"terugroepactie woekerpolissen nodig"
"Ons geduld is op." Aldus de Consumentenbond, die eist dat verzekeraars eindelijk een redelijke schadevergoeding op woekerpolissen betalen. Verzekeraars hebben tot 1 december de tijd om te laten weten of ze gehoor geven aan de oproep. Dat zijn ze duidelijk niet van plan, gezien de reactie van het Verbond van Verzekeraars (zie bericht hieronder).
Bart Combée, directeur Consumentenbond: "De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun verantwoordelijkheid in de al jarenlang slepende woekerpolisaffaire eindelijk echt nemen. Verzekeraars moeten de waarde van woekerpolissen opnieuw berekenen, maar dan tegen redelijke voorwaarden, die wij hebben opgenomen in een speciaal ontwikkelde Woekerpolis Checklist. Na de herberekening zal de waarde van veel polissen een stuk hoger zijn. Consumenten krijgen zo genoegdoening zonder dat ze zelf in actie hoeven te komen."
"De woekerpolisaffaire is het grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis, maar verzekeraars blijven ondanks druk van politiek en toezichthouder verzuimen om recht te zetten wat er is misgegaan. Dat kan zo niet langer. Ze moeten een hogere vergoeding geven voor de geleden schade en meer maatregelen nemen om te voorkomen dat de schade voor consumenten met een lopende beleggingsverzekering blijft oplopen. We doen verzekeraars vandaag een voorstel voor de manier waarop ze dat wat ons betreft moeten aanpakken."
In de Woekerpolis Checklist staan vragen die helpen beoordelen of verzekeraars onterecht kosten in rekening hebben gebracht, te rooskleurige beloftes hebben gedaan over rendementen of te hoge premies voor overlijdensrisicoverzekeringen rekenen. De checklist is opgesteld op basis van -onder meer- een analyse van uitspraken die de afgelopen jaren zijn gedaan door de rechter en het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) in juridische procedures over beleggingsverzekeringen. Deze uitspraken leidden ertoe dat consumenten veel meer compensatie kregen dan dat zij met de collectieve compensatieregelingen van verzekeraars (Wabeke-norm) zouden krijgen. In de analyse zijn ook individuele schikkingen meegenomen die verzekeraars achter gesloten deuren met individuele consumenten sluiten. Ook hieruit blijkt dat verzekeraars vaak bereid zijn om veel meer te betalen dan waar, op grond van de compensatieregelingen, aanspraak op gemaakt kan worden.
De Minister van Financiën en AFM willen dat verzekeraars hun gedupeerde polishouders 'activeren' en ondersteunen bij schade op lopende polissen, maar dit verloopt moeizaam. De AFM omschreef de resultaten hiervan in oktober 2014 als 'zeer teleurstellend'. Combée: 'Verzekeraars beperken zich meestal tot een korte uitleg over de opgebouwde waarde en een schets van mogelijke alternatieven. Wij willen dat gedupeerde klanten een advies krijgen dat voldoet aan de eisen die de wet stelt, en dat verzekeraars de rekening daarvan betalen'. In de Woekerpolis Checklist komt daarom ook de manier waarop verzekeraars hun klanten helpen om te voorkomen dat de schade op lopende polissen blijft oplopen aan bod."
Reactie toevoegen
Consumentenbond lanceert Privacymeter
De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...
Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig
De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...
Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars
Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...
Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente
Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...
Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen
De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...
AFM vraagt De Goudse om verduidelijking in kwestie voorbeeldkapitalen Tiel Utrecht
Minister Hoekstra houdt het bij algemene bewoordingen in zijn antwoord op Kamervragen over een vermeend woekerpolisschandaal bij De Goudse (of eigenlijk Tiel Utrecht),...
Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken
Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...
Private lease: consument bouwt wel degelijk schadevrije jaren op
Uit onderzoek door de Consumentenbond blijkt dat bijna de helft van de ondervraagden niet dat een leasecontract alleen van invloed is op een nieuwe hypotheeklening...
Consumentenbond biedt gratis EHBO-snelcursus bij overstappen zorgverzekering
Consumenten die via de Zorgvergelijker van de Consumentenbond een nieuwe zorgverzekering afsluiten, krijgen gratis een Rode Kruis online EHBO-snelcursus. De snelcursus...
Brandbrief Consumentenbond om verbod negatieve spaarrente
Er moet snel een verbod komen op negatieve spaarrente voor particulieren. Dat schrijft de Consumentenbond in een brandbrief aan minister Hoekstra van Financiën...