"Veilig rijden polis helemaal niet voordeliger"

Auto dashboard 2 via Pixabay

Rijgedragverzekeringen die veilig rijden belonen met lagere premies zijn volgens Independer zelden voordeliger dan traditionele polissen. Daarnaast dreigen dit soort verzekeringen tegen Europese privacyregels aan te lopen. Independer: “Wie perfect volgens de regels rijdt en niet overdreven hard optrekt of remt, krijgt tot 35 procent korting op de startpremie van deze verzekering. Dat klinkt aantrekkelijk, maar de korting is vaak een sigaar uit eigen doos. De startpremie van een rijstijlverzekering ligt doorgaans namelijk fors hoger dan die van reguliere autoverzekeringen.”

Independer: “Over de afgelopen drie jaar was Fairzekering ruim 40 procent duurder dan de gemiddelde autoverzekering die op Independer te vinden is. De maximale korting bij Fairzekering was 35 procent, dus dat is niet per se voordeliger. Nationale Nederlanden heeft de rijstijlpolis van Fairzekering onlangs van de markt gehaald.

“De ANWB biedt ook een Veilig Rijden verzekering aan. Daarmee is te besparen in vergelijking met een reguliere ANWB autoverzekering, maar dat voordeel is vaak ook te halen als je goed shopt tussen reguliere verzekeringen van verschillende aanbieders.  Het is verstandig om zelf te vergelijken of je zonder rijstijlverzekering niet hetzelfde of misschien zelfs minder betaalt.”

De jongste leeftijdscategorie, achttien tot 24 jaar, kan wel profiteren van een rijstijl-korting. “Jongeren betalen bij reguliere verzekeringen sowieso de hoogste premie, omdat ze nog niet of nauwelijks schadevrije jaren hebben opgebouwd.”

Privacy in geding

Independer verder: “Het meten van het rijgedrag door verzekeraars dreigt in het nauw te worden gedreven door nieuwe Europese regels. Eerder dit jaar bepaalde de European Data Protection Board, die waakt over de digitale privacy van burgers, dat gegevens over het rijgedrag dezelfde bescherming verdienen als persoonlijke data. De waakhond vindt het problematisch dat deze informatie bijvoorbeeld niet bij de bestuurder, maar bij een eigenaar van de auto terecht komt. Dan kun jij bijvoorbeeld denken aan een leasebedrijf. Als gegevens over het rijgedrag inderdaad onder persoonlijke data komen te vallen, wordt het volgens de Europese verzekeraarskoepel Insurance Europe bijzonder lastig om die gegevens nog rechtmatig te gebruiken voor het bepalen van een premie. Dit zou het einde van de rijstijlpolis kunnen betekenen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Independer: minder schades, duurdere autopremie

Independer: minder schades, duurdere autopremie

"De afgelopen twee jaar is het aantal verkeersongevallen met ruim 3.500 gedaald. Toch is in dezelfde periode de premie voor de autoverzekering gemiddeld 252 euro...

Koper komt gemiddeld 125.000 euro tekort voor een huis

Koper komt gemiddeld 125.000 euro tekort voor een huis

Een Nederlander kan in 2025 gemiddeld zo'n 350.000 euro lenen voor het kopen van een huis, maar in de praktijk komt hij/zij dan wel veel geld tekort. Dat blijkt...

Meeste schadeclaims door gezinsauto Volvo V40

Meeste schadeclaims door gezinsauto Volvo V40

"De Volvo V40 voert de lijst aan van auto’s met de meeste schadeclaims. Opmerkelijk omdat het model juist wordt gezien als een ideale gezinsauto", aldus onderzoek...

Auto-inbraken gestegen naar meer dan 120 per dag

Auto-inbraken gestegen naar meer dan 120 per dag

In drie jaar tijd is het aantal auto-inbraken gestegen met 14,4 procent, aldus Independer. Vorig jaar werden er in Nederland 44.225 auto-inbraken geregistreerd....

Independer: gasverbruik Nederlanders met kwart gedaald

Independer: gasverbruik Nederlanders met kwart gedaald

Het gasverbruik in Nederland is in de laatste vijf jaar gedaald met 25 procent, aldus een analyse van Independer op basis van ruim vijf miljoen vergelijkingen. In...

Independer: enorme verschillen autopremies per gemeente

Independer: enorme verschillen autopremies per gemeente

Uit onderzoek van Independer blijkt dat de verschillen in autopremies per gemeente fors verschillen.  "In de duurste Nederlandse gemeente, Den Haag, betaal...

Aantal woningbranden in vijf jaar tijd met ruim kwart gestegen

Aantal woningbranden in vijf jaar tijd met ruim kwart gestegen

In 2024 waren er 7.439 woningbranden. Een stijging van ruim 27 procent ten opzichte van vijf jaar eerder. Dit blijkt uit onderzoek van Independer op basis van...

In 2024 ruim 42.000 boetes voor rijden onder invloed

In 2024 ruim 42.000 boetes voor rijden onder invloed

In totaal werden in 2024 42.616 bekeuringen uitgeschreven voor rijden onder invloed. Dat is 30 procent meer dan vijf jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van Independer...

Verder kijken dan bubbels

Verder kijken dan bubbels

(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...

Aantal verkeersongelukken met tien procent gestegen

Aantal verkeersongelukken met tien procent gestegen

Het aantal verkeersongevallen in het Nederlandse verkeer is flink toegenomen en opgelopen naar ruim 134.000 incidenten in 2023. Dat is een stijging van 9,8 procent...