VVP-poll: hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument.

Stelling van de week megafoon 2019

Uit onderzoek van het ministerie van Financiën blijkt dat consumenten angst hebben voor financieel adviseurs. De minister wilde achterhalen waarom consumenten wel of geen advies inwinnen bij belangrijke financiële beslissingen. Wat blijkt? “Met name de waarde die de consument hecht aan financieel advies, de angst voor financieel adviseurs en de mate waarin de consument onzekerheid ervaart bij het nemen van financiële beslissingen lijken een belangrijke rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet financieel advies in te winnen.” 

De minister roept de financiële sector op drempels weg te nemen zodat consumenten makkelijker de weg naar de adviseur weet te vinden.

Hoe doe je dat? Wordt het dan toch niet weer eens tijd voor een algemene publiekscampagne? Een charmeoffensief met inhoud? Vandaar de stelling: 'Hoogste tijd voor charmeoffensief van adviseurs richting consument'.

Stemmen kan hier.

Zes van de tien respondenten waren het eens met de stelling van afgelopen week: 'Mijn klant kan beter iets verzekeren, dan niets. Ook al wijkt dat af van mijn advies.'

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Berend Tooms - Tooms Beheer 16 oktober 2023

Liggen wakker van financiële beslissingen, maar voor ze naar bed gaan kijken ze er even onder of daar een financieel adviseur ligt? Ach kom nou. Geen onderzoek nodig. We kennen de reden. Nog even de provisietransparantie op schadeverzekeringen doortrekken en je krijgt de bevestiging.

Meer over
VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...