Vertrouwen in verzekeraars gedaald

Logo Verbond van Verzekeraars

Het vertrouwen van Nederlanders in verzekeraars is met drie punten gedaald ten opzichte van een half jaar geleden. De vertrouwensindex komt daarmee op een stand van -12 in juli 2016.

Dat blijkt uit cijfers van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars.
Het Verbond: "De daling van het vertrouwen in de economie lijkt ook voor een daling te zorgen bij het vertrouwen in verzekeraars. Voor het eerst sinds januari 2012 neemt het vertrouwen van consumenten in de aanschaf van een duurzaam financieel product, zoals een hypotheek of lijfrente, namelijk niet verder toe. In deze periode liet de vertrouwensindex een gestaag herstel zien van -35 naar -9. Dat het vertrouwen in het laatste halfjaar weer afnam wordt consumenten ook toegeschreven aan dalende rendementen op beleggingen."
Het deel van de Nederlanders dat aangeeft dat hun vertrouwen in verzekeraars wél toeneemt noemt positieve persoonlijke ervaringen met hun verzekeraar als reden. Vooral de communicatie door verzekeraars verloopt volgens hen beter. Ook noemen consumenten verbeterde transparantie en meer duidelijkheid in de voorwaarden als positieve voorbeelden.

Reactie toevoegen

 
Nieuwe kredietaanbieders bevorderen financiële stabiliteit

Nieuwe kredietaanbieders bevorderen financiële stabiliteit

De grotere rol van verzekeraars en pensioenfondsen op de hypotheekmarkt zorgt voor meer diversiteit en concurrentie in het kredietaanbod en draagt bij aan de financiële...

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Het vertrouwen van klanten in banken is stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar, maar is daarmee nog steeds laag. Klanten hebben meer vertrouwen in hun eigen...

Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden

Onderzoek deloitte: verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden

De Nederlandse verzekeringsbranche staat onder zware druk. Het doorvoeren van bezuinigingen is niet genoeg. Verzekeraars moeten zichzelf opnieuw uitvinden om hun...

Klantgerichtheid verzekeraars onder druk

Klantgerichtheid verzekeraars onder druk

Medewerkers van verzekeraars willen zich wel focussen op de klant, maar in de praktijk lukt dit niet voldoende. Ruim 5.900 medewerkers van Nederlandse verzekeraars...

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars krijgen vliegwiel niet in beweging

Verzekeraars proberen al jaren om de noodzakelijke veranderingen vorm te geven. Tot nu toe komt de transformatie nauwelijks van de grond, zo blijkt uit het wereldwijde...

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Sticks rapt over wat verzekeraar zou moeten zijn

Junte Uiterwijk, beter bekend als Sticks van rapformatie Opgezwolle, schreef een rapsong over wat Nederlanders van een verzekeraar zouden moeten kunnen verwachten....

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

FBTO meest klantvriendelijke verzekeraar

Tijdens het jaarlijkse CustomerFirst Gala is FBTO uitgeroepen tot meest klantvriendelijke verzekeraar van Nederland. SNS Bank werd branchewinnaar bij de banken....

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

DNB uit zorgen over 'Staat van het toezicht'

De financiële weerbaarheid en buffers van banken mag in de afgelopen jaren zijn verbeterd, met het herstel van het vertrouwen in de financiële sector is...

"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan ook leiden tot daling van vertrouwen in de toezichthouder. Empirisch onderzoek naar de effecten van transparantie op vertrouwen is daarom...

Dnb: sector moet verdienmodel duurzamer maken

Dnb: sector moet verdienmodel duurzamer maken

De Nederlandsche Bank (DNB), aldus haar woensdag verschenen jaarverslag 2015, "hecht er aan dat verzekeraars stappen zetten in het verder vergroten van de toekomstbestendigheid...