Weinig adviseurs zien fusie of overname als positief
Fusies of overnames worden door slechts weinig financieel adviseurs als een positieve ontwikkeling ervaren. Dit is een van de uitkomsten van een onderzoek van Bureau D&O naar de ervaringen en verwachtingen van adviseurs over fusies en overnames van aanbieders. Vrijwel alle adviseurs verwachten de komende tijd nieuwe fusies en overnames. Op grond van eerdere ervaringen lijken de gevolgen 'beheersbaar'.
In het onderzoek spreken adviseurs hun zorgen uit op grond van eerdere fusies en overnames, die zelden als positief worden ervaren. Daarnaast hebben de respondenten de ervaring dat de communicatie voor, tijdens en na de fusie of overname minder is dan de adviseurs voor wenselijk houden. Verder bestaan zorgen dat komende fusies of overnames bij de nieuwe entiteiten zullen leiden tot minder waardering voor de positie van zelfstandig adviseurs. Ook verwachten de respondenten dat het productaanbod door fusies en overnames verder zal verschralen en dat deze verschraling en standaardisering niet in het belang is van de consument.
Ervaringen met eerdere fusies
Bijna alle respondenten hebben ervaring opgedaan met verzekeraars die gingen fuseren of werden overgenomen. Bij de meeste heeft dit niet (35 procent) of vrijwel niet (41 procent) geleid tot verlies van klanten. Slechts 2 procent heeft in relevante mate klanten verloren doordat risicodragers werden overgenomen of gingen fuseren. Ruim vier op de vijf respondenten (85 procent) verwachten de komende tijd fusies en overnames van verzekeraars waarmee men nu actief samenwerkt.
Van de kantoren die eerder hebben meegemaakt dat een risicodrager waarmee men samenwerkte ging fuseren of werd overgenomen, is het merendeel minder gaan samenwerken met de 'nieuwe entitiet'. Voor 9 procent werd de samenwerking 'aanzienlijk minder', voor 29 procent 'in beperkte mate minder' en voor 24 procent 'vrijwel niet minder'. Daarnaast gold voor 20 procent van de kantoren dat ze 'in relevante mate' zijn gaan samenwerken met de nieuwe entiteit.
Impact op adviespraktijk
De kantoren werd ook gevraagd naar de impact van een fusie van intermediairverzekeraars op hun adviespraktijk. Een naamswijziging en een nieuwe vestigingsplaats van de verzekeraar hebben de minste gevolgen voor de adviespraktijk. Een wijziging van tarieven en het niet langer voeren van bepaalde producten wordt als het meest impactvol ervaren; 49 procent resp. 60 procent van de kantoren verwacht wat dit betreft 'aanzienlijke' tot 'grote' gevolgen. Ook de wijziging van productvoorwaarden (33 procent), het veranderen van contactpersonen (36 procent) en de wijziging van de voorwaarden voor samenwerking of segmentatie (44 procent) heeft 'aanzienljke' tot 'grote' gevolgen.
Reactie toevoegen
Ga\'s: sterke voorkeur voor waardegerelateerde beloning
Rond de 80% van alle gevolmachtigden heeft een sterke voorkeur voor een waardegerelateerde beloning in plaats van een verrichtingentarief. Dit is al snel zo’n...
Van velzen wil grondig onderzoek naar achterblijven slagingspercentages
Dik van Velzen, consultant bij Nibe-SVV, roept op tot grondig onderzoek naar het achterblijven de slagingspercentages bij de Wft-module Vermogen (zie ook het bericht...
Onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars
Baken Adviesgroep en KoKo Kroup voeren weer het onderzoek toegevoegde waarde volmachtverzekeraars uit. Nieuw is een benchmark die laat zien hoe een volmacht rendeert...
Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal
Voor veel consumenten is het niet mogelijk om een financieel product, bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, aan te schaffen via het kanaal waaraan zij de voorkeur...
D&o: blijf nadenken over alternatief schadeprovisie
Volgens Bureau D&O lijkt de mogelijkheid voor de komende jaren van provisie op schadeverzekeringen behouden. Neemt niet weg dat adviseurs dienen na te denken...
Meer klanten willen advies zorgverzekering
Financieel adviseurs verwachten dit najaar een groei in het aantal klanten dat advies wenst bij de keuze van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Landelijk Zorgonderzoek...
Kantoren moeten onafhankelijkheid benadrukken
Advieskantoren zouden hun onafhankelijkheid meer moeten benadrukken. Aldus Legal & General, op grond van onderzoek waaruit onder meer blijkt dat de klant onafhankelijkheid...
"Kifid handelt onjuist door op 24 september een nieuw reglement te publiceren dat al op 1 oktober in werking treedt. Zeker gelet op de ingrijpende wijzigingen...
Aantal serviceproviders presteert steeds slechter
Een aantal serviceproviders is op bijna alle aspecten slechter gaan presteren. Dit leidt tot een lage waardering en risico van een verhoogde uitstroom van...
Klant voelt zich niet centraal gesteld
Uit consumentenonderzoek van Everest blijkt dat slechts één op de drie consumenten vindt dat hij of zij daadwerkelijk centraal gesteld wordt. door...