Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Cap Gemini LOGO

Het vertrouwen van de Nederlandse consument in banken is het afgelopen jaar licht gestegen maar blijft nog steeds laag in vergelijking met andere landen. Dit blijkt uit de negende editie van het World Retail Banking Report van Capgemini en financiële marketingorganisatie Efma die vandaag is verschenen.

Nederlandse consumenten behoren wereldwijd wel tot de meest loyale klanten: 71 procent blijft zijn bank trouw, tegenover gemiddeld 51 procent wereldwijd. Slechts 3 procent van de consumenten overweegt over te stappen naar een andere bank Wel twijfelt 26 procent van de ondervraagde Nederlandse klanten over zijn bankrelatie.De kwaliteit van de dienstverlening (46 procent), de kwaliteit van het advies (42 procent), gebruiksgemak (41 procent) en de rentetarieven (35 procent) zijn elementen die het meest bijdragen aan het voorkomen dat de klant zijn bank verlaat. Ook een verruiming van de mogelijkheden voor mobiel bankieren kan volgens het onderzoek bijdragen aan klanttevredenheid, klantervaring en dus loyaliteit.

 

Reactie toevoegen

 
Dnb onderzoekt agressieve belastingplanning

Dnb onderzoekt agressieve belastingplanning

DNB is een onderzoek gestart naar agressieve belastingplanning en klantanonimiteit bij een selectie van banken, trustkantoren en verzekeraars. Na de zomer verwacht...

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

"Een olifant is verstandig en wekt vertrouwen"

De Raad van Kinderen adviseert de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een nieuw logo te ontwerpen. "Bijvoorbeeld met een olifant. Een olifant is verstandig...

Unieke kans

Unieke kans

Geijsel Kroon vindt dat banken wettelijk moeten worden verplicht om de afkoopsom eeuwigdurende erfpacht aan bestaande klanten te lenen, schrijft directeur Wilfred...

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

Dnb: pensioenfondsen in kwetsbare positie

De weerbaarheid van het Nederlandse bankwezen heeft in de afgelopen jaren een duidelijke verbetering te zien gegeven. Tegelijkertijd bevinden de Nederlandse pensioenfondsen...

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

Zorgeloosch en bank bieden maatwerk bij scheiding

De banken willen anno 2017 dichter bij de klant staan. Ook als een stel bij hen aanklopt vanwege een scheiding. Om deze klanten maatwerk te kunnen bieden, werken...

Breken met banken

Breken met banken

Bunq heeft een nieuwe tool gelanceerd. Het alternatief voor de bank kondigt een nieuwe tool voor de klant op deze manier aan: “Hi bunqers, Today we have a...

Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam...

Financiële consument moet voorop staan in campagne

Financiële consument moet voorop staan in campagne

"De financiële consument verdient een centrale plaats in deze verkiezingen." Deze conclusie trekt Bart Combée, directeur Consumentenbond na...

AP akkoord met bulkmelding datalekken

AP akkoord met bulkmelding datalekken

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat er onder bepaalde voorwaarden mee akkoord dat banken, verzekeraars en pensioenfondsen datalekken bij grootschalige postverzending...

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Het marktaandeel van de top drie banken op de hypotheekmarkt steeg in 2016 naar 55 procent. Daarmee hebben ze het verloren marktaandeel aan verzekeraars, pensioenfondsen...