VVP-poll: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'

Stelling 2020

Adfiz pleit ervoor dat het adviesbegrip moet worden uitgebreid naar de beheerfase.  Adfiz schrijft onder meer: " Als het Wft adviesbegrip niet voor de beheerfase geldt, kan een consument een gepersonaliseerde reclame-uiting aanzien voor advies. Dit leidt gegarandeerd tot brokken. Vandaar dat wij voorstander zijn van uitbreiding van het adviesbegrip naar de beheerfase."

De stelling van deze week luidt: 'Adviesbegrip uitbreiden naar beheerfase'. We zijn benieuwd wat de markt hiervan vindt.

Stemmen kan hier.

De mening waren verdeeld over de vorige stelling 'Hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument'. Een kleine meerderheid van 54 procent van de respondenten vindt dit geen goed idee. Aanleiding was onderzoek van het ministerie van Financiën waaruit zou blijken dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 30 oktober 2023

Is Adfiz zover afgedwaald van de realiteit? Advies uitbreiden naar de beheersfase zou betekenen dat elke Direct-Writer bij het "beheren en informeren" een advies moet gaan geven. De WFT "advies-definitie" is nu juist zo opgezet dat Direct-Writers maar wat aan kunnen rommelen. Hun hele verdienmodel zou als een kaartenhuis in elkaar storten. Met alle invloed die ze hebben zullen ze dat wel voorkomen.

Gerda - v/h AFM-vergunninghoudend en wft-plichtig adviseur-bemiddelaar 27 oktober 2023

Lijkt mij dat Adfiz - 10 jaar na het provisieverbod op complex - aan een allang dood paard zit te trekken. De realiteit is dat tegenwoordig notarissen (opdrachtgever van de koper) bij de verkoop van een opstal de verkopers aldus aanschrijven: ‘'Ter voorbereiding van de overdracht zullen wij inzages doen op het te verkopen perceel. Indien er nog een hypothecaire inschrijving op het perceel rust, zullen wij bij de desbetreffende instantie een aflosnota opvragen en bij overdracht de inschrijving laten doorhalen bij het Kadaster’’ en de vraag "dient er door ons, indien mogelijk, een spaarpolis te worden opgezegd?''.................... Dit is dan wel geen gepersonaliseerde reclame-uiting - hoewel de doorhaling van een hypotheek op deze manier best een aardig verdienmodel is - maar lijkt mij eerder een regelrechte 'bemiddeling' tussen bank en diens relatie. En ja, dat kan gegarandeerd tot brokken leiden, want notarissen weten niet wat ze niet weten en in de ogen van de gemiddelde consument is hetgeen een notaris doet nog altijd welgedaan, niet wetende dat de consument in een dergelijk geval per saldo 'execution only' zijn hypotheek inlost of zijn spaarpolis opzegt.

Meer over
VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

VVP-poll: actieve provisietransparantie gaat adviseur provisie-omzet kosten

Een ruime meerderheid (82 procent) was het eens met de VVP-stelling 'Personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico'....

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet.

De Wet toekomst pensioenen is sinds 1 juli 2023 van kracht. Er verandert heel veel voor pensioenfondsen (die nog tot 1 januari 2028 de tijd hebben om over te gaan...

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

VVP-poll: 2024 belooft een goed adviesjaar te worden

Onzekerheid, hectiek, chaos, polarisatie. Het zijn en blijven onzekere en ondefinieerbare tijden. Juist in dergelijke tijden wordt de rol van de adviseur alleen...

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

VVP-poll: 'Consolidatie financieel adviseurs gaat in 2024 onverminderd door'

Tweederde (67 procent) was het oneens met de afgelopen VVP-stelling 'Financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering'. Dan is de volgende vraag:...

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

VVP-poll: financieel dienstverleners onderschatten risico klimaatverandering

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...