Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes
De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons.
De Consumentenbond en ConsumentenClaim waren sinds 2018 met de telecomaanbieders in gesprek over een tegemoetkoming voor consumenten naar aanleiding van twee uitspraken van de Hoge Raad. Die oordeelde in 2014 en 2016 dat de aangeboden toestellen niet ‘gratis’ waren, maar dat het in feite ging om koop op afbetaling en consumentenkrediet.
Consumenten konden zich tot 1 september 2019 aanmelden om in aanmerking te komen voor een tegemoetkomingsregeling. Nadat de details van de regeling zijn uitgewerkt, worden consumenten die zich hebben aangemeld geïnformeerd over het vervolg.
Bedragen worden niet genoemd.
Reactie toevoegen
Vooraf ingevulde bedragen beïnvloeden kredietwaardigheidstoets bij telefoonkrediet
De kredietwaardigheidstoets van consumenten wordt minder betrouwbaar als bij de inkomens- en lastentoets de bedragen vooraf al zijn ingevuld. Mogelijk lenen klanten...
"Nadenken over verantwoord lenen blijft belangrijk"
De AFM maakt zich zorgen over het gemak en de snelheid waarmee consumenten soms online krediet kunnen afsluiten. Dar schrijft de toezichthouder bij de publicatie...
Leentoets voor mobiele telefoon
Vanaf 1 mei gaat de AFM erop toezien dat telecomaanbieders voor telefoonkredieten vanaf 250 euro een leentoets afnemen, inclusief een toetsing bij het Bureau Kredietregistratie...
Intersoftware: "krediet naast hypotheek kan goede keuze zijn"
"Wij zijn van mening dat een consumptief krediet naast een hypotheek voor bepaalde klanten een goede keuze kan zijn." Dat stelt Intersoftware, dat haar...
Financium vergemakkelijkt kredietaanvraag in hypotheektraject
Financium constateert in hypotheektrajecten een toenemende vraag naar consumptief krediet. De service provider biedt deelnemende adviseur daarom nu de mogelijkheid...