VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Stelling van de week megafoon 2019

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten wel of geen advies inwinnen bij belangrijke financiële beslissingen. Wat blijkt? “Met name de waarde die de consument hecht aan financieel advies, de angst voor financieel adviseurs en de mate waarin de consument onzekerheid ervaart bij het nemen van financiële beslissingen lijken een belangrijke rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet financieel advies in te winnen.” 

De minister roept de financiële sector op drempels weg te nemen zodat consumenten makkelijker de weg naar de adviseur weet te vinden.

Hoe doe je dat? Wordt het dan toch niet weer eens tijd voor een algemene publiekscampagne? Een charmeoffensief met inhoud? Vandaar de stelling: 'Hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument'.

Stemmen kan hier.

Zes van de tien respondenten waren het eens met de stelling van afgelopen week: 'Mijn klant kan beter iets verzekeren, dan niets. Ook al wijkt dat af van mijn advies.'

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - Tooms Beheer 16 oktober 2023

Liggen wakker van financiële beslissingen, maar voor ze naar bed gaan kijken ze er even onder of daar een financieel adviseur ligt? Ach kom nou. Geen onderzoek nodig. We kennen de reden. Nog even de provisietransparantie op schadeverzekeringen doortrekken en je krijgt de bevestiging.

Meer over
VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

VVP-poll: adviessector én overheid moeten zorgen voor jaarlijkse financiële APK voor alle Nederlanders

“Zowel de AFM als DNB roepen op tot samenwerking binnen de sector en de overheid en stimuleren de introductie van een persoonlijk financieel onderhoud om handelingsperspectief...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

VVP-poll:  'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase...

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

VVP-poll: 'Banken doen al enorm veel voor de samenleving'

Financiële dienstverleners riepen bij de uitbraak van de coronaepidemie in koor dat ze dit keer niet de oorzaak van het probleem wilden zijn, zoals bij de kredietcrisis,...

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

VVP-poll: 'Al mijn klanten zijn gewezen op het fantastische voordeel van de aflossingsvrije hypotheek'

De meningen over de stelling van vorige keer 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's' waren verdeeld. Bijna de helft...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

VVP-poll: verplichte AOV voor zelfstandigen gaat er niet meer komen

Lang niet iedereen vindt kunstmatige intelligentie nodig bij het werk als adviseur. Daar duidt de uitslag van de meest recente VVP-poll tenminste op. Vierenzeventig...

VVP-poll: 'Adviseur die AI niet omarmt, zal zich uit de markt prijzen'

VVP-poll: 'Adviseur die AI niet omarmt, zal zich uit de markt prijzen'

In het voor adviseurs zeer relevante artikel 'AI: zorg of zegen voor het intermediair?' in de VVP Special ACT NOW! zegt Dennie van den Biggelaar van Onesurance:...