Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

smartphone apps via Pixabay

Het uitwisselen van tekstberichten via onder meer WhatsApp is volgens CBS-onderzoek momenteel de meest gebruikte vorm van sociale media: 84 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder deed dit in 2019.

Afgelopen jaar was 63 procent van de Nederlanders van twaalf jaar of ouder actief op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter, Instagram of Snapchat, en 32 procent op professionele netwerken zoals LinkedIn. 

In 2019 gaf 92 procent aan een smartphone te gebruiken om te internetten. Dat was in 2014 nog 74 procent. Na de smartphone is de laptop met 83 procent het populairst voor internetgebruik. In 2014 was de laptop nog het meest gebruikte apparaat (76 procent). Met 71 procent wordt de tablet eveneens vaak gebruikt om online te gaan. In 2014 was dat nog 57 procent.

58 procent antwoordde in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek via het internet te hebben getelefoneerd met diensten zoals Skype of WhatsApp. Dat is meer dan in 2014, toen belde 31 procent via internet. Van de 12- tot 25-jarigen belde bijna 80 procent via internet.

Het socialemediagebruik van ouderen heeft de laatste jaren een vlucht genomen. Vooral 65- tot 75-jarigen maken steeds meer gebruik van sociale media. In 2019 zei 76 procent van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie actief te zijn geweest op sociale media, vijf jaar eerder was dat nog 40 procent. Ook het socialemediagebruik onder 75-plussers is toegenomen.

Reactie toevoegen

 
Consumentenplatform Adfiz in de lucht

Consumentenplatform Adfiz in de lucht

Het consumentenplatform op internet dat Adfiz enige tijd geleden aankondigde is in de lucht. Het heet finfin. Finfin biedt de consument informatie vrij en zonder...

Nuvema verbetert Social Media Testament

Nuvema verbetert Social Media Testament

Met een zogenoemd Social Media Testament (ontwikkeld door uitvaartverzekeraar Nuvema) weten de nabestaanden wat er met een digitale nalatenschap moet gebeuren. Het...

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

"Wanneer je de macht van de sociale media slim inzet, heb je als consument beter contact met de klantenservice dan in het telefoontijdperk." Aldus de Consumentenbond...

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer Achmea heeft de Gouden Award van de Social Media Insurance Monitor gewonnen als de verzekeraar die zich het afgelopen jaar het meest actief heeft...

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Om intermediair te ondersteunen bij het inzetten van social media als communicatiemiddel heeft Conservatrix een Social Media Summer Course ontwikkeld. Via elf speciaal...

Dit klinkt bijna als een verzekeraar...

Dit klinkt bijna als een verzekeraar...

Een bericht dat bekend voorkomt als u het woord 'BMW' vervangt door 'intermediairverzekeraar'? Volgens het Duitse blad Wirtschafswoche wil BMW auto's rechtstreeks...

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Afgelopen woensdag overhandigde Diks Verzekeringen een cheque aan mevrouw I. Willems uit Tienray. Zij won de hoofdprijs van de social media actie 'Mijn Eerste Auto'...

Diks bereikt 1,5 miljoen mensen met social media

Diks bereikt 1,5 miljoen mensen met social media

Diks Verzekeringen heeft ruim 1,5 miljoen Nederlanders bereikt met een eenvoudige social media actie 'Mijn Eerste Auto'. Via een speciale Facebook-pagina konden...

Klantcontact intermediair weinig via social media

Klantcontact intermediair weinig via social media

Uit een onderzoek van Anva blijkt dat het merendeel van de assurantiepersonen weliswaar actief is op social media, maar deze (nog) niet massaal inzet voor klantcontact....

Baanbrekende social media innovaties in de Financiële sector

Baanbrekende social media innovaties in de Financiële sector

Drie baanbrekende social media innovaties staan op 1 december 2011 tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing in de spotlights van de 'pecha kucha' contest...