VVP-event Communicatie: durf het anders te doen

Silvia Janssen VVP event Communicatie 2018

“Durf het anders doen, ook als je nog niet weet wat de uitkomst is. Handel vanuit empathie, vanuit liefde, voel mee met je klant en laat angst je niet langer de wet voorschrijven.” Dit zei Silvia Janssen van Onkar Compliance tijdens haar kennissessie op het VVP-event Communicatie.

Tijdens de sessie, met BNP Paribas Cardif als gastheer, gaf Janssen aan dat dit niet een makkelijke weg is omdat het je uit je comfortzone brengt, maar dat het wel veel oplevert. “Het is een reis van de buiten- naar de binnenwereld. In de buitenwereld reageren we vaak op een uitspraak van Kifid, op nieuwe wetgeving, op berichten van de media. We reageren vanuit woede en komen vaak in een negatieve spiraal terecht. Als je de reis naar binnen maakt, reageer je niet op wat de buitenwereld dicteert, maar handel je naar eer en geweten wat je hart je ingeeft.”

Neem het onderwerp ‘nazorg’. “De Kifid-uitspraak dat het intermediair zijn klant moet informeren over een premieverlaging bij orv, sloeg in als een bom. Maar wat er gebeurde, is in feite niets nieuws. Er wordt iets aan de kaak gesteld en vervolgens komt iedereen in actie om een ander te beschuldigen. Niemand kijkt naar zijn eigen rol. De sector lijkt soms op die twee oude mannetjes uit de Muppet Show die de  buitenwereld chagrijnig van commentaar voorzien. Maar als uit onderzoek van Kassa blijkt dat 73 procent van de consumenten aangeeft nooit door hun adviseur zijn geattendeerd op premieverlagingen, dan zou je je kunnen afvragen waarom dat eigenlijk niet gebeurt. Natuurlijk valt er van alles af te dingen op dat onderzoek, maar de vraag blijft bestaan waarom de klant over het algemeen hier niet op wordt geattendeerd. Er zijn ook argumenten aan te dragen om het niet te doen, maar ook deze op zich prima argumenten zijn door angst ingegeven. Angst om het verkeerd te doen, angst om door de toezichthouder op de vingers te worden getikt, angst dat de klant andere verwachtingen heeft, angst dat je onvoldoende waarde biedt, etc.”

Communicatie-uitingen van adviseurs zijn vaak op angst gebaseerd. Janssen bekeek een aantal willekeurige sites van kantoren en kwam daar uitingen tegen als: ‘we zijn genoodzaakt abonnementskosten in rekening te brengen omdat wij een zorgplicht hebben’, ‘we proberen zo transparant mogelijk te zijn’ en ‘u moet ons vertrouwen’. “Wat als we vanuit liefde gaan handelen? Dan is de klant een persoon waarmee je bent begaan, dan vraag je je af hoe je behulpzaam kunt zijn, dan geef je en kom je in beweging, dan gaat het niet om jou maar om je medemens. Hoe ziet je communicatie eruit als je handelt vanuit compassie, behulpzaamheid, vrijgevigheid en dankbaarheid?”

De communicatietips van Janssen: “Vraag jezelf af uit welke intentie je communicatie is opgezet, liefde of angst en ga eens na wat je kunt en wilt verbeteren; ga eens brainstormen met collega’s hoe je je klant echt kunt verrassen; maak wat je doet voelbaar; inventariseer de zorgen van je klanten en ga na hoe je ze echt kunt helpen. Dit heeft niets van doen met de toezichthouder, maar alles met jezelf en het kan heel goed samengaan met een prima verdienmodel.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Stop met adviseritus! Wie durft?

Stop met adviseritus! Wie durft?

'Laten we stoppen met adviseritus', zegt Silvia Janssen in Ken je vak! in VVP. Volgens Janssen lijkt het wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces....

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Laten we stoppen met adviseritus. Wie durft?

Het lijkt wel of iedereen op zoek is naar het perfecte adviesproces. Niet alleen adviseurs maar ook distributiepartners willen zeker weten dat er volgens de Wft...

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Wezenlijke antwoorden voor adviseurs

Een relevanter vak als 'financieel adviseur' is er nauwelijks. Adviseurs helpen schade voorkomen, schades herstellen en maken dromen waar. Dichter bij de klant...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

"Goed bestuur: controleren of communiceren?"

Verzand vooral niet in papieren procedures bij het concreet maken van de Wft-norm ‘de bedrijfsvoering zodanig inrichten dat deze een beheerste en integere...

Goed bestuur:  controleren of communiceren?

Goed bestuur: controleren of communiceren?

De meeste financiële dienstverleners zijn het liefst met klanten bezig. Veel liever dan met ondernemerszaken. Goed leiding geven is in de praktijk nog niet...

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

Bevrijd jezelf uit het woud van adviesregels

"Bevrijd jezelf uit het woud van regels. Silva Janssen (Oostdam & Partners) laat in haar workshop op de Dag van het Topadvies van 21 juni zien hoe dit moet....

Tips voor succesvol ondernemerschap

Tips voor succesvol ondernemerschap

"Ik heb het nog nooit gedaan.... dus ik denk dat ik het wel kan!" Deze beroemde uitspraak van Pippi Langkous is het motto van Bertjan Scheepbouwer, directielid...

Gratis: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

Gratis: vvp-artikelen 'Ken je vak'!

  Ter introductie geeft VVP deze weken nogmaals het nieuwe katern 'Ken je vak' gratis weg. Dit keer het artikel 'Compliant? Nee, goed voor de klant' van Silvia...

"klanteigendom niet van deze tijd"

"klanteigendom niet van deze tijd"

"Eigendom moet uit ons vocabulaire! Een klant zou het eens moeten horen. Alsof die een bezit wil zijn van een verzekeraar, bank of adviseur? Als je de klant...