"vertrouwensmonitor banken schiet tekort"

Vereniging Eigen Huis (nieuw logo)

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond roepen banken op om hun volledige eigen Klantbelang Centraal (KBC) score bekend te maken. "Die geeft veel meer inzicht dan de maandag gepubliceerde NVB Vertrouwensmonitor.

Eigen Huis en Consumentenbond zijn "blij dat de bankensector de handschoen heeft opgepakt om meer openheid te geven over de mate waarin banken het belang van hun klanten centraal stellen. De Vertrouwensmonitor van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) biedt echter nauwelijks nieuwe inzichten en schiet nog tekort om de klantgerichtheid per bank werkelijk te kunnen beoordelen. Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond roepen banken op hun eigen Klantbelang Centraal (KBC) scores 1 op 1 te publiceren. Die geven meer veel meer inzicht en houvast dan de samengestelde cijfers die vandaag zijn gepubliceerd.
"De Vertrouwensmonitor is samengesteld uit KBC-scores van de AFM en een klantenonderzoek door meewerkende banken. Dat de scores van banken het hoogst zijn voor sparen en betalen mag geen verwondering wekken omdat dit bij elke bank grotendeels geautomatiseerde kerntaken betreft. Veel belangrijker voor herstel van het klantvertrouwen zijn de scores voor de adviestaken van de bank. Zowel bij de aanschaf van nieuwe financiële producten en vooral als de klant in problemen komt met zijn betalingsverplichtingen, bijvoorbeeld bij een hypotheek. Dan geven de vandaag gepresenteerde deelcijfers slechts schijnopenheid en een geflatteerd beeld. Ook ontbreekt nog het totaalcijfer voor de klantgerichtheid per bank.

"Recent scoorden banken in de KBC-scores van de AFM bij 'betalingsproblemen' niet hoger dan een 2,2. In de NVB Vertrouwensmonitor is dat bij hypotheken gemiddeld een 2,8. Deze laatste score is echter het resultaat van een middeling met de score van een selfassessment over hypotheekadvisering. Dit geeft een versluierd beeld. Daarbij laat de monitor slechts de scores van vier banken zien, die zonder uitzondering hoger zijn dan het gemiddelde. Dat kan alleen als andere banken aanmerkelijk lager scoren, maar welke dat zijn en welke resultaten zij scoren blijft in nevelen gehuld.
"De verbeteradviezen van de Advisory Board, die banken moet helpen hun dienstverlening te verbeteren, zijn teleurstellend en zeggen niet meer dan consumentenorganisaties al jaren roepen. De afgelopen jaren hebben Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond banken herhaaldelijk aangesproken op hun houding en gedrag, die op dit terrein vaak ernstig tekortschieten. Ook als de klant hierover een klacht wil indienen. De Vertrouwensmonitor van de NVB doet niet veel meer dan dit beeld bevestigen. Dan stelt NVB-voorzitter Buijink teleur als hij in zijn conclusie niet veel verder komt dan dat 'banken willen ontdekken hoe zij het vertrouwen kunnen versterken en de dienstverlening verder kunnen verbeteren'."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark van den Broek - 29 september 2015

Het feit dat banken de gegevens niet durven te publiceren toont al aan dat ze niet te vertrouwen zijn en dat zij het klantbelang helemaal niet hoog hebben...Eigenbelang is altijd belangrijker richting aandeelhouders dan klantbelang....En adviseren doet een bank al helemaal niet, zij "adviseren" alleen hun eigen produkten, dat is nauwelijks advies te noemen. Bij problemen met de hypotheek ( achterstallige betalingen) prefaleren alleen de eigen belangen ( hoe krijgen we zoveel mogelijk uitstaand kapitaal terug....) niks klantbelang....

VEH: "Stapeling verduurzamingsmaatregelen onverstandig"

VEH: "Stapeling verduurzamingsmaatregelen onverstandig"

Pas op voor een onoverzichtelijke stapeling aan maatregelen voor woningen en huiseigenaren, waarschuwt Vereniging Eigen Huis naar aanleiding van de ambitieuze extra...

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Marktpartijen tekenen Manifest Actief Klantbeheer

Het ‘Manifest Actief Klantbeheer’ is op 1 juli 2021 tijdens een bijeenkomst in Diemen getekend door marktpartijen: ABN Amro Intermediaire Distributie,...

Woningmarkt: koperspessimisme groeit

Woningmarkt: koperspessimisme groeit

Ruim de helft (55 procent) van de Nederlanders vindt het een ongunstige tijd om een huis te kopen. Niet eerder waren consumenten daar zo uitgesproken over, aldus...

"Verdeeldheid over taxaties dupeert huiseigenaar"

"Verdeeldheid over taxaties dupeert huiseigenaar"

Er moet zo spoedig mogelijk duidelijkheid komen over de taxatieverplichtingen die op 1 juli 2021 ingaan en waar honderdduizenden huiseigenaren mee te maken krijgen....

VEH: "Gemengde gevoelens bij nieuwe schadeafhandeling Groningen"

VEH: "Gemengde gevoelens bij nieuwe schadeafhandeling Groningen"

Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft gemengde gevoels bij de nieuwe aanpak voor de afhandeling van schades aan woningen door gaswinning. Het Instituut Mijnbouwschade...

VEH opent meldpunt oneerlijke biedingspraktijken

VEH opent meldpunt oneerlijke biedingspraktijken

Vereniging Eigen Huis opent een meldpunt voor kopers en verkopers die zich benadeeld voelen bij de koop of verkoop van een woning. Hierop kunnen zij vertrouwelijk...

VEH: "Verzilverhypotheek voorziet wel degelijk in een behoefte"

VEH: "Verzilverhypotheek voorziet wel degelijk in een behoefte"

De verzilverhypotheek voorziet wel degelijk in een behoefte, meent Vereniging Eigen Huis. VEH: "De verzilverhypotheek is de laatste tijd negatief in het nieuws....

"Villatax treft steeds meer huiseigenaren zonder villa"

"Villatax treft steeds meer huiseigenaren zonder villa"

Steeds meer huiseigenaren worden volgens Vereniging Eigen Huis geraakt door de villatax, de extra hoge belasting voor woningen met een WOZ-waarde boven de 1.110.000...

VEH zet politieke standpunten hypotheekrenteaftrek op rij

VEH zet politieke standpunten hypotheekrenteaftrek op rij

Verenging Eigen Huis heeft de standpunten van de politieke partijen inzake hypotheekrenteaftrek op een rij gezet. D66, GroenLinks, Christen Unie, PvdA, SGP, Partij...

Grootverdieners

Grootverdieners

Het bank- en verzekeringswezen behoort tot de sectoren waarin de NOW-regeling percentueel de meeste lonen ter hoogte van twee keer het maximale dagloon betaalt....