Telecomaanbieders schikken in zaak over ‘gratis’ mobieltjes

Smartphone via Pixabay

De Consumentenbond en ConsumentenClaim hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt met KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone over een tegemoetkoming voor verkochte abonnementen met ‘gratis’ mobiele telefoons.

De Consumentenbond en ConsumentenClaim waren sinds 2018 met de telecomaanbieders in gesprek over een tegemoetkoming voor consumenten naar aanleiding van twee uitspraken van de Hoge Raad. Die oordeelde in 2014 en 2016 dat de aangeboden toestellen niet ‘gratis’ waren, maar dat het in feite ging om koop op afbetaling en consumentenkrediet.

Consumenten konden zich tot 1 september 2019 aanmelden om in aanmerking te komen voor een tegemoetkomingsregeling. Nadat de details van de regeling zijn uitgewerkt, worden consumenten die zich hebben aangemeld geïnformeerd over het vervolg.

Bedragen worden niet genoemd.

Reactie toevoegen

 
Hoekstra handhaaft kredietwaarschuwing wegens signaalfunctie

Hoekstra handhaaft kredietwaarschuwing wegens signaalfunctie

Minister Hoekstra handhaaft de kredietwaarschuwing ‘Let op! Geld lenen kost geld’, ook al is zij niet effectief gebleken. De boodschap vervult volgens...

Straks minder fiscale prikkels om als DGA winst in te houden?

Straks minder fiscale prikkels om als DGA winst in te houden?

Bij het MKB, dat voor een belangrijk deel in handen is van directeur-grootaandeelhouders, hangt het spaaroverschot deels samen met fiscale prikkels voor DGA's om...

Dertig procent autoleners ziet lening als wurgkrediet

Dertig procent autoleners ziet lening als wurgkrediet

Dertig procent van de 'autoleners' ziet de lening als een wurgkrediet. Dat is een van de uitkomsten uit onderzoek door Freo, dat vooral laat zien dat veel mensen...

"Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker"

"Maak verantwoorde leenbeslissing makkelijker"

De AFM roept kredietaanbieders op hun eigen keuzeomgevingen te onderzoeken en te zorgen voor een zorgvuldig ingerichte keuzeomgeving waarin het belang van de klant...

Kabinet wil intermediaire adviesmarkt financieringen verstevigen

Kabinet wil intermediaire adviesmarkt financieringen verstevigen

Staatssecretaris Keijzer steunt "waar mogelijk en wenselijk het initiatief van de branche om te komen tot een keurmerk/branchevereniging van financieringsadviseurs"....

Tweederde checkt niet tussentijds of lening goedkoper kan

Tweederde checkt niet tussentijds of lening goedkoper kan

Consumenten met een consumptieve lening vergelijken de rente en kosten die ze betalen in tweederde van de gevallen zelden of nooit met andere aanbieders. Ook weten...

"Leennormen voor consumptieve besteding moeten strenger"

"Leennormen voor consumptieve besteding moeten strenger"

Consumenten die zelf een krediet afsluiten, hebben vaker betalingsproblemen. Dat blijkt uit onderzoek door de Kredietmakelaar in opdracht van Van Bruggen Adviesgroep. Michiel...

Verzekeraars streng bij schuldschade aan mobiele telefoon

Verzekeraars streng bij schuldschade aan mobiele telefoon

Mensen die hun mobieltje laten vallen en de schade claimen bij hun ‘allrisk-inboedelverzekering’, komen volgens Independer vaak van een koude kermis...

Kredietaanbieders blijven zich bezondigen aan overkreditering

Kredietaanbieders blijven zich bezondigen aan overkreditering

De AFM heeft onvoldoende verbetering gezien in het tegengaan van overkreditering en sluit maatregelen daarom niet uit. De toezichthouder blijft aanbieders aansporen...

Vaker krediet aangevraagd voor verbouwing

Vaker krediet aangevraagd voor verbouwing

Nederlanders vroegen in het eerste kwartaal van dit jaar 12 procent vaker consumptief krediet aan voor een verbouwing, dan dezelfde periode in 2017. Het gewenste...