) De Rechtbank Den Haag rekent Allianz af op de lange duur van en de harde opstelling bij de afhandeling van een letselschade. De rechtbank: “Deze...

Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

Verbond gaat tanden zetten in klimaat, cyber en letselschade

“We ambiëren nog nadrukkelijker een actieve maatschappelijke voortrekkersrol en zullen onze tanden zetten in de thema’s klimaat, cyberveiligheid...

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

Tanden zetten in thema’s klimaat, cyber en letselschade

In een Tour d’Horizon met Verbondsdirecteur Richard Weurding bespreekt VVP in VVP 6 de belangrijkste uitdagingen voor de financiële sector. Wat er nu...

Afwikkeling letselschade: verzekeraars onder vuur

Afwikkeling letselschade: verzekeraars onder vuur

Stichting Letselschade en Gerechtigheid kondigt procedures aan tegen topbestuurders uit het verzekeringsbedrijf en prominente politici. Ook gaat ze gemeentes bij...

Nieuw BGK-convenant tussen verzekeraars en letselschadebureaus start op 1 september

Nieuw BGK-convenant tussen verzekeraars en letselschadebureaus start op 1 september

Vertegenwoordigers van verzekeraars en letselschadebureaus hebben, na lang onderhandelen, een nieuw BGK-convenant gesloten, thans geheten ‘Regeling Buitengerechtelijke...

Eerste letselschadezaak Kamer LLZ afgerond

Eerste letselschadezaak Kamer LLZ afgerond

De eerste zaak in de pilot ‘Kamer Langlopende Letselschadezaken’ (Kamer LLZ) is afgerond. De inhoud van de uitspraak is niet openbaar in verband met...

Geen verplichte directe verzekering

Geen verplichte directe verzekering

Er komt geen verplichte directe verzekering. Een Kamermotie verzocht minister Dekker deze mogelijkheid te onderzoeken in het kader van vebetering van de afhandeling...

Geen boete op onterecht doorverwijzen letselschadeslachtoffer naar gemeente

Geen boete op onterecht doorverwijzen letselschadeslachtoffer naar gemeente

Minister De Jonge acht boetes op het door verzekeraars onterecht en onnodig doorverwijzen van letselschadeslachtoffers naar gemeenten “niet aangewezen”....

“Sneller duidelijkheid en erkenning voor letselschadeslachtoffers”

“Sneller duidelijkheid en erkenning voor letselschadeslachtoffers”

Het Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Slachtofferhulp Nederland gaan - samen met branchepartijen - werken aan het eenvoudiger en toegankelijker vaststellen van...

Verbond start onderzoek naar kwalijke praktijken belangenbehartigers

Verbond start onderzoek naar kwalijke praktijken belangenbehartigers

Het Verbond van Verzekeraars gaat onderzoeken hoe vaak letselschadeslachtoffers "voor de tweede keer slachtoffer worden door kwalijke praktijken van belangenbehartigers"....